728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز سیزدهم شهریور ۱۳۹۵

-

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 13شهریورماه، اوجگیری بحرانها و تخاصمات باندی حول آنها مهم‌ترین موضوعی است که به چشم می‌خورد:

آفتاب یزد: علم الهدی: هاشمی نامه مرا به طرفی پرت کرد

اسرار: مجید انصاری: حجم تخریبها علیه دولت از تریبونهای رسمی بی‌سابقه است

جهان صنعت: ایجاد شفافیت در اقتصاد سیاسی ایران؛ قدرتمندان ضرر می‌کنند

عصر رسانه: 19میلیون نفر در بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند

رسالت: رئیس مجلس: حقوقهای غیرمتعارف باید عودت داده شود

رسالت: چمران: هدف شایعات اخیر، از یاد بردن حقوقهای نجومی بود

رسالت: موحدی کرمانی: حقوقهای نجومی طبق چه قانونی پرداخت شده است؟

رسالت: شاهرودی: صدا و سیما در خط مقدم جنگ نرم قرار دارد

راه مردم: زنگ خطر تهدید آسیبهای اجتماعی
کیهان: بانکهای داخلی با اجرای FATF خود تحریمی را کلید زدند!

روزنامه‌های باند خامنه‌ای به‌صورت هماهنگ فیشهای نجومی را برای حمله به باند رقیب بار دیگر علم کرده‌اند، اما این مرتبه، وحشت از پیامدهای اجتماعی فساد حکومتی ابعادی همه‌جانبه دارد:

کیهان: رفتار خائنانه چند مدیر دولتی، به فرموده حضرت‌ آقا به اعتماد عمومی آسیب زد و هشدارهای مکرر ایشان را در پی داشت. از جمله آخرین هشدار ایشان در دیدار با هیأت دولت که فرمودند: «در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده... اعتماد مردم را... این کارها را نباید ضایع کرد... با مردم هم‌دردی کنید... برای متخلّف‌ اصلاً نباید عذر تراشید؛ برخورد هم بایستی قاطع باشد؛ ... قوه قضاییه هم در جای خود بایستی برخورد کند. » ... اندکی بعد از ماجرای فیش‌های نجومی، بحث واگذاری املاک شهر تهران با تخفیف‌ها و تقسیط‌های کلان مطرح شد.

این ماجرا به سرعت بالا گرفت و پرسش‌های متعددی در افکار عمومی پدید آورد و نهایتاً یک پرونده یا یک ادعای دیگر در بحث تخلفات مالی رقم خورد و بار دیگر مردم را مکدر کرد.

نمی‌توان انکار کرد که این روزها ادعاهای اینچنینی، خیلی زود کار خود را می‌کند و پیش از اثبات در محکمه، از سوی مردم یا لااقل بخش قابل توجهی از آنها پذیرفته می‌شود. این اتفاق بسیار خطرناکی است

مهم‌ترین علت این رخداد، تغییر وضع زندگی کسانی بود که قرار بود خادم مردم باشد، اما عملاً منابع و امکانات کشور را به خدمت خود گرفته‌اند!

افزون بر اینها، «قانونی کردن مفاسد و رانت‌های عجیب» معضل شرم‌آور بعدی است. نگاهی به دفاعیات و تکذیبیه‌های مطرح شده در دو ماجرای اخیر، گویای این است که عده‌یی می‌کوشند ثابت کنند هر چه شده کاملاً قانونی بوده است! باید پرسید یک مدیر دولتی، یک نماینده مجلس، یک مسئولی که به بیت‌المال دسترسی دارد، به چه حقی امتیاز ویژه‌یی برای خود تصویب می‌کند!؟

اما به جز علل فوق که تقریباً علت‌العلل جا افتادن شایعات است، یک ضعف مهم دیگر هم وجود دارد و آن امنیت رهزنان بیت‌المال است.

یک علت دیگر در رواج و پذیرش هر شایعه‌ای، نگاه قبیله‌ای به ماجراست. هر جریانی می‌کوشد مفاسد احتمالی وابستگان به خود را بپوشاند یا توجیه قانونی برای آن بتراشد و در مقابل، دائماً دنبال مچ‌گیری و افشاگری و حتی شایعه‌سازی علیه رقیب باشد!

کیهان: موحدی‌کرمانی با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی اظهار داشت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نباید از موضوع حقوق‌های نجومی به آسانی عبور کرد.

وی افزود: طبق فرمایشات رهبر انقلاب، اعتماد مردم و جوانان به علت حقوق‌های نجومی ضربه فراوانی خورده است، این موضوع کمی نیست. وقتی اعتماد مردم سلب شود یعنی ما مردم را از دست می‌دهیم.

سیاست روز: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند «اعتماد مردم در این قضیه [حقوق‌های نجومی] ضربه‌ فراوانی خورده است، زیرا مردم و جوانان تحصیل کرده، دریافت‌های خود را با این دریافت‌های غیرعادلانه مقایسه می‌کنند و این سؤال را می‌پرسند که بر اساس چه معیار و امتیازی و به‌دلیل انجام کدام کارویژه‌این حقوق‌ها پرداخت شده است؟»

شرق: احمد توکلی با انتشار بیانیه‌یی نوشت: «خبر واگذاری زمین در شهرداری تهران، راست یا دروغ، آثار مهمی دارد.

در واقع به‌دلیل سابقه ذهنی‌ای که اکثر مردم از فساد در شهرداریها دارند، این اعتقاد به وجود آمده که گرچه مبارزه با فساد در همه‌جا ضروری است، در برخی نهادها ضروری‌تر است که شهرداری یکی از آن جاها است» .

برخی روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی ضمن ابراز وحشت از پیامدهای برملا شدن فساد حکومتی برای در بردن خود آن را به ساختار نظام ولایت منسوب کرده‌اند:

اعتماد: ساختار درست در مناسبات سیاسی وجود ندارد و اتفاقاً همین مسأله خود یکی از ریشه‌های اصلی فساد است... زمانی که مردم رویکرد دوگانه درباره مبارزه با فساد را ببینند بی‌شک نسبت به این مسأله بی‌اعتماد خواهند شد و این بی‌اعتمادی لطمه‌های جبران‌ناپذیری را وارد خواهد کرد.

شرق: با تورق تنها دو روزنامه در دو روز از هفته گذشته، با تکیه بر تیتر این دو نشریه متوجه برخی فسادها در مدیریتها می‌شویم.

روزنامه «شرق» پنجشنبه، ٤/٦/١٣٩٥
* شهرداری خیلی از اموال و املاک بنیاد را برده
* ٣ نفت‌کش گم شده
* جزئیات معامله ٢٦٠میلیون‌دلاری
* معاون وزیر جهاد کشاورزی
زمین‌خواری سه‌هزارهکتاری یک نفر
* دفاع قالیباف از فروش املاک شهرداری
از شورا مجوز دارم
* صدور کیفرخواست برای چهار عضو شورای شهر تبریز
روزنامه «شرق»، یکشنبه ٧/٦/١٣٩٥
*زنگنه: مرده‌خواری مانع فروش اموال بابک زنجانی
تهدید به افشاگری
*گزارش سازمان بازرسی کل کشور درباره فروش غیرقانونی اموال عمومی در شهرداری تهران

*فروش املاک شهرداری به مدیران شهری متری دو میلیون تومان

*رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان از تخلف بانک سرمایه در دولت قبل خبر داد

٢/٣ هزار میلیارد در دست ٥ نفر
*فشار دولت نهم برای واردات تیرآهن غیراستاندارد از روسیه

*وزیر فرهنگ و ارشاد:
اختلاس‌ها به‌دلیل دور زدن تحریم‌ها بود
وقایع اتفاقیه تاریخ ٤/٦/١٣٩٥
*شبکه ٧٠نفره تخلف در بنیاد شهید
*دولت احمدی‌نژاد ٣ فروند نفت‌کش را گم کرد
*احضار ٢٢ نفر از کارکنان گمرک و بنادر به دادستانی
*٦ متهم بازداشت شدند
*وزیر اقتصاد و دارایی:
واردات کالای قاچاق تا ١٥ میلیارد دلار کاهش یافته است

*وزیر نفت مخالفان جذب سرمایه را به افشاگری تهدید کرد

*می‌گویم چه کسانی و به کجا وصلند
اگر به دیگر روزنامه‌ها و سایتها سری بزنیم، با اخبار این‌چنینی، آن هم با اعداد و ارقام نجومی روبه‌رو می‌شویم و این یعنی فساد سیستماتیک در بدنه کشور وجود دارد

وقتی از گزارش عالی‌ترین مرجع نظارتی می‌خوانیم که ١٥١ مدیر ارشد شهری، پنج نفر از اعضای شورای شهر، نمایندگانی از مجلس و برخی از افراد حقیقی در سالیان گذشته، دریافت‌کننده املاک و اراضی در نقاط گران‌قیمت شمال شهر با قیمت‌های باورنکردنی و اقساط طولانی‌مدت گاه تا ٦٠ ماه بوده‌اند، چه حرفی باقی می‌ماند؟

ما با فساد سازمان‌یافته و به‌اصطلاح در عالم واقع وفق مقررات چندین برابر دو هزار میلیاردی روبه‌رو هستیم.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای هم فساد را ناشی رفسنجانی و باندش دانسته اند:

وطن امروز: باباجانها و محافظه‌کاری شیک
«وزیر نفت آمد. گفتم به «مهدی» کار محدودی واگذار شود که مزاحم درس او نباشد. قرار شد در هیأت‌مدیره سکوهای پارس‌جنوبی باشد» . (خاطرات هاشمی، 17آبان 71)

به زبان خودمانی ملت انقلاب کردند که بساط لفت، لیس و «بهره‌وری» یک عده به‌خصوص برچیده شود و قرار بر این بود اگر سفره‌ای پهن می‌شود متعلق به همه مستضعفان باشد و سفره‌دار و مبارزان اجر خود را از خداوند طلب کنند نه این‌که با رزرو کردن جایی همیشگی در بالادست سفره حساب زحمات خود را با ملت تسویه کنند. آنهم به‌گونه‌یی که گویا حقی همیشگی برای اعقاب آنها پدیدار شده است.

درون ساختار سیاسی جمهوری اسلامی آن دسته از کنشگرانی که اولاً اصالت و موجودیت خود را در وابستگی‌های نسبی به پیشگامان انقلاب تعریف می‌کنند و ثانیا مدافع بقای سیستم توزیع منافع مبتنی بر همان سیستم الیگارشیک هستند در تعریف ما محافظه‌کار به حساب می‌آیند. البته محافظه‌کارانی خوش بر و رو و شیک که به‌گونه‌یی طنزآلود مدعی تغییرات و اصلاحات درون ساختار سیاسی نیز هستند. این محافظه‌کاران به هر تلاشی برای پیوستن به اهالی سفره انقلاب واکنش نشان می‌دهند و می‌خواهند این پیوستن یا از کانال آنها و تحت لوای آنها میسر شود یا هرگز اتفاق نیفتد. همینجاست که «سیدحسن خمینی» بحث از سفره انقلاب کرده و از کسانی گلایه می‌کند که بر سر این سفره نبوده‌اند ولی اکنون نشسته‌اند. گویا در اندیشه او باید هیچگاه کسی به جمع آنها اضافه نشود و انگار باید تا ابد همانهایی که اکنون پیر و بلااستفاده شده‌اند بر سر سفره نشستگان باشند

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، سوز و گداز از پیامدهای برجام با حمله به باند رقیب موضوع مقالات متعددی است:

کیهان: برخی بانکهای کشور در مسیر اجرای توافق با FATF خود تحریمی را آغاز کرده‌اند و در این مسیر تحریم افراد حقیقی یا حقوقی که ظالمانه مورد تحریم غرب قرار گرفته بودند در اقدامی عجیب و قابل تأمل از جانب بانکهای داخلی نیز آغاز شده است.

برای خودتحریمی متعهد شدیم!
در واقع ما متعهد شده‌ایم که هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های سازمان ملل‌ ، در لیست تحریم قرار دارد، در ساز و کار مالی داخلی هم مورد تحریم قرار دهیم و اموال او را مسدود کنیم! این رخداد هم‌اکنون در مواردی در کشور اتفاق افتاده و برخی بانکها صراحتاً از راه‌اندازی کار اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده خودداری می‌کنند! خوب است بدانیم در حال حاضر، حدود 200 شخص، مؤسسه و شرکت ایرانی در لیست تحریم‌ها قرار دارند و مسئولان ما طبق همین سند محرمانه، متعهد به اعمال تحریم‌ها علیه آنها در داخل کشور شده‌اند! برخی از مهمترین این مؤسسات عبارتند از: صدا و سیما، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، وزارت اطلاعات، سازمان صنایع دفاعی، دانشگاه مالک‌اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، باتری‌سازی نیرو، صنایع پارچین و هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی و... این فهرست - که در‌برگیرنده جمعی از بهترین متخصصان و مدیران کشور نیز هست- به لطف این توافق محرمانه، مشمول تحریم‌های داخلی شده و خواهند شد!... مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی، 8 شهریورماه جاری در گفتگو با یکی از پایگاههای خبری با بیان این‌که اجرای FATF از سوی بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است افزود: «برای آن که بتوانیم با سیستم بانکی و پولی بین‌المللی تعامل داشته باشیم باید FATF را اجرا کنیم و همان‌طور که وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی هم اعتقاد دارند، اجرای این قرارداد به نفع خودمان هم است.

روزنامه‌های دلواپس باند خامنه‌ای در مواردی علاوه بر حمله به باند رفسنجانی در مورد پیامدهای برجام، با یادآوری حرفهای عمل ن شده ولی‌فقیه نیز به طلسم شکستگی‌اش در این خصوص اذعان کرده‌اند:

کیهان: ظریف: هدف اصلی مذاکرات لغو تحریم‌ها نبود!

وزیر خارجه 8ماه پس از اجرای برجام، ضمن پاک کردن صورت مسأله مذاکرات منتهی به برجام می‌گوید هدف از مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود.

ظریف در مصاحبه با روزنامه‌ایران، ضمن طرح این ادعا که هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده، می‌گوید: «البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچ‌یک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود!

این در حالی است که پیش‌تر خود مسئولان دولت تمامی مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره زده بودند و حتی یکی از شعارهای اصلی روحانی برای رأی‌آوری در انتخابات چرخش هم‌زمان چرخ کارخانه‌ها و سانتریفیوژها بوده است... گفتنی است که برداشته شدن تحریم‌ها به‌عنوان هدف مذاکرات بارها مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته و ایشان در سخنان مرداد ماه خود در جمع اقشار مختلف مردم با تأکید بر این مسأله تصریح کردند:.. برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f507dc95-6fe0-46e0-aade-f2b3a16c137c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات