728 x 90

کنفرانس در پارلمان انگلستان در سالگرد قیام ایران

سخن روز
سخن روز

روز سه‌شنبه ۲۲شهریور ۱۴۰۲ کنفرانسی با عنوان «ایران، یک‌سال بعد از شروع قیام به‌سوی جمهوری دموکراتیک» در پارلمان انگلستان برگزار شد. در این کنفرانس که با حضور و سخنرانی شماری از نمایندگان مجلسین عوام و اعیان انگلستان برگزار گردید، آخرین تحولات قیام ایران مورد بررسی قرار گرفت.

ترزا ویلیرز نمایندهٔ پارلمان و وزیر محیط‌زیست انگلستان (۲۰۲۰) طی سخنانی گفت: «رژیم ایران به‌طور رسمی و مؤثر از مجازات اعدام در ملأعام استفاده می‌کند و این یک فاجعه و بی‌عدالتی بزرگ است که تعدادی از معترضان اعدام شدند و بسیاری دیگر در واکنش وحشیانه رژیم به‌اعتراضات و قیام، جان خود را از دست دادند و هنوز هزاران نفر دیگر از معترضان در زندان به‌سر می‌برند این آخرین فصل خون‌ریزی و ظلم و ستم در ۴دهه حکومت آخوندهاست. که یکی از بدترین ناقضان حقوق‌بشر در جهان است».

بارونس ورما عضو مجلس اعیان انگلستان ضمن تأکید بر ضرورت لیست‌گذاری سپاه پاسداران گفت: «من واقعاً نمی‌توانم بفهمم که چرا ما هنوز در مورد لیست‌گذاری سپاه پاسداران بحث می‌کنیم» وی با اشاره به‌ابتکار بی‌نظیر حمایت زنان برجستهٔ جهان از مقاومت و زنان ایران افزود: «من واقعاً خوشحالم که بیانیه‌یی وجود دارد که توسط بیش از هزار زن برجسته از ۵قاره و ۶۷کشور امضا شده است. این نوعی حمایت از برادران و خواهران ما در ایران است. در میان آنها ۵۰رئیس‌جمهور فعلی و سابق وجود دارد، ما هم‌چنین ۱۷۵نماینده مجلس، برندگان جایزه نوبل و هنرمندان را داریم، همه در این امر شرکت می‌کنند. در واقع، این مبارزه توسط شخصی هدایت می‌شود که برنامه‌یی دارد. برنامهٔ ۱۰ماده‌یی یک فرآیند دموکراتیک است که مردم ایران را قادر می‌سازد آزادانه زندگی کنند و حقوقشان مورد احترام قرار گیرد.

یادآوری جایگاه و نقش تاریخی کهکشان مقاومت با حضور نمایندگان منتخب کشورهای مختلف جهان موضوع سخنرانی توبی پرکینز نمایندهٔ دیگر پارلمان انگلستان بود. وی گفت: «دیدن تعداد زیادی از نمایندگان مجلس از سراسر جهان با عقاید مختلف در گردهمایی ایران آزاد که همگی به‌یکدیگر پیوستند، تا از تمایل مردم ایران به‌آزادی حمایت کنند، شگفت‌انگیز بود». وزیر سایه آموزش در پایان افزود: «آرزوی مردم در سراسر جهان است که مبارزه و فداکاری آن معترضان در ایران به‌سرعت به‌یک ایران آزاد منتهی شود که در آن ظلم و ستم دیگر کلیدواژه دولت نخواهد بود، بلکه دولتی در خدمت همه مردم ایران، برای آزادی و یک ایران دموکراتیک خواهد بود که جایگاه شایسته خود را در خاورمیانه و سراسر جهان به‌دست آورد».

لرد سینگ عضو دیگر مجلس اعیان انگلستان و معاون کمیتهٴ تمام حزبی آزادی مذاهب، طرح ۱۰ماده‌یی مریم رجوی را آرمانی ایده‌آل برای بسیاری از کشورهای جهان توصیف کرد و درباره جنایات ضدبشری رژیم آخوندها گفت: «تا به‌امروز، برآوردهای محافظه‌کارانه حاکی از آن است که بیش از ۱۲۰هزار نفر توسط رژیم اعدام شده‌اند. و ما هرگز نمی‌توانیم تابستان ۱۳۶۷ را فراموش کنیم، زمانی که بیش از ۳۰هزار زندانی سیاسی به‌چوبه‌های دار سپرده شدند و در گورهای جمعی و در مکانهای نامشخص در سراسر ایران ناپدید شدند».

خانم مریم رجوی که پیامش به‌صورت ویدئویی برای شرکت‌کنندگان پخش می‌شد ضمن تشکر از اعضای مجلسین انگلستان به‌خاطر بیانیهٔ۵۲۵ عضو پارلمان این کشور در حمایت از مردم ایران، به سه درس از قیام و پیامدهای آن اشاره کرد و گفت: «درس شماره یک: مردم ایران برای سرنگونی رژیم ضدبشری آخوندی مصمم هستند. این واقعیت غیرقابل انکار باید توسط دولتها با تصحیح سیاست‌هایشان در مورد ایران مورد توجه قرار گیرد.

درس شماره۲: برخلاف روایت دروغی که رژیم و طرفداران مماشات ترویج می‌کنند، یک نیروی قابل اتکا و سازمان‌یافته در ایران وجود دارد که توسط کانون‌های شورشی مجاهدین هدایت می‌شود. آنها قادر به‌رهبری و هدایت مبارزه به‌سمت سرنگونی رژیم هستند.

درس شماره۳: مردم ایران همه اشکال دیکتاتوری را رد می‌کنند. آنها مشتاق یک سیستم دموکراتیک و آینده‌یی هستند که در آن همهٔ شهروندان در برابر قانون برابرند و هیچ‌کس نسبت به‌دیگران از امتیازات ویژه برخوردار نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/631996a4-4713-4e19-8fe3-8bda5264e8ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات