728 x 90

با یاد مجاهد شهید حمید خادمی

مجاهد شهید حمید خادمی
مجاهد شهید حمید خادمی

محل تولد: گلپايگان
شغل: مهندس
سن: 33
تحصیلات: دانشجوی رشته مهندسی
محل شهادت: تهران
تاریخ شهادت: 12-2-1361
محل زندان: -

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه: سالهای ۱۳۵۴ و۱۳۵۷ / زندان کمیته، اوین، قزلحصار، قصر / ۳.۵ سال

نحوه شهادت: تهاجم پاسداران به پایگاه مجاهدین

حمید خادمی متولد سال ۱۳۲۵ در شهر گلپایگان پس از گذراندن  تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه شریف در رشته مهندسی شد. وی که در دانشگاه وارد فعالیت سیاسی شد، در ارتباط با سازمان مجاهدین قرار گرفت و در سالهای ۵۲ و ۵۳ تحت مسئولیت مستقیم مجاهد شهید صمدیه لباف فعالیت می‌کرد.

حمید سپس همراه با مجاهد شهید عبدالرضا منیری جاوید در بخش الکترونیک سازمان مشغول به کار شد که  در شهریورماه سال ۵۴ هر دو مجاهد توسط ساواک شاه دستگیر شدند. ساواک که حساسیت زیادی بر روی مجاهد شهید عبدالرضا منیری جاوید به‌عنوان مبتکر و سازنده‌ بیسیمها و دستگاههای الکترونیکی سازمان داشت او و همرزم مجاهدش حمید خادمی را تحت شکنجه‌های شدیدی قرار داد تا از چگونگی کار و سازماندهی و فعالیت سایر افراد این بخش مطلع گردد، اما این دو مجاهد دلیر با به جان خریدن فشارها و شکنجه‌ها و مقاومت سرسختانه دشمن را در دستیابی به اسراری که در سینه داشتند ناکام گذاشتند. حمید در بیدادگاه اول به اعدام و در دادگاه تجدید نظر به حبس ابد محکوم شد.

ورود مجاهد شهید حمید خادمی به زندان در سال ۵۴ مصادف بود با ضربه اپورتونیستی چپ‌نما به سازمان مجاهدین و دوران اوجگیری فشارهای ساواک و جریان راست ارتجاعی علیه سازمان.

 در این شرایط حمید قهرمان از جمله مجاهدانی بود که در تشکیلات مجاهدین در زندان تحت رهبری برادر مجاهد مسعود رجوی و آموزشها در مبارزه سترگ مجاهدین در برابر تهاجمات و توطئه‌های ساواک و ارتجاع مذهبی و آخوندهای خمینی‌صفت و اپورتونیستهای چپ‌نما به وظایف انقلابیش مسئولانه عمل نمود و با صبر و پایداری از ارزشها و مواضع انقلابی و توحیدی سازمان دفاع کرد و این دوران پرفتنه را به سلامت از سر گذراند

سرانجام در سال ۱۳۵۷ همزمان با اوجگیری قیام ضدسلطنتی مردم ایران و گشوده شدن درهای زندانها به‌دست خلق، مجاهد قهرمان حمید خادمی نیز از زندان آزاد گردید.

پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران و دوران جدید فعالیت سیاسی مجاهدین، حمید مسئولیت نهاد دانشجویی مجاهدین را به عهده گرفت. او در پرتو ایمان و احساس مسئولیت انقلابی و با ذهن فعال و خلاقش که به او توان بالایی در امر سازماندهی می‌داد توانست نهاد دانشجویی سازمان را طی دوران کوتاهی به یکی از وسیعترین نهادهای مجاهدین تبدیل کند و به این ترتیب نقش ارزنده‌ای در سازماندهی اتحادیه انجمنهای دانشجویان مسلمان دانشگاهها و مدارس عالی کشور ایفا نماید. علاوه بر این درهمان دوران مجاهد قهرمان حمید خادمی مسئولیت رابطه با استادان مترقی و متعهد دانشگاهها را نیز به عهده داشت.

مجاهد قهرمان حمید خادمی در جریان مبارزات انتخاباتی مجلس در دیماه سال ۵۸ به‌عنوان کاندیدای سازمان مجاهدین در شهر گلپایگان معرفی شد و به‌رغم کارشکنیها و تقلبات گسترده‌ مرتجعین به‌علت محبوبیت خاصی که در این شهر داشت آرای زیادی به‌دست آورد. اما تقلبات و انحصار طلبی مرتجعین فراتر از آن بود که محبوبیت حمید بتواند به زبان آرا توده‌ها بیان شود کما‌ این‌که خمینی و رژیم او به همین شیوه مانع راهیابی حتی یک تن از مجاهدین به مجلس شد. 

در تهاجم گسترده و وحشیانه پاسداران خمینی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۶۱ به چندین پایگاه مجاهدین در نقاط مختلف تهران، از جمله پایگاه محل اقامت مجاهد قهرمان حمید خادمی و همرزمان او نیز مورد حمله قرار می‌گیرد. با شروع یورش پاسداران به پایگاه، فرماندهان و مجاهدان مستقر در پایگاه به مقاومتی جانانه دست می‌زنند.

آن‌چنان که رژیم خمینی با اعزام اکیپ های بسیاری از پاسداران با انبوه تجهیزات و از جمله هلیکوپترهای توپدار به صحنه درگیری، پایگاه مجاهد قهرمان حمید خادمی و همرزمانش را از زمین و هوا زیر آتش می‌گیرد. ولی تنها زمانی قادر به نفوذ به پایگاه می‌شود که تمامی مجاهدان مستقر در پایگاه به عهد خونین خود با خدا و خلق در راه آزادی میهن وفا کرده و دامن محبت به خون رنگین ساخته بودند. در جریان این مقاومت حماسی مجاهد قهرمان حمید خادمی به همراه همسر و همرزمش مجاهد قهرمان فرشته ازهدی پاکبازانه به‌شهادت می‌رسند.

فرزند خردسال آنها ناصر خادمی که در آن هنگام یکساله بود نیز مورد اصابت شلیکهای دژخیمان قرار گرفته و مجروح می‌گردد و به اسارت پاسداران در می‌آید.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
 

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3baf6726-7ee7-466f-a86a-d9f962a3d1ef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات