728 x 90

نخستین روز کهکشان ۱۴۰۲؛ سیاست آمریکا و راه‌حل ایران

سیاست آمریکا؛ راه حل ایران
سیاست آمریکا؛ راه حل ایران

همه‌چیز حاصل دست و فکر و فعالیت خودمان است. جوهر تمام گردهمایی‌های سالانه‌ٔ مقاومت ایران در دو دهه‌ٔ گذشته، چنین بوده است. تمام مواد قانون اساسیِ این مقاومت با این جوهر نوشته شده است.

گردهمایی‌های سالانه‌ٔ مقاومت ایران و حواشی‌های آن همواره منطبق بر مطالبات قیامهای یک دهه‌ٔ اخیر بوده است. از این رو همبستگی با مردم ایران و قیام‌آفرینان، یعنی حمایت از حقوق‌بشر آنان،

یعنی حمایت از مطالبات سیاسی‌ِ قیامهای یک دهه‌ٔ اخیر برای ایجاد تغییر بزرگ در ایران‌زمین با هدف بیرون راندن اشغال‌گران از مرز پرگهر آن،

یعنی حمایت از جنبش برابری‌طلبانه‌ٔ زنان،

یعنی حمایت از حقوق همه‌ٔ اقلیت‌های قومی و مذهبی،

یعنی حمایت از زندانیان سیاسی و آزادی همه‌ٔ آنان،

یعنی حمایت از جنبش عظیم و سراسری دادخواهی

و حمایت از پایان دادن یک‌عمر مماشات غرب با جلادان مردم ایران.

 

در نخستین روز برنامه‌های کهکشان سالانه‌ٔ مقاومت، شاهد برگزاری چهار کنفرانس در روز جمعه ۹تیر ۱۴۰۲ بودیم. یکی از کنفرانس‌ها با عنوان «پیش به‌سوی جمهوری دموکراتیک [سیاست آمریکا در رابطه با ایران]» بود.

 

سخنرانان جمله‌گی بر ضرورت تغییر در ایران به نفع دموکراسی و حقوق‌بشر، منع مماشات و معامله و مذاکره‌ٔ دولت آمریکا با دیکتاتوری آخوندی، کوتاه کردن دست این رژیم از توسعه‌طلبی و تجاوز منطقه‌یی، تداوم تحریم نظام ملایان و نیز حمایت از برنامه‌ٔ ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی تأکید کردند.

وجه مشترک سخنان و نظرات ارائه شده در این کنفرانس، تأکید بر فشار مداوم بر دیکتاتوری آخوندی، حمایت از قیام و قدرت مردم ایران و حمایت از اپوزیسیون شورای ملی مقاومت برای تحقق تغییر در ایران بود.

 

گزیده‌یی از سخنان شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، بیان وجوهی از آثار مخرب مماشات و استمالت دولتهای آمریکا طی سه دهه‌ٔ گذشته با دیکتاتوری ولایت فقیهی و نیز وجود آلترناتیو و برنامه‌ٔ نقد و بالفعل برای ایران آینده است:

 

لینکلن بلومفیلد [مجری و مدیر کنفرانس]: هم‌اکنون با تلاش‌های رژیم ایران برای ایجاد بحران در خاورمیانه و پشتبرد برنامه‌ٔ تسلیحاتی غیرمجاز آن مواجه هستیم. در نخستین بخش این کنفرانس می‌خواهیم بدانیم تروریست نامیدن مجاهدین توسط وزارت‌خارجه، چه تأثیری بر زندگی مردم ایران و حامیان شورای ملی مقاومت داشته است؟

مایکل موکیزی: نمایندگان مجاهدین در دیدار با من موضوع رنج و نقض حقوق‌بشر مردم ایران را مطرح کردند. از خودم پرسیدم چرا آنها در این لیست قرار گرفته‌اند؟ این شامل تحقیقات قانونی و حقوقی وزارت‌خارجه نبود بلکه یک تصمیم سیاسی بود که رژیم ایران از آنها خواسته بود. این لیست‌گذاری توسط کلینتون برای استمالت و بهبود رابطه‌ٔ آمریکا با ایران صورت گرفت.

سازمانی که من از اون حمایت می‌کنم به دموکراسی و حقوق زنان اعتقاد دارد.

این لیست، مشکلاتی را برای مردم و حامیان مجاهدین و برای آزادی بیان ایجاد کرد تا اینکه در سال۲۰۱۲ مجاهدین از لیست خارج شد.

اگر دولت آمریکا قصد توافق با رژیم ایران دارد، قطعاً اشتباه است. این رژیم هیچ موقع قصد توافق نداشته بلکه دنبال دور زدن برای رسیدن به اتمی است؛ اما وقتی کنگره تصمیم قاطعانه بگیرد قطعاً اجازه نخواهند داد که این توافق به بیراهه برود.

رابرت جوزف: من در امور خلع‌سلاح اتمی فعالیت کردم. سال۲۰۰۲ با مجاهدین آشنا شدم. من از رئیس دفترم پرسیدم که چطور شده که آنها از برنامه اتمی ایران بیشتر از من می‌دانند؟ چطور یک گروه به‌اصطلاح تروریستی، آن طرف کاخ‌سفید پروژه اتمی رژیم را افشا می‌کند؟ مجاهدین خلق فداکاریهای بسیاری داشته‌اند و هرگز مبارزه‌شان را کاهش نداده‌اند. به‌خصوص خانم رجوی ما را با یک برنامه‌ٔ خوب برای آینده ایران آشنا کردند.

دولت ایران یک ملت را گروگان گرفته و حتا یک دین را. ما نیاز داریم تأکید کنیم بر خلع‌سلاح اتمی و پایان دادن به نقض حقوق بشر. این دو به هم ربط دارند. من آموختم درباره نقصی که در این سیاست‌گذاریها در امر حقوق‌بشر داشتیم. نباید فراموش کنیم. ما حقوق‌بشر را درباره ایران فراموش کردیم؛ چون دنبال منافع بودیم.

موضوع دیگری که می‌توانیم لحاظ کنم این است که ملایان از دستیابی به سلاح اتمی دست برنخواهند داشت. بنابراین قرارداد با آن ارزش ندارد و روی کاغذ است. این رژیم هرگز اصلاح‌پذیر نیست. به این رژیم پول دادند و گفتند منجر به بهبود اوضاع و پلورالیسم می‌شود ولی به سرکوب مردم کمک کرد.

مردم ایران بزرگ‌ترین خطر را در مقابل این رژیم نمایندگی می‌کنند. رژیمی که چهار دهه سرکوب و قتل‌عام کرده، اصلاح نمی‌شود و به خشونت ادامه می‌دهد.

خطری که رژیم از طرف مردم احساس می‌کند این است که حقوق‌بشر را در صدر سیاست ما قرار می‌دهد. تحریم این رژیم به سرنگونی این رژیم توسط مردم ایران کمک می‌کند.

در آمریکا نیاز به قاطعیت و رهبری روشن بین هست که بتواند سیاست درست را تشخیص دهد. عدم توافق بهتر از یک توافق بد است. مگر می‌شود با ایران مذاکره کرد؟ مگر می‌شود با هیتلر مذاکره کرد؟ ما باید از این سیاست پرهیز کنیم.

آلترناتیوی که من تأکید می‌کنم اپوزیسیون دموکراتیک شورای ملی مقاومت است. آخرین کار این است که حقوق‌بشر را در محور سیاست‌مان در قبال ایران قرار دهیم. این‌طوری اهداف امنیت خودمان را هم بیشتر خواهیم کرد.

 

ژنرال چاک والد: ما نمی‌توانیم توافق با رژیم ایران داشته باشیم. توافق اتمی با رژیم ایران مسخره است. ما باید پاسخی جدید به رژیم ایران بدهیم. سیاست مماشات و استمالت واقعاً احمقانه است.

سازمان مجاهدین فعالیت خیلی خوبی ارائه می‌کند. زیبایی مجاهدین این است که هیچ وقت از مبارزه دست نکشیدند. هم‌چنان در میدان هستند. یک آلترناتیو مطلوب محسوب می‌شوند. این اپوزیسیون توان‌مند است. نباید دست کشید و خسته شد. اهریمن‌سازی علیه آن می‌کنند که کارهای رژیم ایران است. رژیم الآن در کرنر قرار گرفته است.

 

لینکلن بلومفیلد: چه سیاستی را باید در برابر رژیم ایران اتخاذ کرد؟

میچل ریس: رژیم ایران سال‌هاست که اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است. یک تهدید جدی برای دنیاست.

این رژیم کاملاً غیرمشروع است. اصلاً از جانب مردم حمایت ندارد. شاهدیم که جوانان حاضرند جان‌شان را برای سرنگونی این رژیم فدا کنند.

مدره شدن این رژیم کاملاً باطل است. ما یک تاریخچه‌یی از نقض حقوق‌بشر از طرف رژیم داریم. همه جهان باید علیه این رژیم تحریم اعمال کند. ما باید برگردیم به ارزش‌های انسانی و حقوق بشر. دولتها باید اطلاعات درست را به مردم ایران برسانند.

عوامل رژیم پول‌های ربوده شده‌ٔ مردم را در بانکها مخفی کرده‌اند. پس تحریم‌ها مهم هستند و باید افزایش بدهیم.

با توجه به شرایط جدید، تأثیر علیه رژیم باید حمایت از شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق باشد. همه این‌ها با هم سیاستی جدید را برای ایران آزاد فردا خواهند داد.

 

لینکلن بلومفیلد: آیا این‌که مجاهدین خلق از لیست خارج شدند، می‌شود روی قانونی تأکید کرد که آنچه اشتباه بود باید تصحیح شود؟ مثلاً چه کاری از نظر قانونی می‌شود کرد؟

مایکل موکیزی: کمیته‌های کنگره می‌توانند نقش منفی ایران را در نظر بگیرند. کنگره می‌تواند بگوید که هیچ قانونی نبوده که مجاهدین بر اساس آن تروریست بوده باشند. ما باید به مردم آمریکا بگوییم که آینده مردم ایران کدام سمت است.

 

لینکلن بلومفیلد: ما چطور بازخواست کنیم یا دولتها چه کار می‌توانند بکنند که فشار روی رژیم ایران بیشتر شود؟

روبرت جوزف: جامعهٔ جهانی موفق نشده که پیام جدی به دولت ایران بدهد که مورد حسابرسی واقع می‌شود. باید سوابقی مثل پیام به نازی‌ها را به ایران داد. اگر جامعهٔ جهانی این پیام قوی را بفرستد، آن‌وقت ما جدی ارزیابی می‌شویم.

رژیمی که به دختران و زنان تهاجم می‌کند، معلوم است خیلی متزلزل است. نباید کاری کنیم که فرصت داشته باشد با گروگان‌گیری سیاستش را پیش ببرد. نقطه‌ٔ ضعف این رژیم، مردم ایران هستند و این در برنامه ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی اثبات شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c71d1afd-f2d7-4e79-8322-e36a15de8f61"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات