728 x 90

سی‌امین روز جنگ در غزه - شرکت مخابرات فلسطینی پالتل: خدمات ارتباطی و اینترنتی غزه به‌طور کامل قطع شد

بمباران غزه
بمباران غزه

اخبار و تحولات سی‌امین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

 

سرتیترهای مهم اخبار و تحولات سی‌امین روز جنگ در غزه و اسراییل

ادامه بمباران و توپ‌باران غزه از زمین و هوا

محیط اطراف بیمارستانهای قدس و اندونزی، مناطق زیتون، تل هوا و اردوگاه الشاطی هدف قرار گرفتند

 

خبرگزاری فلسطینی وفا: 

بمباران ارودگاه المغازی در مرکز نوار غزه

 

سی.ان.ان به‌نقل از مدیر ارتباطات بیمارستان شهدای الاقصی، انفجار در این کمپ ۵۲کشته بر جای گذاشته است

 

وزارت دفاع اسرائیل:

در عملیات روز گذشته ۴تن دیگر از جمله یک سرگرد ارتش اسراییل کشته شدند. شمار کشته‌های اسراییل از شروع حمله زمینی به ۳۲تن رسید

 

وزارت بهداشت فلسطین آمار تلفات انسانی غزه و کرانه غربی را تا ظهر یکشنبه بیش از ۹۷۷۰ کشته اعلام کرد که ۴۸۰۰تن از آنان کودکان هستند و ۲۶هزار نفر نیز مجروح شده‌اند

 

دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس دولت فلسطین در رام‌الله

محمود عباس:  راه‌حل‌های نظامی و امنیتی برای اسراییل امنیت ایجاد نمی‌کند. امنیت و صلح با پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی حاصل می‌شود

 

اسکای‌ نیوز انگلستان:  سفر بلینکن به رام‌الله یک لحظهٔ دیپلماتیک مهم است. این‌که دیپلمات ارشد ایالات متحده برنامهٔ خود را تغییر داده تا به مناطق اشغالی برود از اهمیت برخوردار است. در درازمدت هر راه‌حلی باید فلسطینی‌های کرانهٴ غربی را در بر بگیرد

رویترز:  بلینکن تعهد ایالات متحده را به کار در راستای تحقق آرمانهای فلسطینیها  برای تأسیس دولت فلسطین ابراز کرد و تصریح کرد که فلسطینیها نباید به‌زور آواره شوند

 

سازمان بهداشت جهانی:

۱۰۲ حمله به تأسیسات درمانی در نوار غزه از شروع جنگ، طی این حملات ۵۰۴تن کشته و ۴۵۹تن مجروح شده‌اند

دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل نزدیک به ۱.۵میلیون از ۲.۳میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند

 

رویترز:

در تظاهرات بی‌سابقه جهانی در حمایت از مردم غزه ده‌ها هزار نفر در واشنگتن تجمع کردند

 

رویترز: کاخ سفید: بیش از ۳۰۰آمریکایی از غزه خارج شدند و تعداد بیشتری باقی ماندند.
جاناتان فاینر، یکی از مقامات کاخ سفید، روز یکشنبه در برنامه شبکه سی‌بی‌اس «Face the Nation» گفت که بیش از ۳۰۰ آمریکایی غزه را ترک کرده‌اند، اما هنوز شهروندان آمریکایی در این منطقه ساحلی تحت محاصره باقی مانده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه: معترضان در راهپیمایی طرفدار فلسطین در واشنگتن بایدن را محکوم کردند

هزاران نفر از معترضان در پایتخت ایالات متحده در روز شنبه خواستار آتش‌بس در غزه در میان کمپین بمباران بی‌رحمانه اسراییل شدند و برخی از آنها حمایت رئیس‌جمهور جو بایدن از متحد اصلی واشنگتن در خاورمیانه را محکوم کردند.

هزاران نفر از تظاهر کنندگان در حمایت از فلسطینیها در مرکز شهر واشنگتن تجمع کردند... .

 

رویترز: تلاش بلینکن برای اینکه درگیری فراتر از غزه گسترش پیدا نکند.

بلینکن می‌گوید ایالات متحده به‌شدت تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل شود که درگیری فراتر از غزه گسترش نمی‌یابد. بلینکن در عراق گفت گفتگوی بسیار خوب و صریح با عراق داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در حالی که او در حال سفر به خاورمیانه در تلاش برای کاهش تنشها پس از آغاز جنگ بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس در ماه گذشته بود روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد عراق شد. بلینکن پس از سفر قبلی به کرانه باختری اشغالی، شامگاه یکشنبه در اولین سفر خود به بغداد به‌عنوان دیپلمات ارشد ایالات متحده وارد بغداد شد و با محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق گفتگو کرد.

- بلینکن در فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آمد، وی که یک جلیقه بالستیک به تن داشت و با هلیکوپتر بلک هاوک به منطقه سبز، بازمانده‌ای از اشغال عراق توسط ایالات متحده پس از تهاجم آن در سال۲۰۰۳، سفر کرد. وی در اقامتگاه سفیر ایالات متحده، قبل از رفتن به دفتر نخست‌وزیری در جریان تهدیدات علیه تأسیسات ایالات متحده قرار گرفت. وی سپس به ترکیه سفر می‌کند.

 

حزب‌الله اعلام کرد که روز یکشنبه چندین موشک گراد به شهر کریات شمونه در شمال اسراییل شلیک کرده است که به تلافی حمله اسراییل در جنوب لبنان که به‌گفته آن یک زن و سه کودک کشته شد بوده است.

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان روز یکشنبه گفت که لبنان به‌دلیل کشته شدن غیرنظامیان از جمله کودکان در حمله اسراییل به جنوب لبنان به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

ارتش اسراییل اعلام کرد که یک اسراییلی روز یکشنبه در حمله گروه حزب‌الله لبنان بر حملات مرزی کشته شد، زیرا تنش‌ها بین اسراییل و این گروه شبه‌نظامی در بحبوحه جنگ در غزه افزایش یافته است.

 

شرکت مخابرات فلسطینی پالتل (PALTEL) می‌گوید خدمات ارتباطی و اینترنتی دوباره در غزه به‌طور کامل قطع شد.

 

دیدار بلینکن با محمود عباس در کرانه باختری

یک مقام آمریکایی پس از بازدید از کرانه باختری اشغالی روز یکشنبه در حالی که بلینکن در بحبوحه تنشها بر سر جنگ اسراییل و حماس در حال بازدید از منطقه است، گفت: آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی، گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین باید نقشی محوری در آینده نوار غزه ایفا کند.

محمود عباس به بلینکن گفت که غزه «بخشی از تمامیت (integral)» دولتی است که فلسطینی‌ها می‌خواهند، بر اساس گزارشی از این نشست خبرگزاری رسمی فلسطین وفا خبر داد که این نشان می‌دهد هر گونه نقش تشکیلات خودگردان (PA) در اداره غزه باید بخشی از یک راه‌حل گسترده‌تر باشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا طی اطلاعیه‌یی از این نشست گفت که بلینکن گفته است ایالات متحده متعهد به دریافت کمک برای غزه و بازگرداندن خدمات ضروری به غزه است.

میلر گفت: «وزیر هم‌چنین تعهد ایالات متحده را برای تلاش در جهت تحقق آرمانهای مشروع فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور فلسطینی ابراز کرد».

 

ارتش اسراییل: کشف شبکه‌ای از تونلها، مراکز فرماندهی و پرتاب کننده‌های راکت حماس

ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که شبکه‌ای از تونلها، مراکز فرماندهی و پرتاب کننده‌های راکت حماس را در زیر و مجاور بیمارستانهای شمال غزه افشا کرده است. هاگاری سخنگوی ارتش در جریان کنفرانس رسانه‌یی، فیلم‌ها، عکس‌ها و فایل‌های صوتی را ارائه کرد که به‌گفته او استراتژی حماس در استفاده از بیمارستانها به‌عنوان پوشش و جلوگیری از خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی را نشان می‌دهد.

- دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسراییل به خبرنگاران گفت: حماس به‌طور سیستماتیک از بیمارستانها به‌عنوان بخشی از ماشین جنگی خود بهره‌برداری می‌کند.

- وی هم‌چنین گفت که بیش از ۸۰۰موشک پرتاب شده از غزه به سوی اسراییل در طول جنگ عمل نکردند و در داخل منطقه فرود آمدند و بسیاری از فلسطینیها را کشتند. حماس مورد حمایت ایران برخی از راکتهای خود را در داخل کشور تولید می‌کند و هم‌چنین راکتهایی را از خارج دریافت می‌کند.

- هاگاری افزود که دو فیلم از بیمارستان قطر، دهانه‌ای به سوی تونل‌های حماس و تیراندازی افراد مسلح حماس به سربازان اسراییلی از داخل بیمارستان را نشان می‌دهد. او گفت که یکی از تصاویر ماهواره‌یی پرتابگرهای موشکی را نشان می‌دهد که در آن سوی خیابان بیمارستان اندونزی قرار دارند.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش گفت: آنها در فاصله ۷۵متری یک بیمارستان به اسراییل راکت پرتاب می‌کنند. چرا؟ آنها دقیقاً می‌دانند که اگر اسراییل چنین سکوی پرتابی را مورد حمله هوایی قرار دهد، بیمارستان آسیب می‌بیند. 

 

حمله اسراییل به یک خودرو در جنوب لبنان 

چهار منبع امنیتی در لبنان گفتند که حمله اسراییل به یک خودرو در جنوب لبنان روز یکشنبه ۳کشته بر جای گذاشت. خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که حمله اسراییل به خودروی بین روستاهای ایاناتا و عیتارون در نزدیکی مرز با اسراییل اصابت کرده است.
نیروهای اسراییلی و حزب‌الله مورد حمایت ایران از زمانی که حماس و اسراییل در ۷ اکتبر وارد جنگ شدند، در آن سوی مرزها به تبادل آتش پرداختند.

 

نتانیاهو درخواست آتش بس تا آزادی گروگانها را رد کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز یکشنبه درخواستهای فزاینده برای آتش‌بس در غزه تا زمانی که همه بیش از ۲۴۰گروگانی که توسط  حماس در جریان حملات ۷اکتبر اسیر شده بودند آزاد نشوند را رد کرد.
نتانیاهو با تکرار موضع دیرینه دولت به خدمه پایگاه نیروی هوایی رامون در جنوب اسراییل گفت: بدون بازگشت گروگانها آتش‌بسی وجود نخواهد داشت. این باید به‌طور کامل از فرهنگ لغت حذف شود.

 

تلاشها برای ازسرگیری انتقال زخمی‌های غزه و اتباع خارجی از طریق گذرگاه رفح به مصر

مقامات مصری، آمریکایی و قطری گفتند که تلاش‌ها برای ازسرگیری انتقال زخمی‌های غزه و اتباع خارجی از طریق گذرگاه رفح به مصر در جریان است که از روز شنبه پس از حمله مرگبار به یک آمبولانس متوقف شده است.
وزارت‌خارجه قطر می‌گوید بدون «یک پریود آرام شدن وضعیت» میانجی‌ها نمی‌توانند گروگانهای اسراییلی را آزاد کنند.

یک مقام کاخ‌سفید روز یکشنبه گفت که بیش از ۳۰۰ آمریکایی و اعضای خانواده آنها غزه را ترک کرده‌اند، اما شهروندان آمریکایی دیگر هم‌چنان در محاصره محاصره شده‌اند و مذاکرات دشوار برای آزادی گروگانهای گرفته شده توسط حماس ادامه دارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت که حدود ۴۰۰شهروند آمریکایی و اعضای خانواده آنها، که در مجموع حدود ۱۰۰۰نفر می‌شدند، خواهان خروج هستند.

 

آمار کشته‌ها و زخمی‌های فلسطینی

بهداشت غزه: حداقل ۹۷۷۰فلسطینی از جمله ۴۰۰۸کودک در حملات هوایی اسراییل به نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون کشته شده‌اند.

مقامات قبرسی گفتند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه برای مدت کوتاهی در قبرس توقف کرد و در آنجا پیشنهاد قبرس برای ایجاد یک کوریدور کمکهای دریایی به غزه مورد بحث قرار گرفت.

ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که پدافند هوایی آن یک پهپاد را که از لبنان به سمت اسراییل در حال پرواز بود در حالی که بر فراز خاک لبنان بود را رهگیری کرد و یک موشک ضدتانک که از لبنان شلیک شد به منطقه یفتاح (Yiftah) در شمال اسراییل اصابت کرد.

 

 

 

آخرین خبرهای جنگ در غزه و اسراییل از رویترز

سخنگوی رئیس دولت فلسطین: محمود عباس به بلینکن گفت که باید آتش‌بس فوری و اجازه کمکهای بشردوستانه به نوار غزه وجود داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه که توسط حماس اداره می‌شود، روز یکشنبه گفت که ارتش اسراییل یک اردوگاه آوارگان را در شبانه روز مورد حمله قرار داده و دستکم ۴۰نفر را کشته است، در اینحال درخواستهای جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شده است.

 

بلینکن تعهد ایالات متحده را به کار در راستای تحقق آرمانهای فلسطینی‌ها برای تأسیس دولت فلسطین ابراز کرد. بلینکن تصریح کرد که فلسطینی‌ها نباید به‌زور آواره شوند. وی بر تعهد ایالات متحده به پیشبرد کرامت، امنیت برای فلسطینیها و اسرائیلی‌ها به‌طور یکسان تأکید کرد. بلینکن بر تعهد ایالات متحده به ارائه کمکهای بشردوستانه، ازسرگیری خدمات ضروری در غزه تأکید کرد.

 

آنتونی بلینکن، روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده از کرانه باختری اشغالی بازدید کرد و در حالی که به سفر خود به منطقه ادامه می‌دهد، در میان تنشهای مارپیچ بر سر جنگ اسراییل با حماس، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

 

همزمان با ادامه حملات هوایی اسراییل که به‌گفته مقامات بهداشتی غزه منجر به کشته شدن نزدیک به ۹۵۰۰فلسطینی شده است، وزیر خارجه بلینکن درخواست آتش‌بس مقامات عرب را در روز شنبه پس از درخواست ناموفق از اسراییل برای توقف محدودتر درگیری یک روز قبل، رد کرد.

 

دو منبع امنیتی مصر و یک منبع پزشکی به رویترز گفتند که انتقال مجروحان غزه و دارندگان پاسپورت خارجی از طریق گذرگاه رفح به مصر از روز شنبه متوقف شده است. یکی از منابع امنیتی و منبع پزشکی اعلام کرد که پس از حمله روز جمعه اسراییل به یک آمبولانس در غزه که برای انتقال مجروحان استفاده می‌شد، تخلیه به‌حالت تعلیق درآمد.

 

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در دوحه گفت که تعداد زیادی غیرنظامی در حملات اسراییل به غزه کشته شده‌اند.

کولونا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، گفت که مدارس، بیمارستانها، کارکنان بشردوستانه و خبرنگاران باید محافظت شوند. 

کولونا افزود که کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه که در ۹نوامبر به میزبانی فرانسه برگزار می‌شود، احترام به قوانین بین‌المللی، نیازهای اساسی مانند بهداشت، آب، انرژی و غذا را پوشش می‌دهد و خواستار اقدامی ملموس برای غیرنظامیان در غزه خواهد بود.

 

منابع رسمی مصر: تخلیه از غزه به مصر از طریق گذرگاه رفح از روز شنبه به‌حالت تعلیق درآمد

 

 الیور داودن، معاون نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در حالی که خواستار بازگشایی گذرگاه رفح بین غزه و مصر شد، گفت که بیش از ۱۰۰ انگلیسی از غزه تخلیه شده‌اند و دولت امیدوار است تعداد بیشتری از آنها بتوانند آن را ترک کنند.

 

روزنامه مالی کاتالیست روز یکشنبه با استناد به آمارهای اولیه وزارت دارایی گزارش داد که جنگ اسراییل با حماس در نوار غزه بالغ بر ۲۰۰میلیارد شیکل (۵۱ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت. این روزنامه گفت که این میزان معادل ۱۰درصد تولید ناخالص داخلی و بر اساس جنگ بین ۸ تا ۱۲ماه و با محدود شدن آن به غزه است و نه مشارکت کامل حزب‌الله لبنان، ایران یا یمن و حدود ۳۵۰هزار اسراییلی که به‌عنوان سرباز ذخیره نظامی به خدمت سربازی فرستاده شده‌اند.

 

حماس روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش اسراییل شنبه شب به یک اردوگاه آوارگان غزه به‌نام مغازی حمله کرد و حداقل ۳۸نفر را کشت، در عین‌حال درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

 

دهها هزار نفر در واشنگتن تجمع کردند تا سیاست جنگی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم کنند و خواستار آتش‌بس شوند. برخی پوسترهایی با مضامین جان فلسطینیان مهم است، بگذارید غزه زنده بماند و خون آنها در دستان شماست حمل می‌کردند.

 

در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه به دهها هزار نفری که روز یکشنبه در جاکارتا گرد آمدند، گفت که دولت بر حمایت خود از مبارزات مردم فلسطین تأکید کرده و دومین محموله کمکهای خود را ارسال خواهد کرد.

 

هواپیماهای اسراییلی اعلامیه‌هایی را بر روی شهر غزه پرتاب کردند و به مردم دستور دادند روز یکشنبه از ساعت ۱۰صبح تا ۲بعدازظهر از طریق جاده صلاح‌الدین به سمت جنوب حرکت کنند

در این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده است، دولت اسراییل از شما می‌خواهد که جان خود را حفظ کنید و خانه‌های خود را از مناطق درگیری تخلیه کنید. از فرصت استفاده کنید و فوراً از طریق جاده صلاح‌الدین تخلیه شوید.

 

دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل OCHA تخمین می‌زند که نزدیک به ۱.۵میلیون از ۲.۳میلیون نفر در غزه آواره داخلی هستند.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا از کشته شدن ۵۱فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک بودند، در بمباران رژیم صهیونیستی به اردوگاه مغازی غزه در شنبه شب خبر داد. 

 

رویترز ۱۴آبان: حماس روز یکشنبه اعلام کرد که ارتش اسراییل شنبه شب به یک اردوگاه آوارگان غزه به‌نام مغازی حمله کرد و حداقل ۳۸نفر را کشت.

در عین‌حال درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌یی حماس، به رویترز گفت که در حمله اسراییل به مغازی دست کم ۳۸ فلسطینی کشته و ۱۰۰نفر زخمی شدند. یک خبرگزاری فلسطینی پیش‌تر از کشته شدن ۵۱نفر خبر داده بود.
در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه به دهها هزار نفری که روز یکشنبه در جاکارتا گرد آمدند، گفت که دولت بر حمایت خود از مبارزات مردم فلسطین تأکید کرده و دومین محموله کمکهای خود را ارسال خواهد کرد.

 

رویترز - تظاهر کنندگان در شهرهای بزرگ جهان خواستار آتش‌بس غزه شدند

تظاهر کنندگان طرفدار فلسطین روز شنبه در لندن، برلین، پاریس، آنکارا، استانبول و واشنگتن تظاهرات کردند و با محکوم کردن تشدید حملات ارتش اسرائیل
خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

در لندن، جمعیت زیادی قبل از راهپیمایی به سمت میدان ترافالگار اقدام به تحصن و مسدود کردن بخش‌هایی از مرکز شهر کردند...

هزاران تظاهر کننده در خیابانهای واشنگتن راهپیمایی کردند و پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و سپس در میدان آزادی، چند قدم دورتر از کاخ‌سفید تجمع کردند...

در مرکز پاریس، هزاران نفر با پلاکاردهایی با مضمون توقف چرخه خشونت راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس شدند... این یکی از اولین گردهمایی‌های بزرگ در حمایت از فلسطینی‌ها بود که به‌طور قانونی اجازه برگزاری به آن داده شده بود...

در برلین، تظاهر کنندگان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و خواستار آتش‌بس شدند... .

 

وال استریت ژورنال ۱۴آبان
کریدور موقت: ارتش اسراییل روز یکشنبه یک دالان موقت را بازگشایی خواهد کرد تا به فلسطینیان اجازه دهد از شمال به جنوب نوار غزه حرکت کنند.

مردم غزه گفتند که کریدور موقت تخلیه امن نیست، این در حالیست که ارتش اسراییل گفت که شبه‌نظامیان حماس به سوی سربازانی که برای ایمن‌سازی مسیر برای غیرنظامیان اعزام شده بودند شلیک کردند.
مقامات سازمان ملل در حال افزایش فشار بر اسراییل برای توقف موقت حمله خود به نوار غزه هستند، زیرا بزرگترین سازمان کمکهای بشردوستانه در این منطقه در آستانه فروپاشی است.
گذرگاه مرزی رفح: روز شنبه پس از بسته‌شدن موقت گذرگاه بین این کشور و نوار غزه، هیچ خارجی یا فلسطینی زخمی وارد مصر نشدند. مقامات مصری اعلام کردند که بیش از ۱۰۰۰خارجی یا دوتابعیتی و هم‌چنین ۸۴فلسطینی زخمی از چهارشنبه تا جمعه اجازه عبور پیدا کردند.

 

وال استریت ژورنال ۱۴آبان: جنگ اسراییل و حماس: بلینکن برای توقف بشردوستانه فشار می‌آورد. اسراییل می‌گوید که کریدور به سمت جنوب غزه بازگشایی خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه در اردن با رهبران خاورمیانه دیدار کرد و بر توقف بشردوستانه در جنگ اسراییل و حماس تأکید کرد.

بایدن به پیشرفت در دستیابی به توقف کمکهای بشردوستانه در غزه اشاره کرد.

کریدور موقت: ارتش اسراییل روز یکشنبه یک کریدور موقت را بازگشایی خواهد کرد تا به فلسطینیان اجازه دهد از شمال به جنوب نوار غزه حرکت کنند. مردم غزه گفتند که کریدور موقت تخلیه امن نیست، در حالی که ارتش اسراییل گفت که شبه‌نظامیان حماس به سوی سربازانی که برای ایمن‌سازی مسیر برای غیرنظامیان اعزام شده بودند شلیک کردند.

 

آخرین تحولات و اخبار جنگ در غزه و اسراییل در سی‌امین روز جنگ

  • فرانس ۲۴: در حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان غزه در اواخر روز شنبه دست کم ۳۳کشته و دهها زخمی شدند
  • رویترز :رسانه‌های فلسطینی می‌گویند حمله اسراییل ۵۱کشته بر جای گذاشت
  • رویترز: هزاران تظاهر کننده در لندن، برلین و پاریس راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند. رویترز: جو بایدن روز شنبه گفت پیشرفتهایی در زمینه وقفه بشردوستانه در جنگ بین اسراییل و حماس حاصل شده است
  • رویترز: اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت غزه باید بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی باشد.
  • رویترز: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه قصد ندارد روابط خود را با اسراییل قطع کند، اگر چه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را دیگر همتای خود نمی‌داند.
  • وال استریت ژورنال: ایالات متحده و اسراییل بر سر هدف در غزه شکاف دارند که این بازی پایانی جنگ را پیچیده می‌کند
  • خبرگزاری فرانسه: یوآو گالانت، وزیر دفاع روز شنبه وعده داد که نیروهای اسراییلی یحیی سینوار (Sinwar)، رئیس گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در نوار غزه را پیدا کرده و از بین خواهند برد.
  • خبرگزاری فرانسه: وزارت بهداشت حماس اعلام کرد که بیش از ۳۰نفر در بمباران اسراییل در اواخر روز شنبه در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند.
  • یک سخنگوی ارتش اسراییل گفت که آنها در حال بررسی هستند که آیا نیروهای این رژیم در آن زمان در این منطقه عملیات داشته‌اند یا خیر.
  • حماس در بیانیه‌یی اعلام کرد که اسراییل «مستقیم» خانه‌های شهروندان را بمباران کرده است و افزود که بیشتر کشته‌شدگان زن و کودک هستند.
  • یک سخنگوی ارتش گفت، ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، شنبه از سربازان داخل نوار غزه بازدید کرد، این اولین دیدار از زمان آغاز جنگ چهار هفته پیش بود.
  • یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که نیروهای اسراییلی در داخل غزه «سخت» می‌جنگند و نیروها «محاصره» شهر غزه را کامل کرده‌اند. او گفت که سربازان اسراییلی وارد مناطق پرجمعیت شده‌اند.
  • یک روز پس از آن‌که اسراییل تلاشهای بلینکن را برای ایجاد وقفه بشردوستانه در جنگ برای نابودی حماس رد کرد. آنتونی بلینکن، روز شنبه در دیدار با پنج وزیر خارجه عرب در اردن با موج فزاینده‌یی از خشم روبه‌رو شد.
  • سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، که کشورش به‌عنوان تنها مجرای خروج خارجیها از غزه و ورود کمکها عمل می‌کند، خواستار آتش‌بس فوری و جامع شد.
  • بلینکن قرار است روز یکشنبه در ترکیه مذاکره کند.

 

فرانس ۲۴ - یکشنبه ۱۴آبان: در حمله اسراییل به اردوگاه آوارگان غزه در اواخر روز شنبه دست کم ۳۳ کشته و دهها زخمی شدند
به گفته مقامات بهداشتی در غزه، هواپیماهای جنگی اسراییل اواخر روز شنبه به اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه حمله کردند که در نتیجه آن دست کم ۳۳نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند. این حمله پس از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با وزرای خارجه عرب در اردن در روز شنبه صورت گرفت.

 

رویترز ۱۴آبان: رسانه‌های فلسطینی می‌گویند حمله اسراییل ۵۱کشته بر جای گذاشت

جهان عرب و آمریکا بر سر آتش‌بس شقه می‌شوند. خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که ارتش اسراییل روز شنبه به اردوگاه آوارگان غزه حمله کرد و ۵۱نفر را که اکثراً زنان و کودکان بودند، کشت، زیرا درخواست‌های جهان عرب برای آتش‌بس توسط ایالات متحده و اسراییل رد شد.

با افزایش تلفات در غزه، تظاهر کنندگان حامی فلسطین روز شنبه در شهرهای سراسر جهان تظاهراتی برگزار کردند و خواستار پایان دادن به جنگ تقریباً یک ماهه شدند. وفا اعلام کرد که کمپ آوارگان مغازی در مرکز نوار غزه شنبه شب مورد هدف بمباران اسراییل قرار گرفته است.

اسرائیل می‌گوید که حماس را هدف قرار می‌دهد نه غیرنظامیان و این گروه شبه‌نظامی از ساکنان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

وزرای خارجه قطر، عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی روز شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در امان دیدار کردند و از واشنگتن خواستند اسراییل را متقاعد کند که با آتش‌بس موافقت کند...

 

سنتکام: ناو هواپیمابر «آیزنهاور» و ناو گروه ضربتی همراه آن وارد خاورمیانه شد

سایت سنتکام روز شنبه ۱۳آبان نوشت: گروه ضربتی حامل ناو هواپیمابر دوایت دی. آیزنهاور Dwight D. Eisenhower به‌عنوان بخشی از افزایش آرایش منطقه‌یی به خاورمیانه و منطقه مسئولیت سنتکام، فرماندهی مرکزی آمریکا وارد شد.

فرانس ۲۴ - دیدار فرمانده ارتش اسراییل از سربازان غزه
یک سخنگوی ارتش اسراییل گفت، ژنرال هرزی حلوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، شنبه از سربازان داخل نوار غزه بازدید کرد، این اولین دیدار از زمان آغاز جنگ چهار هفته پیش بود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفت که نیروهای اسراییلی در داخل غزه «سخت» می‌جنگند و نیروها «محاصره» شهر غزه را کامل کرده‌اند. او گفت که سربازان اسراییلی وارد مناطق پرجمعیت شده‌اند.

 

رویترز: معترضان در شهرهای بزرگ راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس غزه شدند
تظاهر کنندگان طرفدار فلسطین روز شنبه در لندن، برلین، پاریس، آنکارا، استانبول و واشنگتن تظاهرات کردند تا خواستار آتش‌بس در غزه و محکوم کردن اسراییل پس از تشدید حملات ارتش این رژیم به حماس شوند.
در لندن، تصاویر تلویزیونی جمعیت زیادی را نشان می‌دهد که در حال برگزاری تظاهرات تحصن کننده و مسدود کردن بخش‌هایی از مرکز شهر، قبل از راهپیمایی به سمت میدان ترافالگار هستند.

معترضان پلاکاردهای آزادی برای فلسطین را در دست داشتند و شعار آتش‌بس اکنون و در هزاران میلیون، ما همه فلسطینی هستیم سر دادند.

 

سرتیترهای آخرین تحولات غزه در شب گذشته:

  • رویترز: جو بایدن روز شنبه گفت پیشرفتهایی در زمینه وقفه بشردوستانه در جنگ بین اسراییل و حماس حاصل شده است
  • رویترز: اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه قصد ندارد روابط خود را با اسراییل قطع کند، اگر‌چه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل را دیگر همتای خود نمی‌داند
  • وزارت بهداشت غزه اعلام کرد بیش از ۳۰نفر در بمباران اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند
  • وزرای خارجه آمریکا، اردن و مصر، پس از اجلاس روز شنبه در اردن کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند
  • رویترز: اسامه حمدان یک مقام حماس در بیروت روز شنبه گفت اسماعیل هنیه، در جریان سفر روزهای اخیر به تهران با خامنه‌ای دیدار کرد
  • رویترز: هزاران تظاهر کننده در لندن، برلین و پاریس راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند
  • رویترز: بلینکن گفت آتش‌بس حماس را درجای خود باقی می‌گذارد تا حملاتی مشابه ۷اکتبر انجام دهد
  • خبرگزاری فرانسه: بلینکن بر حمایت آمریکا از وقفه‌های بشردوستانه در جنگ غزه تأکید کرد
  • وزیر خارجه مصر در کنفرانس مشترک با وزیران خارجهٔ آمریکا و اردن خواستار آتش‌بس فوری بدون قید و شرط است
  • رویترز: وزیر خارجه اردن گفت، واشنگتن و کشورهای عربی معتقدند غزه نمی‌تواند تحت کنترل حماس بماند
  • پادشاه اردن: مخالفت قاطع خودمان را با هر گونه جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه تأکید می‌کنیم
  • سخنگوی جهاد اسلامی: ما خواهان یک موضع عربی و قوی در مقابل جنایات اسراییل با قطع رابطه کردن با آن هستیم
  • وزیر دفاع اسرائیل: اگر حسن نصرالله «اشتباهی بکند» سرنوشت لبنان را تعیین خواهد کرد
  • العربیه: اسراییل شامگاه شنبه ۱۳آبان حملات هوایی خود به نوار غزه را تشدید کرد
  • یورونیوز: مسئولان فلسطینی از اقدام ترکیه در فراخواندن سفیرش از اسراییل استقبال کردند
  • وال استریت ژورنال: به گفته مقامات مصری از چهارشنبه گذشته تا روز جمعه بیش از ۱۰۰۰تن از اتباع خارجی و ۸۴ مجروح از طریق گذرگاه رفح از غزه خارج شدند. به همراه مجروحان ۷۷تن از همراهان آنها نیز اجازه خروج یافتند
  • رویترز: به‌دنبال ورود یک فرد مسلح به داخل یکی از گیتهای فرودگاه هامبورگ آلمان، ورود و خروج کلیه پروازها به این فرودگاه لغو شد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90a13958-44f6-4d8a-999f-acf1c28f3883"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات