728 x 90

قاچاق ارز از افغانستان در ازاء مواد غذایی ارزان ایران

قاچاق ارز در رژیم ایران
قاچاق ارز در رژیم ایران

پس از مسدود شدن شبکه‌های قاچاق ارز رژیم ایران در امارات متحده عربی، عراق و ترکیه، اکنون تأمین دلار نقدی برای بازار آزاد در ایران تحت حاکمیت آخوندها به قاچاق ارز از افغانستان، در ازاء خروج کالاهای اساسی ارزان ‌قیمت ایرانی متکی شده است.

طی ماه‌های اخیر برخی از شهروندان افغانستان با تغییر شغل خود وارد کار قاچاق ارز به ایران شده‌اند. فعالان بازار ارز افغانستان ارزش روزانه ارز وارد شده به ایران از طریق مرز افغانستان را بیش از ۲میلیون دلار آمریکا تخمین می‌زنند. جابه‌جایی این میزان ارز طی یک روز حدود ۲۰هزار دلار سود نصیب قاچاقچیان می‌کند.

سود آوری قاچاق دلار به ایران تنها منحصر به تفاوت نرخ مبادله افغانی و دلار در بازار افغانستان نیست، بلکه ریال حاصل از فروش دلار در ایران به سرعت تبدیل به مواد غذایی و کالاهای اساسی ارزان‌قیمت بازار ایران می‌شود که با فروش آن در بازار افغانستان سود بیشتری را به جیب غارتگرانی که از رانت حکومتی برخوردارند می‌ریزد.

تأکید غارتگران رژیم ایران بر واردات و عرضه کالاهای اساسی بر پایه نرخ رسمی ۴۲۳۸تومانی برای دلار آمریکا موجب شده است تا قیمت این کالاها نسبت به بهای جهانی و نرخ آنها در کشورهای همسایه پایین‌تر باشد و به قاچاق دامن زده شود.

 

کتمان بازار غیررسمی ارز

خبرگزاری حکومتی فارس، به‌نقل از محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم ایران نوشت که با کتمان بازار غیررسمی ارز، خبرهایی از صادرات کالاهای اساسی به گوش می‌رسد، چون مقرون به‌صرفه است و قاچاق کالاهای اساسی به موضوع مهم در کشور تبدیل شده در حالی که مایحتاج مردم است.

رژیم ایران هدف از تأمین کالاهای اساسی کشور با ارز یارانه‌ای را مقابله با صعود نرخ تورم حاصل از گرانی ارز آزاد اعلام کرد ولی به‌نظر می‌رسد این اقدام بیشتر موجب توزیع رانت و افزایش قاچاق کالاهای اساسی شده است.

اما سیاستهای چپاولگرانه رژیم ایران تنها به ضرر مردم ایران عمل نکرده بلکه، افزایش تقاضای ارز در بازار افغانستان نیز موجب کاهش ارزش افغانی طی ماه‌های اخیر شده است. به‌طوری که طی یک‌سال گذشته ارزش هر افغانی در برابر دلار آمریکا حدود ۱۰درصد کاهش یافته و در حال حاضر هر دلار آمریکا در مقابل ۷۲.۳ افغانی مبادله می‌شود.

از آنجا که بازار مالی افغانستان اساساً بر معاملات نقدی استوار است، امکان مبارزه با پولشویی و قاچاق ارز در این کشور تقریباً وجود ندارد. و این عامل باعث انتقال بار قاچاق ارز به ایران از امارات متحده عربی، ترکیه و عراق به افغانستان شده است.

 

محدودیت نقل و انتقال ارز نقدی به مقصد ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ با هدف مقابله با تأمین مالی تروریسم، محدودیت‌های نقل و انتقال ارز نقدی به مقصد ایران و از مبدأء این کشور از طریق شبکه‌های مالی بین‌المللی را محدود کرده است.

در اردیبهشت سال جاری که دونالد ترامپ ضمن اعلام خروج از توافق اتمی برجام تأکید کرد که ظرف ۹۰تا ۱۲۰روز آینده تحریم‌های گسترده اقتصادی از جمله تحریم خرید نفت علیه رژیم ایران اعمال خواهد شد و بر همین اساس به سایر کشورهای جهان هشدار داد که به‌منظور مصون ماندن از جریمه‌های ایالات متحده هر چه سریع‌تر کاهش مبادلات اقتصادی خود با ایران را آغاز کنند.

تحت تاثیر دو رویکرد فوق، تقاضای خرید دلار برای مصون کردن دارائی‌های عمومی از افت ارزش ریال از یک سو و کاهش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی رژیم ایران از سوی دیگر، ارزش ریال ایران به‌شدت کاهش یافت. طی دو ماه گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران با جهش قیمت چشمگیر مواجه شد.

به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا که پیش از ترک برجام ۶۳۰۰تومان بود، طی هفته‌های اخیر رکورد تاریخی ۸هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت. سال گذشته هر دلار ۳۸۰۰توما مبادله می‌شد.

بیشتر بخوانید:

رژیم ایران طی چند روز اخیر با عقب‌نشینی از اجرای سیاست تک نرخی ارز، بازار ثانویه ارز را راه‌اندازی کرده تا با رونق معاملات آزاد ارز میان واردکنندگان و صادرکنندگان قدری از التهاب قیمتی در بازار آزاد ارز کاسته شود. با این وجود برقراری تفاوت بیش از ۸۱درصدی نرخ دلار آزاد و بهای دلار دولتی مسأله‌یی است که می‌تواند باب قاچاق ارز به ایران و قاچاق کالا از ایران را هم‌چنان گسترش دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5ec9c9d-0d56-4572-b898-7510f3aa91df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات