728 x 90

شکست فیلترینگ «نه» همگانی به ولایت فقیه

شکست فیلترینگ...
شکست فیلترینگ...

فیلترینگ و بی‌اثر کردن آن سال‌ها است که میدان جنگ بین مردم و رژیم آخوندی در پهنه اینترنت و دسترسی آزاد به اطلاعات است. رژیم آخوندی با فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی تلاش می‌کند، صدای اعتراضات مردمی را خاموش کند. هم‌چنین به این صورت می‌خواهد به مردم القا کند، بر همه امور کنترل داشته و با هر گونه فعالیت براندازانه و غیرحکومتی به‌شدت برخورد خواهد کرد.

مردم نیز با استفاده از فیلترشکنهای مختلف این تلاش‌های رژیم را نقش بر آب کرده و صدای خود را به هر صورت به گوش جهانیان می‌رسانند. شکست پروژه فیلترینگ مانند سایر اقدامات سرکوبگرانه رژیم مانند ممنوعیت استفاده از ماهواره، ویدئو و... تنها با پایداری مردم و دادن بهای آن به سرانجام رسیده است.

این روزها مجلس ارتجاع صحنه جنگ باندهای درون نظام در رابطه با شکست طرح فیلترینگ می‌باشد. غلامرضا نوری نماینده مجلس ارتجاع هراس خود از شکست طرح را این‌گونه بیان می‌کند:

«در این گزارش آورده شده که ۶۴درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند اما برخی مراکز دیگر آمار ۹۶درصدی نیز ارائه کرده‌اند که هر دو آمار نگران‌کننده است. فیلترینگ هزینه و ناامنی را به کاربران تحمیل و مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند. باید هزینه‌هایی که این محدودسازی برای کاربران و کسب‌وکارها ایجاد کرده اعلام شود» (روزنامه هم‌میهن اول شهریور ۱۴۰۲).

 

مافیای فیلترینگ و فیلترفروشی

از ابتدای شروع فیلترینگ در کشور، بازار خرید و فروشVPN و فیلترشکن‌ها رواج بی‌سابقه‌ای یافته است. دولت با تصویب قوانینی، خرید و فروش آنرا جرم اعلام کرده است. خرید و فروش گسترده فیلترشکن بدون دست داشتن یک مافیای قوی که در درون حکومت جای پای قوی داشته باشد امکانپذیر نیست. خبرگزاری ایسنا به‌نقل از یک نماینده مجلس به درآمد هنگفت ماهیانه این مافیا از جیب مردم اشاره کرده کرده و می‌نویسد:

«با چه منطقی تصمیم گرفته شده در شرایط اقتصادی کنونی، با تداوم سیاست‌ها در حوزه اینترنت، از جیب مردم، ۵۰هزار میلیارد تومان به حساب کاسبان فیلترینگ واریز شود؟

او تأکید کرده است چرا مردم باید ماهانه هزاران میلیارد تومان هزینه کنند تا به پلتفرم‌هایی دسترسی داشته باشند که وکلا و مسئولان حرف‌های خود را در آنجا می‌زنند» (خبرگزاری ایسنا۲۷مرداد ۱۴۰۲).

طبق گفته بالا، خرید و فروش فیلترشکن‌، نزدیک به یک میلیارد دلار در ماه برآورد شده است. این اقدام مانند سایر سیاست‌های چپاول‌گرانه حکومت تنها به زیان دهک‌های پایین اجتماع است. روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی به‌نقل از رشیدی کوچی نماینده مجلس ارتجاع به این سرقت هنگفت اعتراف کرده و می‌نویسد:

«با فیلترینگ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازار پرسود مکاره‌ای برای فروش فیلترشکن رقم می‌زنیم. متأسفانه اکنون چنین بازار مکاره‌ای شکل گرفته و صحبت از عدد‌های بالای ۴۰هزار میلیارد و ۵۰هزار میلیارد تومان حاصل از فروش فیلترشکن است. بازاری که هیچ نظارتی هم روی آن وجود ندارد» (جمهوری اسلامی ۲۲خرداد ۱۴۰۲).

 

درآمد زایی فیلترینگ برای حکومت

باید توجه داشت، فیلترینگ حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی را کاهش نداده است بلکه باعث سرقت درآمدهای آنها توسط حکومت شده است. هر کاربر با نصب VPN هنگام روشن کردن دستگاه خود حجم بالایی از دیتا را مصرف می‌کند که سود آن یک‌سره به‌جیب شرکت مخابرات و دولت رئیسی سرازیر می‌شود. به‌همین دلیل یکی از حامیان اجرا و ماندگاری طرح فیلترینگ دولت آخوندها است. زیرا فروش و استفاده کاربر از VPN برای آنها درآمدزایی هنگفتی دارد.

درآمدزایی مافیای VPN بر کسی پوشیده نیست. محمود احمدی‌نژاد پیش از این بدون نام بردن از سپاه پاسداران گفته بود، هر کس فیلتر می‌کند خودش هم فیلتر شکن آنرا می‌فروشد. در ابتدای فیلترینگ هم خبرگزاری ایرنا بدون نام بردن از سپاه اما با اشاره به سردمداران فیلترینگ، نوشته است:

«نهادهای مرتبط با فضای مجازی هیچ‌کدام مسئولیت ساماندهی بازار بزرگ فیلترشکن را نمی‌پذیرند. برخی وب‌سایتهایی هم که در زمینه فروش VPN شکل گرفته‌اند مدعی همکاری با نهادهای حاکمیتی هستند و چراغ خاموش به کسب و کار میلیاردی خود ادامه می‌دهند» (خبرگزاری ایرنا۱۶مرداد ۱۳۹۸).

البته باید به یاد داشت، فروش VPN توسط نیروهای امنیتی تنها به‌منظور کسب سود هنگفت آن نیست. آنها به این وسیله توان رهگیری و تعقیب معترضان در فضای مجازی را به‌دست می‌آورند. قسمتی از دستگیریها در قیام ۱۴۰۱ نیز از این طریق بوده است.

 

شکست همیشگی رژیم آخوندی برای خاموش کردن صدای اعتراضات مردمی

تلاش‌های رژیم آخوندی برای خاموش کردن صدای اعتراضات مردمی مانند همیشه با شکست همراه بوده است. روزنامه جمهوری اسلامی با ارائه آماری به فعالیت‌های مردم در فضای مجازی و انعکاس اعتراضات آنها اشاره کرده است:

«کاربران ایرانی با وجود تمام محدودیت‌هایی که برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، هم‌چنان حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند. یافته‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال۱۴۰۱ حدود ۵۸ تا ۶۱میلیون ایرانی کاربر تلگرام بوده‌اند. در سال۱۴۰۱، از ۵۳۰هزار کانال ایرانی فعال در تلگرام مجموعاً ۶۹۰میلیون پست منتشر شده است. اینستاگرام هم ۴۲ تا ۴۶میلیون کاربر ایرانی دارد و حدود چهار میلیون کاربر ایرانی هم در توئیتر فعال هستند» (روزنامه جمهوری اسلامی ۲۲خرداد۱۴۰۲).

شکست طرح فیلترینگ برای رژیم در بن‌بست آخوندی پیامی جز ادامه نبرد مردم برای احقاق حقوق آنها ندارد. جامعه ایران به‌دلیل سطح فرهنگی و عملی بالایی که دارند از هر امکانی برای مقابله با جو خفقان و سرکوب استفاده می‌کنند. ارتقا روش‌های برقراری ارتباط و دور زدن فیلترینگ نشان می‌دهد، هر تلاشی برای سرکوب مردم محکوم به شکست است. آنها به این صورت به رژیم ولایت فقیه یک نه بزرگ می‌گویند.

تاریخ نشان داده، در نبرد با رژیم آخوندی همواره مردم پیروز میدان بوده‌اند. ادامه اعتراضات و جو انفجاری حاکم بر جامعه نشان‌دهنده آمادگی آنها برای ایجاد قیامی است که یک صحنه نبرد آن دور زدن و بی‌اثر کردن فیلترینگ رژیم می‌باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3e55bc5-55b7-48ed-8657-571d06ea7400"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات