728 x 90

صف‌آرایی مسلمانان برضد «ولی‌امر مسلمین جهان؟»!

 سخن روز
سخن روز

بیانیه کشورهای اسلامی و مواضعی که توسط سران کشورها ابراز شد شامل حمایتی قوی از قضیهٔ فلسطین و آرمان فلسطین بود البته رژیم تلاش کرد آن را وارونه جلوه بدهد؛ اما نتیجه این هماوردی چه بود؟

چرا رژیم با این همه خشم و گزیدگی نسبت به اجلاسهای سه‌گانه مکه، به‌خصوص نسبت به اجلاس سران کشورهای اسلامی واکنش نشان داد؟ و حتی تلاش کرد با تحریف بیانیهٔ پایانی این اجلاس آن را تخطئه کند؟

در این مورد باید تأکید کرد که برگزاری سه کنفرانس پیایی و مهم رژیم ضربه سیاسی بسیار سنگینی به رژیم بود. به‌علت این‌که عربستان با برگزاری این سه کنفرانس موفق شد در مقابل رژیم یک حمایت و چتر سیاسی قوی برای خودش ایجاد کند و رژیم را کاملاً منزوی کند و دست رژیم را برای هر نوع رویارویی با عربستان ببندد.

می‌توان گفت حملات تروریستی به نفتکش‌ها در نزدیکی آب‌های خلیج‌فارس و به تأسیسات نفتی عربستان، با این سه کنفرانس، از نظر سیاسی روی سر رژیم خراب شد. چرا که هر سه کنفرانس اقدامات رژیم علیه عربستان را محکوم کردند و از اقدامات عربستان برای تأمین امنیت ملی خود حمایت کردند.

بنابراین می‌توان گفت این کنفرانس‌ها در تأمین هدفی که عربستان دنبال می‌کرد، با گرد آوردن سران یا بالاترین مقامات حدود ۶۰کشور موفق بود و رژیم را که همراه با رژیم بشار اسد غایبان این صحنه بودند، بیش‌از‌پیش منزوی و تضعیف کرد.

گزارشهای آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه و رویترز هم اساساً روی مشخصه اصلی کنفرانس‌ها یعنی جبهه‌بندی عربستان علیه رژیم تأکید کرده بودند.

در واقع برگزاری سه کنفرانس پیایی و مهم در حمایت از عربستان و علیه رژیم که دستاورد اصلی آن به شکست کشاندن اقدامات تروریستی و مانورهای سیاسی اخیر رژیم در منطقه و خراب کردن آنها روی سر رژیم بود، با این سرعت برای رژیم قابل محاسبه نبود.

 

ضربه دردناک‌تر کنفرانس کشورهای اسلامی

در میان این ۳کنفرانس، ضربه کنفرانس کشورهای اسلامی برای رژیم مؤثرتر و دردناکتر از دو کنفرانس دیگر است، چرا که رژیم جزو شورای همکاری کشورهای اسلامی است، اما توسط عربستان که میزبان بود، به این کنفرانس دعوت نشد و این تحقیر برای رژیم ولایت فقیه که خود را مدعی و قیم دنیای اسلامی می‌خواند، خیلی تحقیرآمیز و غیرقابل تحمل شد.

ضمن این‌که بیانیهٔ پایانی این اجلاس، اگر ‌چه اسمی از رژیم نبرده است، اما در محتوا، تمام دعاوی دجالگرانه رژیم در مورد فلسطین، اسلام و جهان اسلام را رد می‌کند و در واقع منشور کشورهای اسلامی در برابر مواضع، عملکردها و اندیشهٔ ارتجاعی ولایت فقیه است.

 

برخی محورهای منشور کشورهای اسلامی

در بیانیهٔ پایانی اجلاس، تروریسم،افراط‌گرایی، تعصب و تبعیض و هر گونه تلاش برای مرتبط ساختن تروریسم به دین یا نژاد یا تمدن معین محکوم شده است.

بیانیه پایانی، مبارزه با تروریسم را اولویت همه‌ٔ کشورهای عضو دانسته و نسبت به عزم کشورهای اسلامی برای همبستگی و همکاری مشترک در مبارزه با اقدامات تروریستی تأکید کرد.

در بیانیه پایانی یک بند در حمایت از عربستان و محکومیت حملات تروریستی حوثیهای مورد حمایت رژیم به کشتیها و تأسیسات نفتی و حمایت از اقدامات عربستان برای دفاع از خود وجود داشت. بقیه بندها حول فلسطین و سایر مسایل کشورهای اسلامی بود.

بیانیه، رو در روی اخبار جعلی که رژیم آخوندی منتشر می‌کند، بر مسئولیت سنگین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دنیای اسلام، برای جلوگیری از فتنه‌انگیزی و تفرقه افکنی تأکید کرده است.

یکی دیگر از مواد بیانیه پایانی، ضرورت ایستادگی در کنار اقلیتهای مسلمان در کشورهای غیرمسلمان و پشتیبانی از آنان و دفاع از حقوق مشروع آنهاست.

به این ترتیب حربهٔ اسلام پناهی و دفاع از حقوق مسلمانان از رژیم گرفته شده و دکان‌ رژیم در مسأله قدس و فلسطین تخته شده و رژیم آخوندی به‌لحاظ سیاسی در این زمینه‌ها خلع‌سلاح گردیده است. آن هم درست همزمان با دجالبازی رژیم تحت عنوان روز قدس.

این همه غیظ رژیم هم ناشی از همین جاست و تلاش می‌کند شکست خود را به عربستان فرافکنی کند.

 

واژگونه‌گویی‌ها،‌ نمونه‌های گزیدگی خامنه‌ای از اجلاس مکه

در واکنش به دست‌آوردهای کنفرانس می‌توان به مقالهٔ روزنامهٔ وطن امروز (۱۲خرداد) از باند ولی‌فقیه اشاره کرد که نوشت: « آیا نشست‌های ۳گانه مکه نشانه افول ریاض در جهان عرب است؟» بعد زیر این عنوان می‌نویسد: در « بیانیه پایانی این اجلاس که به‌عنوان سند سازمان به ثبت رسید، لحن همراهی نسبی ریاست سعودی جلسه با طرح «معامله قرن» اصلاح شد و کشورهای اسلامی هر گونه اقدام و تصمیم غیرقانونی در راستای شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کردند».

از آنجا که بیانیهٔ پایانی و حمایت قوی آن از آرمان فلسطین جلو چشم همه وجود دارد و نمی‌تواند آن را انکار کند، می‌خواهد وانمود کند که این موضع‌گیری به عربستان تحمیل شده است.

یک روزنامهٔ دیگر این باند به نام سیاست روز (۱۲خرداد) در مقاله‌یی تحت عنوان «وقتی سه نشست پرهیاهوی مکه هیچ دستاوردی برای سعودی ندارد»، به‌عنوان یک نمونه از ناکامی عربستان، از حضور قطر در این کنفرانس به‌رغم اختلافی که پیش از این با عربستان داشت، می‌خواهد نتیجه معکوس بگیرد و لذا با سخافت تمام می‌نویسد: « در ناکامی دیگر برای سعودی با محوریت به انزوا کشاندن قطر، «عبدالله بن‌ناصر بن‌خلیفه آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر در جریان حضور در مکه و مشارکت در نشست‌های آن با تعدادی از مقامات دیگر کشورها دیدار کرد». این در حالیست که تمامی خبرگزاریهای بین‌المللی گزارش کردند نخست‌وزیر قطر بلندپایه‌ترین مقام قطری است که از هنگام بروز اختلافات بین قطر و عربستان در ۲سال پیش به این کشور سفر کرده است

اما صریح‌ترین اعتراف به ضربه سنگینی که رژیم کنفرانسه‌ای سه‌گانه در عربستان دریافت کرد را سپاه پاسداران در روزنامه خود به زبان آورد آنجا که گفت این کشورها سمت و سوی پیکان تهدید در منطقه را به سوی رژیم آخوندی چرخانده‌اند و با برآشفتگی و عجز نوشت: «در مکه قبله اصلی مسلمانان، شماری از حکام عرب طی سه اجلاس پی‌درپی گردهم آمدند تا سمت و سوی پیکان تهدید را به سمت نظام تهران نشانه بگیرند آنها سیاست خارجی و منطقه‌یی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

 

تاثیر صف‌آرایی مکه بر تعادل‌قوای بین‌المللی

بی‌شک پس از اجلاسهای سه‌گانه مکه، تعادل‌قوا هم در سطح منطقه‌ای و هم در عرصهٔ بین‌المللی بیش‌از‌پیش به زیان رژیم تغییر می‌کند و این تغییر در واقع شروع شده است. کما این‌که روسیه درخواست رژیم برای خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰را رد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیل این تصمیم روسیه نوشت: واکنش روسیه به‌ درخواست رژیم ایران، بازتابی از تعادل قدرت در خلیج‌فارس است، یک مقام ارشد روسیه گفت این درخواست توسط پوتین رئیس‌جمهور روسیه گرفته شده است.

بلومبرگ نوشت: روسیه معتقد است فروش این موشکها به رژیم ایران، تنش در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

جایی که یک رویارویی بین رژیم ایران از یک‌سو و آمریکا و متحدان عرب آن در خلیج‌فارس مشاهده می‌شود.

از طرف دیگر این کنفرانس‌ها یک حمایت سیاسی قوی برای خطی فراهم می‌کند که مماشات با رژیم آخوندی را رد می‌کند و خواستار ایستادگی در مقابل سیاست‌های جنگ‌افروزانه و تروریستی رژیم آخوندی در منطقه است. چنان که می‌دانید در آستانهٔ برگزاری این سه اجلاس، بولتون به امارات سفر کرد و در آنجا بر نقش رژیم در حملات موشکی و پهپادی اخیر اشاره کرد و از جمله گفت: « توانمندی حوثی‌ها در پهپاد و موشک که تماماً توسط رژیم ایران تأمین می‌شود، یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت در منطقه است”.

بولتون اضافه کرد: “یک حکومت نرمال این‌گونه رفتار نمی‌کند. اگر رژیم ایران خواهان مذاکره با آمریکا است، این نوع رفتار باید متوقف شود».

با توجه به روند وقایع و نوع رفت‌و‌آمدهای سیاسی در منطقه می‌توان نتیجه گرفت که این تازه ابتدای کار است و بی‌تردید در روزهای آینده منطقه خاورمیانه شاهد شتاب گرفتن تحولات سیاسی باز هم بیشتری علیه رژیم آخوندی خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd87b5f9-a183-4c08-951d-702a4f8f6790"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات