728 x 90

تحریم‌ها علیه ایران,

بررسی لایحهٴ سنای کانادا برای اعمال تحریم‌های غیراتمی بر حکومت آخوندی

-

سنای کانادا
سنای کانادا
کمیتهٴ امور خارجی سنای کانادا، یک جلسه استماع را برای بحث پیرامون لایحهٴ اعمال تحریم‌های غیراتمی علیه رژیم آخوندی برگزار کرد.

ایروین کاتلر، وزیر پیشین دادگستری کانادا و رئیس و بنیانگذار انجمن حقوق‌بشری رائول والنبرگ و شهرام گلستانه از انجمن ایران دموکراتیک به‌عنوان شاهدان این جلسه سخنرانی کردند و به سؤالات سناتورها پاسخ دادند.

لایحهٴ تحریم‌های غیراتمی رژیم که با شمارهٴ S-219 در کمیتهٴ امور خارجی سنای کانادا تحت بررسی است، در اواخر سال گذشته توسط سناتور دیوید تاچوک رئیس کمیتهٴ بانکی، اقتصاد و تجارت سنای کانادا ارائه شده و خواهان اعمال تحریم بر حکومت آخوندی به‌دلیل سه تهدید عمده گسترش تروریسم در خارج، نقض حقوق‌بشر در داخل و تحریک به نفرت و نسل‌کشی می‌شود.

این لایحه، وزیر امنیت دولت کانادا را ملزم می‌کند که یک گزارش سالانه در مورد تهدیدات مذکور به پارلمان ارائه کند در بخش دیگری از این لایحه، از وزیر امنیت کانادا خواسته شده است که نام‌گذاری سپاه پاسداران را به‌عنوان یک گروه تروریستی مورد بررسی قرار بدهد

ایروین کاتلر وزیر پیشین دادگستری کانادا در سخنان خود در جلسه استماع سنای این کشور ضمن تأکید بر لزوم حسابرسی از رژیم آخوندی و ولی‌فقیه ارتجاع به‌خاطر جنایاتشان علیه مردم ایران، تهدیدات رژیم را در پنج زمینه برشمرد:
تهدید اتمی، حمایت حکومتی از تروریسم بین‌المللی، تحریک به نفرت و نسل‌کشی، نقض گسترده حقوق‌بشر که در دوران آخوند روحانی و بعد از توافق اتمی افزایش یافته است و دخالتهای تجاوزکارانه در منطقه.

ایروین کاتلر، گفت: «یکی از روایتهایی که به اشتباه از طرف ایران تحت حاکمیت خامنه‌ای تبلیغ می‌شود این است که بعد از توافق اتمی... دیگر نیازی به تحریم نیست (رژیم) ایران فرهنگ مصونیت از مجازات را ترغیب و حمایت می‌کند. (این در حالی است که) توافق اتمی به سایر تهدیدهایی که من اشاره کردم و تهدیدهایی که در لایحهٴ شما نیز هست نمی‌پردازد. برعکس، این خود دلیلی است که (باید بر پایه آن رژیم ایران به‌خاطر) این تهدیدات مورد تحریم قرار گیرد؛ دقیقاً به این دلیل که در توافق اتمی نبوده‌اند».

وزیر پیشین دادگستری کانادا تأکید کرد که در صورت عدم حسابرسی از رژیم، « (ما) در فرهنگ مصونیت از مجازات و فقدان هیچ‌گونه حسابرسی از ناقضان حقوق‌بشر شریک جرم خواهیم بود که در نتیجه تعهدات خودمان را انجام نداده‌ایم».

وی اضافه کرد: « (این برداشت غلط است که بگوییم) اگر ما چیزی مثل این لایحهٴ سنا را تصویب کنیم، ما را از تعامل با ایران محروم می‌کند و یا اگر با ایران تعامل کنیم به نوعی این لایحه نباید باشد. (چون) وقتی می‌گوییم تعامل با ایران، نمی‌گوییم تعامل با حکومت ایران (بلکه) به تعامل از طرف مردم ایران اشاره می‌کنیم که خودشان هدف سرکوب گسترده داخلی هستند.

در جلسه استماع کمیتهٴ خارجی سنای کانادا شهرام گلستانه در سخنرانی خود، به تشریح نقش سپاه پاسداران رژیم آخوندی به‌عنوان عامل اصلی حفظ استبداد دینی و ستون فقرات دستگاه سرکوب، صدور تروریسم و برنامه‌های اتمی و موشکی رژیم پرداخت؛ وی همچنین عملیات متعدد تروریستی رژیم در سراسر جهان را برشمرد و در این رابطه از جمله ترور دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق‌بشر در ژنو و محمد حسین نقدی نمایندهٴ شورای ملی مقاومت در ایتالیا را ذکر کرد.

شهرام گلستانه سپس به توضیح پیرامون افشای مراکز آموزشی سپاه پاسداران توسط مقاومت ایران پرداخت، و افزود: «بدیهی است که هیچ فرقی بین سپاه پاسداران و نیروی قدس، هم در قانون اساسی (رژیم) ایران و یا در بودجه (آن) وجود ندارد.

سپاه پاسداران علاوه بر این‌که یک نیروی تروریستی است، یک قطب سنگین اقتصادی نیز هست که به هیچ‌کس جز به (ولی‌فقیه رژیم)، پاسخگو نیست.

وی با اشاره به این‌که لایحهٴ سنای کانادا به وزیر امنیت این کشور پیشنهاد می‌کند نامگذاری سپاه را در دستور کار خود قرار دهد گفت که جامعه ایرانیان مقیم کانادا که عمدتاً دلیل آمدنشان به این کشور جنایات رژیم آخوندی بوده است، از تحریم دست‌اندرکاران نقض گسترده حقوق‌بشر و صدور تروریسم استقبال خواهند کرد.

پس از پایان سخنرانی مهمانان استماع، سناتورها به طرح سؤالات خود از آنان پرداختند.

در این بخش ایریون کاتلر وزیر پیشین دادگستری کانادا بار دیگر بر این واقعیت انگشت گذاشت که رژیم بعد از توافق اتمی، نقض حقوق‌بشر و اعدامها را گسترش داده و رکوردار اعدام در جهان است.

وی گفت: «(این رژیم) در ژانویهٴ 2017 هر 9ساعت، یک نفر را اعدام کرده است. از زمانی که روحانی سر کار آمده، میزان اعدامها در ایران افزایش یافته و این شامل نوجوانان هم می‌شود... (در ایران) افراد نه (فقط) به‌خاطر کاری که انجام داده‌اند، بلکه به‌خاطر آنچه که هستند زندانی می‌شوند؛ همین حالا حدود 1000 زندانی سیاسی در ایران وجود دارد و خوشحالم که شما به آزادی آنها فراخوان داده‌اید».

شهرام گلستانه نیز در قسمتی از پاسخ‌هایش به سؤالات سناتورها درباره لایحهٴ سنای کانادا برای اعمال تحریم‌های غیراتمی علیه رژیم، گفت: «... وقتی از تحریم‌های غیراتمی صحبت می‌کنیم در واقع (این تحریم‌ها) سپاه را هدف قرار می‌دهد... قاسم سلیمانی... یک فرد کلیدی (برای رژیم) برای کل عملیات (آن) در عراق و سوریه است... ، ولی او تنها نفر نیست. از سال 2003 تاکنون، تمامی سفیران (رژیم) ایران در عراق، از فرماندهان سپاه بوده‌اند. سفیر کنونی رژیم... در عراق... ایرج مسجدی است که او نیز یک فرمانده کلیدی نیروی قدس بوده است... بنابراین اطلاعات علنی (برای لیست‌گذاری سپاه) وجود دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81d79b6f-d1b9-4769-9ac2-18c7f013b8e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات