728 x 90

دفاع جواد ظریف از وطن‌فروشی در دریای خزر و خلیج‌فارس

به تاراج دادن دریاچه خزر
به تاراج دادن دریاچه خزر

جواد ظریف در یک مصاحبه با تلویزیون حکومتی ۴شهریور ۹۷ از وطن‌فروشی روحانی و خودش در زمینه امضای کنوانسیون خزر و همچنین از پیشکش کردن منابع دریایی ایران در خلیج‌فارس به کشتی‌های ماهی‌‌گیری چین دفاع کرد.

ظریف اذعان کرد روسها و بعضی از کشورهای حاشیه دریای خزر مدت طولانی است که نفت و گاز دریای خزر را استخراج می‌کنند. او در پاسخ به مجری تلویزیون که سؤال کرد «‌روسیه که این‌همه داره نفت می‌کشه از آنجا آذربایجان داره این‌ کار را میکنه اینها تکلیفشون چی میشه؟»، با لاقیدی جواب داد: «اینها ۷۰سال است دارند این کار را می‌کنند این اتفاق جدید نیفتاده اینها ۷۰سال است این کار را دارند می‌کنند».

جواد ظریف در حالی به‌راحتی از روی موضوع چپاول نفت و گاز دریای خزر توسط کشورهای حاشیه آن می‌گذرد که حاکمیت آخوندی نه تنها هیج اقدام جدی برای استخراج نفت و گاز از این دریا نکرد، بلکه اکثر گاز مورد استفاده در شمال و شمال‌غرب کشور را از کشورهای حاشیه این دریا نظیر ترکمنستان و آذربایجان وارد کرد.

به‌گفته سخنگوی شرکت ملی گاز روزانه یک میلیون متر‌مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان وارد کشور می‌شود، که به‌منظور تقویت بخشی از شبکه گاز در استانهای غربی کشور به‌ویژه اردبیل و در برخی موارد آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مصرف می‌شود.(شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ۲۹بهمن ۸۶)

البته این آمار مربوط به بیش از ۱۰سال پیش است و پس از گذشت ۱۰سال از این تاریخ طبعاً واردات گاز از آذربایجان بیشتر شده است.

در سال ۸۶ میزان واردات گاز از ترکمنستان سالانه ۱۴میلیارد متر‌مکعب بود. در سال‌های اخیر ادعا شد که واردات گاز از ترکمنستان پایان می‌یابد، اما زنگنه، وزیر نفت، در سال ۹۳ اعلام کرد: «واردات گاز از ترکمنستان به میزان قبلی ادامه خواهد داشت».(سایت عیار آنلاین ۱۴اردیبهشت ۹۳)

در حالی که حکومت آخوندی استفاده آن‌چنانی از منابع دریای خزر نمی‌کند اما آن‌چنان محتاج به گاز ترکمنستان است که این کشور به سیاست گران‌فروشی روی آورده و درخواست بالارفتن قیمت گاز صادراتی به ایران را طرح کرده است.

سال گذشته معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: «در صورت موافقت نکردن عشق‌آباد با درخواستهای ما، از اقدام این کشور در قطع گاز، به دیوان داوری بین‌المللی شکایت می‌کنیم».(خبرگزاری ایرنا ۵خرداد ۹۶)

با این وجود این همه منافع در نفت و گاز دریای خزر، ظریف با وطن‌فروشی خاص یک کارگزار حکومت آخوندی، از کنوانسیونی دفاع می‌کند که بخش ناچیزی از دریا را متعلق به ایران می‌داند و ننگ‌آورتر این‌که رئیس‌جمهور نظام هم آن را امضا کرده است.

ظریف در پاسخ به این سؤال مجری اگر ماجرا این‌قدر شیرین و خوب است پس چرا می‌گویند دریای خزر را فروختید، از پاسخ به این سؤال طفره می‌رود و بحث را به برجام می‌کشاند و مدعی می‌شود که در جریان برجام «‌کلاه بر سر دولت آمریکا رفت».

لابد معنای این حرف ظریف این است که در جریان امضای کنوانسیون خزر نیز رژیم بر سر کشورهای حاشیه آن گذاشته است!

به این می‌گویند وقاحت یک کارگزار نظام آخوندی که در توجیه وطن‌فروشی به چه خزعبلاتی متوسل می‌شود.

جواد ظریف در این گفتگو تنها از امضای کنوانسیون ننگین خزر توسط آخوند حسن روحانی دفاع نکرد، بلکه سیاست وطن‌فروشانه واگذاری سواحل ایران در دریای عمان و خلیج‌فارس به چینی‌ها برای صید ماهی و بی‌خانمان کردن صیادان ایرانی را هم توجیه کرد.

او در پاسخ به این سؤال مجری تلویزیون «از این کشتی‌های چینی در دریا خبر دارید شما؟» در توجیه وطن‌فروشی در دریاهای جنوبی کشور هم گفت: «‌ببینید این یک بحث تجاری است بالاخره از موجودات زنده کف آب استفاده می‌شود بحثهای تجاری است که ما هم ورودی پیدا نمی‌کنیم».

به این ترتیب ظریف در عین حال که می‌گوید به این بحث وارد نمی‌شود با گفتن این‌که یک بحث تجاری است به‌لحاظ تجاری و اقتصادی از حضور و ماهی‌گیری چینی‌ها در خلیج‌فارس دفاع می‌کند.

در گام بعد نیز در مورد قرارداد خائنانه با چین در خلیج‌فارس برای صید ماهی دفاع می‌کند و می‌افزاید: «در همه جای دنیا اجازه می‌دهند که در سواحل‌شان و آنجایی که خودشان نمی‌توانند استفاده کنند دیگران استفاده کنند. من تخصصی در این حوزه ندارم اما این کار یک کار غیرمرسومی نیست شما یک منابعی دارید مثل نفت نیست بلکه منابع زنده است و اگر از آن استفاده نشود نابود می‌شود یا باید دوباره تولید می‌شود اگر شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید قاعده‌اش این است به دیگران اجازه صید بدهید خیلی‌ها این کار را می‌کنند».

پیش از ظریف نیز مقامات مختلفی اعتراف کردند کشتی‌های ماهی‌گیری چینی اجازه صید در سواحل ایران را دارند، از جمله آنها معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی است که در این رابطه گفت: «کشتی‌های چینی قرارداد رسمی اجاره بلندمدت برای ماهیگیری در عمق ۲۰۰متری آبهای ایران در دریای عمان دارند».(خبرگزاری تسنیم ۲۷مرداد ۹۷)

«اجاره دادن خلیج‌فارس و دریای عمان» به چینی‌ها هم‌چون سیاست خائنانه و وطن‌فروشانه آخوندها در دریای خزر، در زمره اقدامات خائنانه و زدن چوب حراج به منابع ایران است.

این امر بیانگر ضعف مطلق حاکمیت آخوندی در برابر این کشورها از یک‌طرف و از طرف دیگر نیاز آن به حمایت این کشورها برای مقابله با انزوای بین‌المللی گریبان‌گیر رژیم آخوندی‌ است.

بر این اساس است که به ثمن بخس چوب حراج به دریای خزر زده و منابع دریایی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان را اجاره داده است.

با این وجود وزیر خارجه‌اش با وقاحت تمام از این قراردادهای ایران بربادده جلو چشم همه آحاد مردم ایران دفاع می‌کند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e2247be-caf8-4070-9276-be48fc10ad28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات