728 x 90

اخبار امريكا,

جانشین بان کی‌مون کیست؟

-

جانشین بانکی مون کیست؟
جانشین بانکی مون کیست؟
دوره فعالیت بان کی‌مون، دبیرکل کنونی سازمان ملل‌متحد در آخر سال ۲۰۱۶ پایان می‌یابد، این سؤال پیش می‌آید چه کسی جانشین وی می‌شود؟ گزینه‌های احتمالی چه کسانی هستند؟

بر اساس یک روال غیررسمی و به‌خاطر دوره‌يی بودن سمت دبیرکلی از نظر جغرافیایی، نهمین دبیرکل سازمان ملل‌متحد باید از اروپای شرقی باشد. ولی به‌دلیل این‌که کاندیداهای کشورهای این منطقه برای این پست، در کشورهای خودشان از حمایت چندانی برخوردار نیستند این احتمال وجود دارد که اروپای شرقی شانس خود را از دست بدهد. تا کنون ۱۱ نفر نامزد شده‌اند که ۸ نفر آنان از کشورهای اروپای شرقی هستند.

وزرای خارجه کنونی یا سابق جمهوریهای مولدوای، مقدونیه، مونته‌نگرو، کرواسی، صربستان و اسلواکی و نیز رئیس جمهوری سابق اسلوونی نامزدهای پست دبیرکلی سازمان ملل از کشورهای اروپای شرقی هستند.

بلغارستان، ایرینا بوکووا، دبیرکل کنونی یونیسف، شاخه فرهنگی و آموزشی سازمان ملل‌متحد را نامزد احراز پست دبیرکلی این سازمان کرده است.

ناظران در سازمان ملل می‌گویند، این احتمال وجود دارد که تعداد زیاد کاندیداها سبب شود که برای سایر کاندیداها از جمله سوزانا مالکورا، از آرژانتین، هلن کلارک از زلاند نو، یا آنتونیو گوترز، رئیس سابق کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد در امور پناهندگان راه باز شود.

نظرسنجی غیررسمی از ۱۵ عضو شورای امنیت در ماه ژوئیه، محکی است که می‌تواند تصویر روشن‌تری از این‌که کدام یک از نامزدها شانس انتخابشان بیشتر است، به دست دهد.

حتی ممکن است در هفته‌های آینده کاندیداهای بیشتری وارد میدان شوند. گفته می‌شود سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه هم می‌تواند یکی از کاندیداها باشد.

انتظار می‌رود تصمیم نهایی در مورد دبیرکل آتی سازمان ملل‌متحد در ماه اکتبر اتخاذ شود، یعنی هنگامی که روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c69673a7-7f7c-411d-9b25-f284175d0310"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات