728 x 90

-

روحانی؛ امتیاز اقتصادی در ازای کوتاه کردن دست سپاه از عرصه سیاسی

-

روحانی -جعفری
روحانی -جعفری
سخنان آخوند حسن روحانی در همایشی تحت عنوان «مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران» را بایستی بخشی از جنگ انتخابات -یا در مفهومی فراگیرتر- بخشی از جنگ هژمونی در رأس رژیم تلقی کرد. روز 10شهریور جعفری سرکرده سپاه، در پوشش حمله به آمریکا و استکبار، حملات شدیدی به دولت روحانی و مواضع او کرد و خط تعامل و نزدیکی به غرب او را زیر ضرب برد. وی گفت:
«… آنچه به‌عنوان مسائل بعد از توافق موجب نگرانی است این موضوع است که، برخی افراد تصور می‌کنند دشمنی آمریکا با ما تمام شده و یا کاهش یافته؛ اینها نگران‌کننده است». (خبرگزاری مهر آخوندی ـ 10شهریور)

جعفری همچنین در رویارویی با اظهارات روحانی در مورد نقش شورای نگهبان در انتخابات گفت:
«باید مراقبت کنیم جریانهای سیاسی و احزابی که در سابقه خود با انقلاب و جهت‌گیریهای آن مخالف بودند، خودشان را در قالب احزاب و تشکلهای جدید جا نزنند».

روحانی در سخنانش در این همایش که در واقع جواب به حرفهای جعفری بود سعی کرد به شیوه تهدید و تطمیع، سپاه را سر جای خودش بنشاند و این برگ سپاه را که با جایگاهی که برای خودش در نظام تعریف می‌کند و این ادعا که ما حافظ نظام هستیم، از دستش بگیرد:
«درست است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگاهبان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن معرفی شده اما عین این وظیفه برای نمایندگان مجلس، شورای عالی امنیت ملی، ارتش جمهوری اسلامی و سایر نهادها هم تعریف شده و مطابق قانون اساسی همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی موظف به حراست و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند».
روحانی سپس در چند جا، شرایط خطیر رژیم را گوشزد کرد و سپاه را به وحدت فراخواند و با یادآوری حرف خمینی که ”حفظ نظام از اوجب واجبات است“ گفت دشمنان ما به انتظار پایان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اند، اگر کسی فکر کند که دشمنی دشمن تمام شده و دیگر توطئه‌ای علیه ایران و منطقه در کار نخواهد بود این ساده‌انگاری است».
اما از آنجا که روحانی می‌داند به قول معروف بی‌مایه فطیر است، این دعوت به وحدت را با شیرینی اقتصادی همراه کرد و سهم سپاه در غارت و چپاول مردم ایران را، تحت این عنوان که «سپاه و بسیج در زمینه اقتصادی و تولید و سازندگی به دولت کمک کنند» به‌رسمیت شناخت. اطمینان بخشی به سپاه در زمینه محفوظ بودن سهمش از غارت و چپاول را، روحانی دو سال پیش هم که روی کارآمد برای ساکت کردن و همراه کردن سپاه انجام داد.

گـر چه پاسدار نقدی سرکرده بسیج با ذوق‌زدگی از این پیشنهاد روحانی استقبال و اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر ستادی که روحانی از آن صحبت کرده راه بیفتد «تا بتوانیم از این امکانات عظیم ملی استفاده کنیم» … اما این وعده‌ها برای سپاه تحصیل حاصل محسوب می‌شود و نمی‌تواند پاسداران را ساکت کند و تضادهای فیمابین را تخفیف دهد. بنابراین نه شعارهای وحدت‌طلبانه و نه بذل و بخشش دارایی‌های کشور، نمی‌تواند جنگ اصلی، جنگ بر سر هژمونی را تحت‌الشعاع قرار داده و کمرنگ کند؛ این جنگی است که تا تعیین‌تکلیف نهایی ادامه خواهد یافت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d7d8f6b6-fa2c-4210-86ad-b4100819c9d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات