728 x 90

بحران قطعه‌سازی، بیکاری ۴۵۰هزار کارگر

صنعت قطعه‌سازی ایران در ورطه نابودی
صنعت قطعه‌سازی ایران در ورطه نابودی

یکی از بخش‌های صنعت که بر اثر سیاست‌های مخرب رژیم آخوندی به بحران رسیده است؛ صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن نظیر صنعت قطعه‌سازی است.

قطعه‌سازی هم از پایه‌های صنایع خودروسازی است و از آنجایی که خودروسازی در گرداب بحرانها گرفتار شده، اولین تاثیر آن در صنعت قطعه‌سازی بارز می‌شود و این بخش را از دور خارج می‌کند.

 

گرانی و کمبود مواد اولیه 

در زمینه بحران در صنعت قطعه‌سازی یکی از مدیران کارخانجات بزرگ قطعه‌سازی می‌گوید: «ما مواد اولیه را می‌خریدیم کیلویی ۱۱هزار تومان، الآن کیلویی ۶۰هزار تومان شده است. برایمان صرف نمی‌کند قطعه را تولید کنیم. قطعه هم که تولید می‌کنیم و به کارخانه می‌دهیم، کارخانه می‌گوید هر وقت پول دستم آمدم می‌دهم مثلاً ۱۰ماه بعد پول ما را آیا بدهد و یا ندهد. شیفت‌های کارگران را مجبور شدیم کم کنیم، از ۲هفته دیگر هم می‌رویم مرخصی اجباری. یعنی زورکی به مرخصی می‌رویم».

در زمینه کسادی کار قطعه‌سازی یک تولیدکننده دیگر هم با تأیید گفته‌های همکارش می‌گوید: «من هم تولیدکننده‌ام. هفته گذشته به‌دلیل نداشتن مواد ۲روز کارخانه را تعطیل کردیم. بازار داریم مشتری هم داریم. قیمت هم خیلی هم فرق نکرده است. اما مواد دست ما نرسیده است. الآن ۳ماه است شرکتهای قطعه‌سازی در تأمین موادشان دچار مشکل شدند. یعنی نتوانستند حواله به اسم نیما و حواله به این‌طرف و آن‌طرف بدهند. همه گرفتار شدند گفتند می‌خواهیم ارز را بگذاریم. ارز ثانویه که ۸-۹هزار تومان است، شما تصور کنید پارسال ۳۰۰۰تومن بوده الآن شده ۸ تا ۹هزار تومان».

انجمن قطعه‌سازان طی نشست خبری خود متفق‌القول برای صنعت قطعه‌سازی کشور فاتحه خواندند.

 

بیکاری کارگران صنعت قطعه‌سازی 

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان می‌گوید قطعه‌سازان روزهای بدی را می‌گذرانند به‌نحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفت‌های کاری خود را هم کاهش داده‌اند.

اولین اثر تخریبی تعطیلی صنعت قطعه‌سازی، بر کارگران زحمت‌کش این بخش وارد خواهد شد.

خبرگزاری حکومتی ایلنا در این‌باره از قول دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌نویسد:‌ «طی نامه‌یی به وزیر کار، به‌طور رسمی اعلام کردیم که از شهریورماه آماده موج بیکاری ۴۵۰هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها باشند».

وی گفت: «از ابتدای سال تا به امروز ۱۴هزار نفر بیکار شدند و شرکت قطعه‌سازی کروز نیز ۳۵۰۰نفر را نیز این هفته تعدیل می‌کند».

او در این نامه به وزیر کار نسبت به موج بیکاری جدید کارگران هشدار داده است. بیگلو گفت: «هفته پیش طی نامه‌یی به وزیر کار به‌طور رسمی اعلام کردیم که از شهریورماه آماده موج بیکاری ۴۵۰هزار نفر در قطعه‌سازی‌ها باشند».(خبرگزاری ایلنا ۲۴مرداد ۹۷)

در اقتصاد رژیم آخوندی هر گاه که مشکلی پیش می‌آید بهای این مشکلات را کارگران باید بپردازند، در حالی که همه می‌دانند خودروسازی‌های ایران که به‌طور عمده در چنگ مهر‌ه‌ها و نهادهای حکومتی هستند، درآمد نجومی دارند.

در سال گذشته برای این‌که خودروسازی‌ها از رکود خارج شوند، بانک مرکزی صدها میلیارد تومان وام برای خرید خودرو داد، اما باز هم زندگی کارگران را فدای سودهای نجومی خود می‌کنند.

علی خدایی، عضو هیأت‌مدیره کانون شوراهای کار رژیم، در این زمینه گفت: «رانت موجود در صنعت خودروسازی چیست که طلب قطعه‌‌سازان را نمی‌دهد؟ چرا قطعه‌سازان از راههای قانونی برای رسیدن به مطالبات خود اقدام نمی‌کنند و بلافاصله کارگران را وجه‌المصالحه قرار می‌دهند»؟(خبرگزاری ایلنا ۲۴مرداد ۹۷)

در زمینه وضعیت کارگران و شاغلین صنعت قطعه‌سازی یکی از دست‌اندرکاران صنعت قطعه‌سازی به نام محبی‌نژاد با اشاره به این‌که شرایط جدید اقتصادی کشور و تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی مشکلات زیادی را برای واحدهای قطعه‌سازی به وجود آورده است، می‌گوید: «در حال حاضر قیمت قطعات باید تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند در غیر این صورت شاغلین ۵۵۰۰نفری صنعت قطعه‌سازی کشور با معضل بیکاری روبه‌رو خواهد شد».(سایت اقتصاد نیوز ۱۵اردیبهشت ۹۷)

در حاکمیت آخوندی هر مشکلی که پیش بیاید زندگی کارگران اولین قربانی آن است.

در صنعت قطعه‌سازی هم این کارگران هستند که قربانی می‌شوند در شرایطی که سودهای نجومی صنعت خودرو سازی به جیب مافیای حاکم بر صنعت خودروسازی که نهادها و مهره‌های حکومتی است می‌رود.

به‌دلیل ظلم بر کارگران و استثمار آنها است که فریاد مرگ بر بیکاری و فریاد اعتراضات روزمره‌شان در جای‌جای کشور علیه چپاول و غارت سردمداران و مهره‌های حکومتی، بلند است.

قطعا این فریادها به نتیجه نهایی خواهد رسید و با سرنگونی حاکمیت پلید آخوندی خواست کارگران نیز محقق خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7255f587-4c74-46eb-aab7-1290a9af36dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات