728 x 90

«استیضاح درمانی» در وحشت از قیام

سخن روز
سخن روز

یک روز مانده به حاضر شدن روحانی در مجلس ارتجاع برای جواب دادن به سؤالات، ۲هفته پس از آن که خامنه‌ای در سخنرانی ۲۲مرداد در حین حمایت از دولت روحانی تقصیر بحران اقتصادی و فساد مالی را به گردن او انداخت، روز یکشنبه ۴شهریور ۱۳۹۷ مجلس ارتجاع وزیر اقتصاد دولت روحانی را استیضاح و از کار برکنار کرد.

جلسه صبح یکشنبه به‌شدت متشنج شد و پخش مستقیم آن قطع شد. در پایان، ۱۳۷رأی موافق برکناری، ۱۲۱رأی مخالف و ۲رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰رأی گرفته شده منجر به برکناری مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد روحانی شد. مجلس ارتجاع روز ۱۷مرداد علی ربیعی وزیر کار روحانی را برکنار کرد. اکنون صحبت از استیضاح سایر وزیران دولت روحانی است و قرار است روز ۶شهریور خود روحانی برای پاسخ به سؤالات در مجلس ارتجاع حاضر شود.

 

برکناری ۲وزیر با وجود اکثریت باند روحانی در مجلس آخوندی و حمایت خامنه‌ای از دولت

برکناری ۲وزیر کابینه روحانی در کمتر از ۲۰روز معنای خاصی دارد و تصویر جدیدی از وضعیت بحرانی رژیم به‌دست می‌دهد.

این ۲وزیر در حالی برکنار می‌شوند که ترکیب مجلس ارتجاع که اکثریت آن را اعضای باند روحانی تشکیل می‌دهند هیچ تغییری نکرده است. این درست است که دسته‌بندی‌های درون رژیم مشمول قوانین جناح‌بندی‌ها در بین نیروها و احزاب سیاسی متعارف نیست و بیشتر از قوانین باندهای مافیایی و یا دسته‌های راهزنی تبعیت می‌کنند که اعضای آنها هیچ مرز سرخ عبورناپذیری برای ماندن در یک گروه و یا جدایی از آن را ندارند و بنا‌ به منافع غارتگرانه و امکان چپاول بیشتر از یک گروه جدا شده و به گروه دیگر می‌‌پیوندند.

محمدرضا تاجیک، از مهره‌های باند روحانی، روز ۲شهریور در روزنامه حکومتی ایران گفت: «ما در ایران حزب نداریم و اینها محفل‌ها و باندهایی هستند که بر اساس منافع دور هم جمع شده‌اند».

ولی عزل ۲وزیر ظرف ۱۹روز در حالی است که هیچ جابه‌جایی گسترده در درون باندهای رژیم در مجلس اتفاق نیفتاده است.

از سوی دیگر خامنه‌ای هم در سخنرانی ۲۲مرداد خود روشن ساخت اگر‌ چه تقصیر افتضاحات دزدی و غارت در رژیم و وضعیت بحرانی اقتصادی را به گردن روحانی انداخت اما در شرایط کنونی خواستار آن نیست که هیچ تغییری در دولت به‌وجود بیاید و اساساً ترکیب کنونی هیأت حاکمه دستی بخورد. خامنه‌ای گفت هر کس به فکر کنارزدن دولت روحانی باشد «در نقشه دشمن بازی می‌کند»‌.

بنابراین در حالی که نه ترکیب باندهای مجلس در حمایت از روحانی دستی خورده است و نه خواست خامنه‌ای تغییر در دولت روحانی است اما باز به طرز بی‌سابقه‌یی در کمتر ۳هفته ۲وزیر روحانی توسط مجلس ارتجاع کنار زده می‌شوند.

 

وحشت نمایندگان مجلس ارتجاع به وضعیت انفجاری جامعه 

آن عاملی که چنین وضعیتی را به وجود آورده است نه تضادهای بین باندها و جنگ قدرت درونی رژیم، بلکه عاملی بیرون از رژیم وجود دارد که چنین شرایطی را به حکومت آخوندی تحمیل می‌کند. آن عامل بیرونی قیام مردم ایران و پیشروی بی‌وقفه آن است.

نگاهی به برخی از اظهارات نمایندگان مجلس ارتجاع در جلسه استیضاح ۴شهریور به‌خوبی وحشت آنها را از وضعیت انفجاری جامعه‌یی که در میان بحرانهای لاعلاج اقتصادی و در چنبره دزدی‌ها و غارت باندهای حکومتی به قیام برخاسته است برملا می‌کند. اعترافاتی سرگیجه‌آور که نوک کوه یخ فسادی غیرقابل تصور و فشار معیشتی بر روی مردمی که «ضجه» می‌کشند و سفره‌هایشان نه در حال کوچک شدن که در حال «نامریی» شدن است را به‌تصویر می‌کشد:

جلیل رحیمی جهان آبادی: «ما مقصریم که پشت این دیوارهای سیمانی صدای ضجه مردم و ملت ایران را نمی‌شنویم... مشکلات زیر‌مجموعه‌های اقتصادی کشور مردم را زمین‌گیر کرده است... مردم زیر فشار اقتصادی در حال له شدن و خرد شدن هستند. ای کاش این دیوارهای سیمانی به شما اجازه می‌داد هر روز صبح می‌دیدید صدای ضجه مردم ایران را جلوی درب مجلس. ای کاش کسانی که از صبح تا ظهر زیر گرمای ۴۰درجه بیرون این مجلس به‌دلیل مشکلات اقتصادی ضجه می‌زنند صدای آنها را من و شما می‌شنیدیم».

الیاس حضرتی:‌ «امروز ما با مردم مواجهیم. با مردم اقشار پایین. با دهک‌های پایین که نابود شدند. بیچاره شدند. چه‌کار باید این ملت می‌کردند که نکردند؟ ما چه کار کردیم در مقابلشون؟ بدبخت و بیچاره‌شون کردیم. به ذلت نشاندیم‌شون. آنهایی که فقیر بودند بدبخت شدند و آنهایی که قشر متوسط جامعه بودند رفتند به سمت فقر و فلاکت».

حاجی دلیگانی: «دلار ۳۸۰۰تومان به ۱۲هزار تومان رسید متوسط قیمت یک مترمربع مسکن با حداقل ۶۵درصد افزایش به متری ۸میلیون تومان رسید... شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها هر ماه حدود ۹درصد رشد داشته است... در یکسالی که شما وزیر شدید سفره‌های مردم از مرز کوچک شدن به مرحله نامریی شدن رسیده است. قدرت خرید مردم را ۵۰درصد حداقل کاهش دادید. مردم فقیر را فقیرتر کردید. مردم متوسط را ندارتر کردید. آقای کرباسیان گوشت کیلویی ۷۰هزار تومان ۱۰۰گرم کره ۴۵۰۰تومان با سفره‌های مردم بیگانه است».

هادی بهادری: «آیا می‌دانید اصناف هم بیچاره شدند؟ آیا می‌دانید کسانی که ۳۰هزار سکه، ۴۰هزار سکه خریدند مالیات نمی‌دهند ولی بقال سر کوچه باید از دارایی‌های خودش بکند و مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید الآن چه درصدی از تولیدکننده‌ها در زندان‌اند؟

خادمی: «فساد و تخلفات مالی در برخی از بانکهای دولتی به اوج رسیده است. این‌همه فساد و رانت و اختلاس دولت را بدهکار می‌کند و دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند و یک‌شبه دارایی‌های مردم به یک‌سوم کاهش می‌یابد و همه چیز را گران می‌کنید.

شادمهر کاظم زاده: «به ذخایر کشور چوب حراج زده شد».

عباس پاپی‌زاده:‌ «چند ماه گذشته قیمت مسکن بیش از ۴۰درصد افزایش داشته... مواد غذایی تا ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته. پس چگونه است که نرخ تورم کشور را ۸.۷درصد اعلام می‌نمایید»؟

سلام امینی: «جامعه در مسیر دوقطبی شدن فقیر فقیر و غنی غنی‌تر قرار گرفته است».

علی ساری:‌ «همین ماجرای ارزی چند صد هزار نفر را به خاک سیاه نشانده. نرخ تورم را دورقمی کرده. چوب حراج به ذخایر دلاری و طلای کشور زده».

قاسم جاسمی: «آمار دروغینی که در دولت و در سیستم‌های آماری و در اقتصاد هست حاکی از نرخ تورم ۲۰درصدی ست که هیچ آدم عاقلی این را نمی‌تواند بپذیرد. در حالی‌که نرخ تورم واقعی در کشور ما شاید بیش از ۲۰۰درصد باشد.

 

«استیضاح درمانی» ترفند بی‌نتیجه برای مقابله با اوجگیری قیام

در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس ارتجاع، به تأکید گفت با تغییر نفرات هیچ‌چیز عوض نمی‌شود و از سایر نمایندگان پرسید شما وزیر کار را عوض کردید مگر اشتغال ایجاد شد. چندی پیش صادق زیباکلام از باند روحانی گفته بود حتی اگر آدام اسمیت و کینز را هم بیاوریم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.

ایادی رژیم بهتر از هر کسی می‌دانند که مشکل با وزیر عوض کردن حل نمی‌شود. اما در این شرایط این‌گونه اقدامات ترفندی برای فریب و یا مانور در این زمینه‌ها است که می‌توان اسمش را «استیضاح درمانی» گذاشت. یعنی که بگویند اقداماتی کرده‌ایم و از این طریق به‌خیال خودشان به خشم مردم، ولو برای کوتاه مدت توقف بزنند و یا آن را کاهش بدهند.

در جریان استیضاح ربیعی همین وحشت نمایان بود و اظهارات نمایندگان و حتی دفاع ربیعی از خودش به وضو ح نشان می‌داد که وحشت از چه خطری و از کدام جانبی است که باعث شده رژیم آخوندی به «استیضاح درمانی» روی بیاورد. در جلسه استیضاح ربیعی یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع گفت: «می‌گویند مجاهدین دارند دعوت می‌کنند به تظاهرات، تا آخرین قطره خون می‌ایستیم با آنها می‌جنگیم، من خودم رئیس کمیته بوده‌ام»! و ربیعی نیز در دفاع از خودش به مخالفان یادآوری می‌‌کرد که مرا برکنار نکنید چون من تجربه سرکوب مجاهدین را دارم و به‌خاطر دارم که «در تهران ۱۲۰۰۰نفر میلیشیا در توپخانه رژه رفتند در هر شهری ۱۰۰۰تا میلیشیا رژه رفتند».

رژیم ولایت فقیه که از دیماه تاکنون قادر به خاموش کردن قیام‌ها نبوده و در مقابل نقش فزاینده مجاهدین و کانونهای شورشی در سازمان‌دهی و هدایت‌ این قیام‌ها درمانده است اکنون ناچار شده است به جابه‌جایی مهره‌ها در حکومتی آخوندی تن بدهد.

شاه در دوران انقلاب مانورهای بزرگتری کرد. او حتی نخست‌وزیر و رئیس ساواک را دستگیر کرد و به زندان انداخت. اما دیرهنگام و بی‌نتیجه بود. رژیم آخوندی ظرفیت انجام مانورهایی در این سطح را ندارد. لذا اکنون و اجباراً به این سطح از مانور تن می‌دهد که وزیران کابینه را عوض کند و به‌قول هموطنانمان در فضای مجازی یک دزد را با دزدی ماهرتر جابه‌جا کند. تازه به‌خاطر همین حد از نمایش بی‌فایده مجلس ارتجاع به تشنج کشیده می‌شود. این اقدامات همان تأثیری را که خیال می‌کنند نخواهد داشت و برعکس روی سر خودشان خراب خواهد شد. اکنون به‌نظر می‌رسد بعد از مدتی که از انجام مانورهایی حتی در این سطح هم وحشت داشته‌اند؛ شرایط اجتماعی و قیام مرداد، آنها را مجبور کرده که عجله کنند و فردا دیگر می‌خواهند خود آخوند روحانی را برای سؤال و جواب به مجلس بکشانند که این می‌تواند پیامدهای سنگینی برای نظام داشته باشد. پیامدهایی که پیش‌لرزه‌هایش را در جریان استیضاح ۲وزیر شاهد بودیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b756c2a-917f-40c7-bd7c-f8fae01b7bd9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات