728 x 90

اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد

نگرانی نمایندگان کانادا، آلمان، انگلستان و نروژ از نقض حقوق‌بشر در ایران

اجلاس کميته سوم مجمع عمومي ملل متحد
اجلاس کميته سوم مجمع عمومي ملل متحد

در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی ملل ‌متحد که به موضوع حقوق‌بشر اختصاص دارد، نمایندگان کانادا، آلمان، انگلستان و نروژ از نقض حقوق‌بشر و گسترش اعدامها به‌خصوص اعدام نوجوانان در ایران تحت حاکمیت آخوندها ابراز نگرانی کردند.

 

نماینده دولت کانادا ضمن حمایت از گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران گفت:

دستگیریهای گسترده و بازداشت خودسرانه، تبعیض مستمر علیه زنان و اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران مورد نگرانی جدی ماست.. ما هم‌چنین نگرانی شدیدی از نقض حق آزادی نظر و بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز داریم به‌ویژه علیه مدافعان حقوق کارگران و حقوق زنان ما هم‌چنین از اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸سال بودند، و اعدام دو جوان ۱۷ساله در آوریل ۲۰۱۹نگرانیم.

 

نماینده آلمان در کمیته سوم مجمع عمومی ملل ‌متحد گفت: آلمان از استفاده مستمر از حکم اعدام در ایران عمیقاً نگران است. ما حکم اعدام را نقض حق حیات و کرامت بشری محسوب می‌کنیم و با استفاده از حکم اعدام در تمام زمانها و در همه شرایط مخالفیم. به‌ویژه احکامی علیه افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸سال بودند و اجرای آن اعدام عمیقاً آزار دهنده است. این نقض آشکار کنوانسیون حقوق کودک و معیارهای بین‌المللی حقوق‌بشر است. ما از رژیم ایران مصرانه می‌خواهیم همه احکام اعدام علیه افراد زیر ۱۸سال را لغو کند، مضافا بر این ما به رژیم ایران تعهدات بین‌المللی‌اش در مورد حقوق بازداشت‌ شدگان را یادآوری می‌کنیم، ما هم‌چنین از وضعیت زنان در ایران به‌شدت نگرانیم به‌ویژه مدافعان حقوق زنان و حقوق‌بشر و به مقام‌های رژیم ایران فراخوان می‌دهیم که به آزادی انجمن و تجمع احترام بگذارند.

 

نماینده انگلستان در کمیته سوم مجمع عمومی ضمن حمایت از گزارش جاوید رحمان و مأموریت وی برای نظارت بر حقوق‌بشر در ایران گفت: نماینده رژیم ایران باید تلاش کند که تعامل سازنده‌ای با توصیه‌های سازنده گزارش جاوید رحمان داشته باشد به جای این‌که توضیحات بی‌ربطی بدهد آنطور که ما در سخنان وی شنیدیم. گزارشگر ویژه توسط شورای حقوق‌بشر تعیین شده است و شایسته احترام این کمیته است و هم‌چنین احترام رژیم ایران است.. انگلستان از رژیم ایران می‌خواهد که به جاوید رحمان و سایر گزارشگران ویژه اجازه دسترسی بدهد تا آنها بتوانند بازدیدها برای نظارت بر حقوق‌بشر انجام دهند و با مردم ایران در مورد مسائلی که مطرح می‌کنند تعامل کنند.

 

نماینده نروژ در کمیته سوم مجمع عمومی از نقض حقوق اقلیتها و افزایش اعدامها در ایران تحت حاکمیت آخوندها ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ ما به‌طور مشخص از ادامه استفاده از حکم اعدام علیه افرادی که در زمان جرم ادعایی زیر ۱۸سال هستند، ابراز تأسف می‌کنیم.

نروژ از محدودیتهای رو به افزایش علیه آزادی بیان در ایران ابراز انزجار می‌کند. از جمله زندانی کردن اعضای سندیکاها و کارگران که برای به‌دست آوردن حقوقشان اعتراض می‌کنند. تهدیدها و دستگیری مدافعان حقوق‌بشر شامل مدافعان حقوق زنان و حقوق‌بشر بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند.

 

خاطرنشان می‌شود جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران در گزارش خود درباره اعدامهای وحشیانه رژیم ‌آخوندی گفته بود: شمار اعدام در حاکمیت آخوندها از بالاترین ارقام است:

«من عمیقا از ادامه استفاده از مجازات اعدام درجمهوری اسلامی ایران نگران هستم. نرخ اعدام همچنان یکی از بالاترین نرخها در دنیا است. اعدام مجرمان نابالغ ادامه یافته و در سال ۲۰۱۹ تاکنون ۲ فرد ۱۷ ساله اعدام شده اند».  

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a97214a6-d7fe-45ea-bb51-09ef87fdd6ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات