728 x 90

گرانی دلار

روز یکشنبه سوم تیرماه دلار در یک جهش دیگر از مرز ۹هزار تومان گذشت، سکه هم با ۳میلیون تومان تلاقی کرد، مسکن هم گرانی بی‌سابقه‌‌یی را تجربه کرد، طلا و خودرو هم از کباده‌کش‌های گرانی شدند.

گرانی دلار مستقیماً زندگی مردم را هدف قرار می‌دهد و نان سفره‌‌ٔ مردم را می‌بلعد. به‌دلیل این که تقریباً بسیاری از کالاها و خدمات به کشورمان وارد می‌شود، در نتیجه افزایش قیمت دلار بلافصل بر تمام کالاها تأثیر می‌گذارد.

علی خرم، از مهره‌‌های رژیم، گفت: «آنها(آمریکا) تحریم‌های بیرحمانه‌‌یی در سر دارند تا از مردادماه جاری نتایج آن را کسب نمایند».

یعنی هنوز اثر تحریم‌های‌ آمریکا ظاهر نشده‌ است. اما روزنامه‌های خود حکومت می‌نویسند اقتصاد ایران در آستانه انفجار است.(روزنامه جهان صنعت ۳تیر ۹۷)

اما دولت روحانی به اعداد و ارقام موهوم بسنده کرده و این‌که تورم تک‌رقمی است، ولی دیگر این تبلیغات توخالی جواب ندارد. سفره مردم خالی شده. هر چند مهره‌‌های رژیم هم حتی این حرف روحانی را اصلاً جدی نمی‌گیرند.

نقوی حسینی، نماینده مجلس، گفت: «تورم به ۸۰درصد رسیده اما دولت بی‌خیال است، وقتی دلار از ۳۵۰۰تومان به ۷هزار تومان رسیده و یا سکه از یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان به ۲میلیون ۶۰۰هزار تومان رسیده، این به‌معنای تورم ۸۰درصد و حتی بیشتر است».(سایت افکار نیوز ۱تیر ۹۷)

تلویزیون حکومتی(شبکه خبر ۲خرداد ۹۷) دلیل گرانی را دستمزد کارگران معرفی می‌کند.

در حالی‌که میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۷ نزدیک به ۲۰دلار بوده است، در حالی که مهره‌‌های رژیم با رانت‌های خرید دلار هزاران میلیارد تومان به جیب می‌زنند و دود آن با گران شدن اجناس به چشم مردم می‌رود. روحانی در این زمینه می‌گوید:

«البته در مورد سکه هم همین رانت‌خواری‌ها وجود دارد».

سراج، رئیس بارزسی رژیم، در این خصوص گفت: «۵۰نفر حدود ۳۸۰هزار سکه یعنی ۵درصد کل سکه‌ها را خریداری و از هر سکه حدود یک میلیون تومان سود برده‌اند.

یعنی هر نفر ۷۶۰۰سکه طلا خریده است، که قطعاً علم غیب! داشته‌اند که سکه یک میلیون تومان گران می‌شود! اما سؤال اینجاست که چه کسی توان خرید ۷۶۰۰سکه را دارد؟ کارگر؟ کارمند؟ معلم؟ پرستار؟ بقال؟ یا نانوا؟!

البته آخرین آمار می‌گوید مابه‌التفاوت ارز تخصیصی وارداتی دولتی و بازار آزاد در ۳ماه گذشته به ۲۰هزار میلیارد تومان رسیده و با همین روند تا پایان سال ۱۵۱هزار میلیارد تومان رانت توزیع خواهد شد.

برای گرانی دلار دلایل متعددی می‌توان برشمرد، در این شرایط که رژیم با تحریم‌ها روبه‌رو شده، می‌خواهد بخشی از کسربودجه خودش را با گرانی دلار جبران کند.

دلیل دوم آن دزدی‌های کارگزاران رژیم می‌باشد، به‌عنوان مثال در خصوص گرانی خودرو، سراج، رئیس‌کل بازرسی رژیم، گفت: «متأسفانه سایت وزارت صنعت(صمت) هک و حدود ۵هزار خودروی مدل‌بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد.(سایت عصر ایران ۲۷خرداد ۱۳۹۷)

توجه کنید ۵هزار خودرو نه یکی دوتا و ۱۰تا ۱۰۰تا، یعنی یک هماهنگی کامل بین هکرها یا همان گردانندگان سایت! و واردکنندگان خودرو وجود داشته که با دلار ارزان خودروی لوکس وارد کنند و با قیمت‌های نجومی بفروشند، چون بدون شک این افراد علاوه بر رانت اقتصادی از رانت اطلاعاتی هم برخوردار بودند و می‌دانستند که قیمت دلار جهش خواهد داشت.

دلیل سوم و شاید دلیل اصلی این است که رژیم در مواجهه با تحریم‌ها با کاهش صادرات روبه‌رو شد، اما زنگنه تلاش کرد در اجلاس اوپک کشورها را برای پایین آوردن سقف تولید راضی کند تا قیمت نفت بالا رفته و رژیم خلأ کمبود صادرات نفت را با قیمت بالای آن جبران کند. البته به‌قول رسانه‌های خود رژیم جواب دندان‌شکنی دریافت کرد.

البته دلایل بالا اضافه بر اقتصاد فروپاشیده‌ٔ این نظام است، یعنی مبنا اقتصاد نابودشده و غارت‌شده است.

بنا بر نظر کارشناسان رژیم هیچ راهی برای خروج از بحران ندارد و گرانی دلار به‌عنوان یک شاخص ادامه خواهد یافت و پس‌انداز مردم و سرمایه آن روزبه‌روز بی‌ارزش‌تر خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca843653-407a-40ae-85a6-e1cb8080deb6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات