728 x 90

رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷منفی خواهد بود

رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷منفی خواهد بود
رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷منفی خواهد بود

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی کارشناسان این مرکز، در سال ۱۳۹۷رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول منفی نیم درصد و در سناریوی دوم منفی ٢و ۸دهم درصد باشد.

 

تاثیر تحریمها بر رشد اقتصادی رژیم ایران

در بخشی از گزارش مورد اشاره کاظم جلالی که در سایت حکومتی انتخاب درج شده آمده است: عملکرد اقتصادی سال ۱۳۹۷بیش از هر چیز متأثر از وضعیت تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام و نوع واکنش اقتصادی ایران خواهد بود. بر اساس این، در این گزارش ضمن شناسایی کانال‌های مستقیم و کوتاه مدت تحریم بر عملکرد بخش حقیقی و تولید در سال ۱۳۹۷، متناسب با زمانبندی اعلام شده برای تحریم ها، در دو سناریو متفاوت آثار تحریم بر رشد اقتصادی و رشد بخش‌های اصلی برآورد شده است. دلیل اصلی تفاوت این دو سناریو، به همکاری نسبی یا عدم همکاری اروپا با ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا مربوط است.

سال ۹۸ هم رشد اقتصادی ایران منفی خواهد بو د

با در نظر گرفتن این دو سناریو پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول ۵/ ۰- و در سناریوی دوم ۸/ ۲- درصد باشد. این میزان برای رشد بدون نفت ۹/ ۱و ۸/ ۰درصد برآورد می‌شود. جزئیات برآورد رشد و تحلیل هر یک از زیر بخش‌ها در متن گزارش ارائه شده است. همچنین در این گزارش رشد سال ۱۳۹۸ نیز پیش‌بینی شده است که رشدی بین ۸/ ۳- تا ۵/ ۵- درصد را نشان می‌دهد، البته این در شرایطی است که دولت هیچگونه سیاست فعالی برای خنثی سازی و مقابله فعالی با تحریم‌ها نداشته باشد.

بیشتربدانید:

پیش‌بینی موج تورمی شدید توسط سرپرست پیشین وزارت اقتصاد

حسین صمصامی سرپرست پیشین وزارت اقتصاد رژیم در روز اول شهریور در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا گفت سه، چهار ماه آینده یک موج تورمی شدید ایجاد می‌شود که دولت هم نمی‌تواند آن را جبران کند. صمصامی مؤثرترین عامل در ایجاد این موج تورمی را سیاست ارزی جدید رژیم در ایجاد بازار ثانویه ارز دانست و گفت: «تورم ناشی از ایجاد بازار ثانویه ارز از همین حالا هم آغاز شده و اقلامی مانند لبنیات، فولاد، میلگرد، پروفیل، چوب و بسیاری دیگر از اقلام ِ واسطه‌ای، قیمت‌هایشان دو برابر شده است. همه اینها هم به‌خاطر این است که ما یک بازار جعلی ارز درست کرده‌ایم تا نرخ ارز بازار آزاد را بر نرخ ارز قالب کنیم».

 

نرخ تورم مرداد ماه

در حالی که بانک مرکزی رژیم هنوز نرخ تورم مرداد ماه را اعلام نکرده است اما گزارش مرکز آمار ایران مؤید هشداری است که کارشناسان اقتصادی در مورد چشم‌انداز موج جدیدی از تورم داده‌اند.

مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم در مرداد ماه نسبت به ماه قبل ۵.۲درصد افزایش داشته است. این مرکز همچنین اعلام کرد قیمتها در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال۹۶به‌طور میانگین ۱۹.۳درصد رشد داشته‌اند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8885242e-4461-49b6-bdf1-0175cd94aa9e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات