728 x 90

فساد اقتصادى,اختلاس در ایران,اختلافات سیاسی در ایر

در حکومت ولایت‌فقیه چقدر دزدی می‌شود؟ ۱۰۵هزار میلیارد ریال؟ تومان؟ دلار؟

-

 -
-
چند روزی است که یک جنجال بزرگ به‌خاطر یک رقم کوچک 105هزار میلیاردی که ریال یا تومان و دلار آن معلوم نیست در مطبوعات زنجیره‌یی ها! در برابر توپخانه‌یی ها! راه افتاده است.

اجمالا موضوع از این قرار است که توکلی در مباحث بودجه در مجلس ارتجاع، به یک فقره دزدی150میلیاردی در اواخر ریاست احمدی‌نژاد اشاره می‌کند که به‌منظور خرید دارو از صندوق توسعه گرفته شده بود، یا (شده است!) یا (خواهد شد!) اما به جیب مدیران ولایت مدار دلواپس رفته یا در حساب دل‌آرامان برجام دوست منتقل شده است. حالا جنگ و دعوای رسانه‌های دو طرف ”نظام مقدس“ این است که اصل مبلغ ناقابل چقدر بوده است؟ دوماً کدام طرف بیشتر برداشته است؟ سوماً چه کسانی موضوع را لو داده‌اند؟ چهارماً کدام طرف اول تیر را پرتاپ کرده است؟ پنجماً تکلیف ارزیابی مردم چه می‌شود که برایشان احمدی‌نژاد و روحانی، فرقی نمی‌کند و کلیت نظام آخوندی را دزد اموال بیت‌المال می‌دانند؟ ششماً مگر خامنه‌ای بارها نگفته بود که درباره فساد و رانت و دزدی‌ها، افشاگری نکنید و موضوع را بین خودتان حل کنید؟..

اما فساد و دزدی و رانت خواری جز‌ء ماهیت این رژیم استبداد مذهبی است و این ارقام، نوک کوه یخی است که دامنه‌اش، به تعبیر ”امام خامنه‌ای“ ”هندسه نظام“ است.

حال گوشه‌یی از این سگ دعوای ولایی را مشاهده کنیم:
 
 
ماجرا از این قرار است که:
اظهارت احمد توکلی درباره برداشت 152 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای خرید دارو و هزینه کرد آن در محلهای دیگر موجب شکل‌گیری یک مجادله کتبی میان روزنامه‌های باند اصلاح‌طلب از یک‌سو و ورق پاره کیهان و این نماینده مجلس ارتجاع از سوی دیگر شد. روزنامه‌های باند به‌اصطلاح اصلاح‌طلب به‌نقل از خبرگزاری حکومتی فارس، میزان این پول را 105هزار میلیارد تومان اعلام کردند. آنها همچنین عنوان کردند این موضوع در دولت پاسدار احمدی‌نژاد رخ داده است.

توکلی می‌گوید اصل سخنان او اینگونه بوده است: «... یک مصوبه‌ای شورای عالی امنیت ملی داشت که ٢،٥ میلیارد دلار از صندوق بدهد با سود صفر و شش‌ماهه برای واردات مواد اولیه، دارو و کود. توجه بفرمایید شش‌ماهه باید برمی‌گرداندند اما شرکت‌ جهاد سبز اومده از ١٥٢میلیارد تومانی که گرفته، فقط ٤٥ میلیارد را برگردانده و بقیه‌اش را ساختمان خرید و به شرکتهای دیگر قرض داده، حق‌العمل بازرگانی داده. مدیرعامل شرکت بازرگانی و خدمات صنایع روستایی و عشایری شاهد از ٢٣٦ میلیاردی که گرفتند رفتند ١٧٣ میلیارد داده دو تا ساختمان خریده، خیال نکنید اگر پول بدهید دست شرکتهای دولتی کار درست می‌شد. مدیرکل ذی‌حسابی و امور مالی وزارتخانه رفته با این پول‌ها کارهای عجیب و غریبی کرده مثلاً ٧٢١ میلیون تومان صرف بودجه رفاهی پرسنل خودش کرده. درباره این‌که روزنامه‌های اصلاح‌طلب عنوان می‌کنند منبع گزارش آنها خبرگزاری فارس بوده و اشتباه نخست را این خبرگزاری انجام داده گفت: «توضیح روزنامه‌های اصلاح‌طلب درست است منتهی باید دقت می‌کردند و اصل خبر را پیدا می‌کردند».

اما بعد از اصلاحیه توکلی که در این روزنامه‌ها هم منتشر شد، روزنامه حکومتی کیهان همان مبلغ 105هزار میلیارد تومان را این بار به دولت روحانی نسبت داد. این موضوع باعث شد توکلی این بار به کیهان نامه بنویسد و گلایه کند که چرا یک اشتباه را تکرار می‌کند. توکلی در نامه‌یی به پاسدار شریعتمداری گرداننده روزنامه کیهان ضمن انتقاد از تیتر اصلی این روزنامه در درج نادرست رقم برداشت از صندوق توسعه ملی توسط دولت، تصریح کرد که کیهان با این کار به دولت آخوند روحانی نسبت ناروا می‌دهد و در این نامه، خطاب به پاسدار شریعتمداری تأکید کرد: «محتاج تغییر مسیر هستید تا با تشدید اختلافات بیش از این به مصالح ملی و منافع مردم آسیب نرسد و در فردای قیامت به خلق خدا بدهکار نشوید“.

البته روزنامه حکومتی کیهان در پاسخ به توکلی ادعا کرده است: ”این همان رقمی است که خود اعلام کردید. دکتر احمد توکلی در اعتراض به تیتر اول کیهان که به تخلف مالی دولت آقای روحانی اختصاص داشت و برگرفته از اظهارات صریح خود آقای توکلی بود، نامه‌یی ارسال داشته و در جای‌جای آن در قالب مواعظ اخلاقی به کیهان تاخته‌اند و اما با توجه به شناختی که از ایشان داریم متن نامه را با نظرات ایشان همخوان نمی‌بینیم و از سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد نامه‌ایشان تحت فشار مدعیان اصلاحات نوشته شده باشد ولی از آنجا که احتمال می‌دهیم خود آقای توکلی نویسنده و یا تنظیم‌کننده آن نباشند، به نکاتی درباره آن اشاره خواهیم کرد“.

از نکات جالب توجه این است که "خبرگزاری حکومتی فارس"اقدام خود در تحریف سخنان توکلی را کلاً نادیده می‌گیرد و در دو روز اخیر تمام تلاش خود را در حمله به روزنامه‌های باند مقابل به کار بسته است.

احمد توکلی هم متقابلاً طی جوابیه سرگشاده به انتقاد شدید از چند روزنامه به‌خاطر انتشار یک نقل‌قول که به گفته او "خلاف واقع بوده است، پرداخت. توکلی در نامه خود با اشاره به‌نحوه پوشش اظهاراتش در جریان بررسی لایحه بودجه از مدیران مسئول روزنامه‌های "شرق، اعتماد، آرمان، ابتکار، اسرار، ایران، فرهیختگان" انتقاد کرد و این روزنامه‌ها را متهم به انتشار "ارقام ساختگی" و "نسبتهای ناصواب" متهم کرد. روزنامه‌های مورد نظر توکلی هم به اظهارات وی واکنش نشان دادند.

دراین بین یک جناح دیگر در سایت فرارو۲۶/۱/۹۵، اذعان کرد: ”نتیجه اینگونه اقدامات این نیست که مردم بگویند دولت روحانی یا احمدی‌نژاد دزدی کرده؛ بلکه می‌گویند در این نظام سیاسی یک دولت که مهم نیست وابسته به کدام جناح است این‌قدر پول می‌دزد و هیچ کس هم خبر ندارد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. کیهان رقم را به‌صورت عددی و با آن همه صفر تیتر می‌کند برای چیست؟ مسلماً مردم نمی‌توانند آن عدد را بخوانند و چنین برداشت می‌کنند که آن‌قدر عدد بزرگی است که قابل خواندن نیست. متأسفانه هدف کیهان هم همین بوده که کسی نتواند آن را بخواند تا بگویند ببینید چه رقم بزرگی در دولت روحانی اختلاس شده است. لذا این اقدامات در واقع تیشه به ریشه نظام می‌زند و اصلاً بحث این دولت و آن دولت مهم نیست. در حالی که منظور توکلی صرف‌نظر از این‌که در کدام دولت بوده، سوءمدیریت است. یعنی پولی که قرار بوده در محلی هزینه شود در محل دیگری هزینه شده است“..

واقعیت چیست؟ واقعیت این است که چیزی تحت عنوان ”سوء مدیریت“ در نظام چپاولگر ولایت‌فقیه، عنوان غلط‌اندازی است. که‌گویی اگر ”مدیریت“ درستی انجام گیرد، پولها در جای خودش خرج خواهد شد. در حالی که ”مدیر لایق“ در نظام ولایی کسی است که همهٴ این دزدیها را بکند، اما طوری وانمود و سندسازی کند که پولها در جای خودش خرج شده! و اگر مردم می‌بینند از بودجه به‌اصطلاح ”مصوّب“ چیزی دستشان را نگرفته، ”مدیر لایق“ فریاد برآورد که مردم ”زیاده خواهی می‌کنند“، ”خط دشمنان و استکبار را می‌روند“، ”به تنگناهای نظام“ توجه ندارند و ما ”در تحریمیم“و... .

”مدیریت دزدی“ در نظام ولایی توانمندی خاصی می‌خواهد که کمبود آن و گاف دادن ”سوء مدیریت“ محسوب می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/383f0573-f440-4cee-9fea-b6031542f437"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات