728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

تهران در شرایط وضعیت حاد و بحران زیست محیطی

-

آلودگی هوای تهران- آرشیو
آلودگی هوای تهران- آرشیو
آلایندههای موجود در هوا که موجب آلودگی هوای تهران شده است، عوارض سوء متعددی برای ساکنان آن به‌وجود آورده است. با افزایش ذرات معلق، خطر مرگ و میر رو به افزایش گذاشته است. طی سالهای گذشته آلودگی هوای تهران به یکی از ملموس‌ترین معضلات اساسی زیست محیطی تبدیل شده است که این مسأله همه ساله و همزمان با آغاز فصل پاییز و زمستان بیشتر از سایر فصول به چشم خورده و تشدید نیز می‌شود.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی تا میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. چرا که بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماریهای تنفسی، سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن می‌باشد.

آلودگی هوا عبارت است از «وجود یک یا چند آلوده کننده هوا نظیر ذرات معلق، گرد و غبار، دود، گاز، مواد رادیو اکتیو و… در هوا. مواد آلوده کننده نیز شامل موادی می‌شوند که می‌توانند ترکیب طبیعی هوا را بر هم بزنند. تهران به یکی از مناطق بحرانی آلودگی هوا در کشور تبدیل شده است که وضعیت آن روز بروز بحرانی‌تر می‌شود. با افزایش ذرات معلق و در اثر آلودگی هوا خطر مرگ و میر مردم تهران افزایش یافته، مرگ بین 7 تا 9هزار نفر در سال - یعنی تقریباً هر ساعت یک نفر- از مهمترین عوارض آلودگی هوا در شهر تهران شده است.

علت اصلی بحران آلودگی هوا مدیریت ویرانگر مقامات و کارگزارن حکومتی است. مهره‌های ذیربط رژیم به جای این‌که به فکر حل و فصل راهبردی مقوله بحران آلودگی هوای تهران باشند، به راه کارهای فرعی و غیرمؤثرمانند روی آوردن به تعطیلی مدارس و دانشگاهها و زوج و فرد نمودن تردد و... روی می‌آورند. این اقدامات مقطعی و چند روزه است و هیچ دردی از بحران بزرگ زیست محیطی در تهران را دوا نخواهد کرد.

سوخت و بنزین غیراستاندارد
یکی از عوامل آلودگی هوا وجود سوخت غیراستاندارد برای ماشین و کارخانه‌ها است. هم‌اکنون در اثر بحران تحریم، حکومت آخوندی با مشکل تولید بنزین مواجه است و به تولید بنزین نامرغوب با اکتان پایین روی آورده است که نا مرغوب و غیراستاندارد است. این نوع بنزین اضافه بر تولید دود زیاد، مواد آلاینده آن خیلی بشتر از بنزین مرغوب و استاندارد با اکتان بالا است. سوخت نامناسب و غیراستاندارد مراکز صنعتی و تولیدی نیز عامل دیگری برای آلودگی تهران است. کارگزارن رژیم در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برای چپاول هرچه بیشتر، سوخت بسیاری از کارخانه‌ها را از گاز به مازوت تغییر داده‌اند. اکثر این کارخانه‌ها و مراکز تولیدی وابسته به مهره‌های رژیم و نهادهای سرکوبگری نظیرسپاه پاسداران هستند. این تغییر در سوخت مصرفی، تاثیر مخربی در وضعیت محیط زیست دارد، زیرا سوخت مازوت دود زیاد و عوامل آلاینده زیادتری نسبت به گاز تولید می‌کند و تاثیر مخرب آن به مراتب زیادتر از سوخت گاز است. عوامل و کارگزاران رژیم صرفاً برای سود وچپاول بیشتر به این شیوه ضد‌مردمی روی آورده‌اند.

تولید خودروهای غیراستاندار
یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوا تولید خودروهای غیراستاندارد توسط کارگزاران رژیم در کارخانه‌های تولید خودرو است. عوامل رژیم در کارخانه‌های خودروسازی برای چپاول هرچه بیشتر مردم ساخت خودروهای غیراستاندارد را دستمایه هرچه بیشتر چپاول مردم کرده‌اند. طوری که وضعیت در این رابطه آن‌قدر خراب و تأسف‌آور است که عوامل رژیم نیز برای تصفیه حساب باندی، از این وضعیت آشفته درتولید خودرو های غیراستاندارد، استفاده می‌کنند. خبرگزاری مهر آخوندی روز 20خرداد از قول یکی از کاندیداهای به‌اصطلاح شورای شهرتهران نوشت: نوروزی تصریح کرد از خودرو سازان گله‌مندم چرا که منافع اقتصادی خود را بر منافع مردم ترجیح داده و معنای 4هزار و 600نفر مرگ‌ومیر در سال را به واسطه آلودگی هوا متوجه نیستند.

تراکم جمعیت درتهران
عامل دیگر آلودگی محیط زیست تهران، تراکم بیش از حد جمعیت تهران و کوچ مردم از روستاها و شهرستانها به تهران است، که این امر ریشه در فقر مردم و چپاول ایادی رژیم دارد. مردم نمی‌توانند در شهرهای کوچک و روستاها امورات معیشتی خود را تأمین کنند و به ناچار برای یافتن کار و تأمین هزینه زندگی خود به کلانشهرها و خصوصاً کلانشهر تهران هجوم می‌آورند. هم‌اکنون در تهران حدود 12 میلیون نفر زندگی می‌کنند، که اغلب مهاجرین از روستاها و شهرهای کوچک هستند که به‌خاطر تأمین لقمه نانی شهر و دیار خود را ترک کرده‌اند و به تهران و شهرکهای آلونک نشین اطراف آن پناه آورده‌اند. جمعیت فزاینده و افزایش وسایل نقلیه روزافزون، باعث آلودگی بیشتر زیست محیطی و حتی آلودگی صوتی تهران شده است، که البته تراکم جمعیت، خود عامل افزایش آلودگی هو او محیط زیست نیست، زیرا هستند کلان شهرهای زیادی در سراسر جهان مانند نیویورک، پاریس، پکن و... که تراکم جمعیت در آنها زیاد است، اما مشکل حاد آلودگی محیط زیست ندارند. علت اصلی در آلودگی محیط زیست در تهران این است که متناسب با افزایش جمعیت آن، مدیریت توسعه شهری آن ضعیف، ناکارآمد و چپاولگر است. بنابراین افزایش جمعیت به خودی خود هیچ‌گاه باعث افزایش آلودگی محیط زیست نمی‌شود، و این چنگ انداختن ایادی چپاولگر رژیم و دار و دسته پاسداران غارتگر از قبیل احمدی‌نژادها و قالیبافها بر امورات مختلف شهر تهران است که وضعیت شهر تهران را این چنین بحرانی کرده است.

مدیریت ناکارآمد و ناشایسته در مدیریت توسعه شهری و زیست محیطی

همان‌طور که اشاره شد مهمترین عامل و شاید بتوان گفت که مدیریت ناکارآمد و چپاولگر عامل ریشه‌یی و اصلی بحران زیست محیطی تهران است. همه می‌دانند که مدیریت در نظام و حاکمیت آخوندی باندبازی ملوک الطوایفی است و مسئولیت و مدیریت نه تنها بر اساس شایستگی، کاردانی و لیاقت نیست، بلکه بر اساس وابستگی جناجی و باند بازی و صلاحیت در چپاولگری و سرکوب است، و در این حاکمیت مشتی آخوند، پاسدار و بسیجی که هیچ شایستگی علمی و مدیریتی ندارند، سرنوشت کشور و مراکز اقتصادی آن را به دست گرفته‌اند. هم‌اکنون تمامی پروژه‌های اصلی کشور خصوصاً پروژه‌های اصلی مربوط به صنعت نفت وگاز در تیول سپاه چپاولگر پاسداران است که در اثر بی‌کفایتی و چپاولگری مدیران گماشته شده این نهاد غارت و سرکوب، اکثر کارخانه‌ها و مراکز اقتصادی کشور به تعطیلی و ورشکستگی کشیده شده‌اند. مدیریت زیست محیطی نیز از مدیریت عمومی کشور جدا نیست و به‌دلیل ناشایستگی، بی‌لیاقتی، بی‌کفایتی وچپاولگری مدیران و کارگزاران رژیم در بخش زیست محیطی، تهران و کلان شهرهای ایران را به‌لحاظ وضعیت محیط زیست به وضعیت اسف انگیز کنونی انداخته‌اند. بی‌دلیل نیست اکثر مدیران کشور از عناصر سرسپرده سپاه ونهادهای سرکوبگر دیگر رژیم هستند که تنها هنر آنان در مدیریت، چپاول و سرکوب مردم است.

اعتراف ناگزیربه وضعیت حاد زیست محیطی توسط یکی از روزنامه‌های حکومتی

وضعیت اسفبار آلودگی هوا و شرایط دشوار زیست محیطی تهران نیاز به کنکاش و بررسی فاکتها و نمودهای زیادی ندارد، روزنامه حکومتی ابتکار روز 17مهر در مقاله‌یی تحت عنوان تهران در شرایط هشدار قرار گرفت، بازگشت پیش از موعد آلودگی به پایتخت، به گوشه‌یی از وضعیت بحران زیست محیطی تهران اعتراف می‌کند و ابعادی از فاجه را بیان می‌کند و مارا از تشریح بیشتر وضعیت اسف انگیز و فاجه بار زیست محیطی تهران، بی‌نیاز می‌سازد. نوشته روزنامه حکومتی ابتکار چنین است: هوای پاییزی تهران امسال زودتر از همه سالهای گذشته با پایتخت نشینان سرناسازگاری گذاشته است و از همین میانه ماه مهر ساز آلودگی و قرار گرفتن آسمان شهر در شرایط هشدار را کوک کرده است. متولیان سنجش آلودگی هوا اعلام کرده‌اند که میزان روزهای ناسالم نیمه اول مهر در مقایسه با سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است و این روزها هرچقدر که از اول مهر دور می‌شویم میزان آلودگی هوا بیشتر از روزهای قبل می‌شود.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است شاخص حضور ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی هوای تهران است، در ظهر روز گذشته عدد 170 بوده است. این یعنی شرایط ناسالم هوا برای تمام مردم و نه فقط گروه‌های در معرض خطر مانند بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار. همچنین اگر اندکی ترافیک در تهران زیاد شود، شاخص ذرات کمتر از ۲.۵ می‌کرون به 200 می‌رسد، یعنی شرایط اضطرار. البته هوای تهران در 16روز گذشته از مهرماه هم حال و روز خوشی نداشته است. مثلاً روز دوشنبه هم شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون روی عدد 113 و ظهر 130 بود.

در این رابطه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش 55 درصدی تعداد روزهای ناسالم در نیمه اول مهر ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. دکتر یوسف رشیدی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در 15روز ابتدای مهر ماه سال جاری هوای پایتخت تنها دو روز در شرایط سالم بود، هوای پاک نداشت و 13روز را در هوای ناسالم سپری کرد. به گفته وی، این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته 9روز هوای پایتخت در شرایط سالم و 6روز در شرایط ناسالم قرار داشت و البته سال گذشته هم در نیمه اول مهر ماه هیچ روزی در شرایط پاک نبود. رشیدی اظهار داشت: تعداد روز‌های ناسالم در نیمه اول مهر ماه در سال 90 معادل 14روز و روزهای سالم 1روز بود. در این سال نیز هیچ روزی شرایط پاک در هوای تهران گزارش نشده است. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: از 201روزی که از ابتدای سال جاری تا‌کنون سپری کرده‌ایم هوای پایتخت 2روز در شرایط پاک، 130روز در شرایط سالم و 69روز در شرایط ناسالم بوده است. وی افزود: در همین مدت در سال گذشته هیچ روز پاکی در هوای تهران گزارش نشد و تعداد روز‌های سالم و ناسالم به ترتیب معادل 136 و 65روز بوده است. بنابراین از ابتدای سال جاری تا امروز تعداد روز‌های ناسالم در تهران 4روز بیشتر از سال گذشته بوده است. رشیدی یادآور شد: در سال 90 از 201روز ابتدای سال تا نیمه مهر ماه هیچ روزی هوای پایتخت در شرایط پاک نبود، 69روز در شرایط سالم، 129روز در شرایط ناسالم و 3روز در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفت. همچنین مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به قرارگیری شاخص کیفیت هوای پایتخت در شرایط «ناسالم»، از تعطیلی موقت کارخانه‌های آسفالت و معادن استان خبر داد. دکتر محمد هادی حیدرزاده با اشاره به اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوای تهران گفت: آخرین ارقام نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ می‌کرون به 140 PSI و ذرات معلق کمتر از 10 می‌کرون به 120 PSI رسیده است و بر این اساس شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفته است...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3c30dd37-1228-4671-b87b-4a4a25688563"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات