728 x 90

درخواست مصادره ۲۵۰میلیون یورو از دارایی‌های توتال به‌دلیل رشوه به رژیم ایران

کمپانی نفتی توتال
کمپانی نفتی توتال

دادسرای پاریس روز جمعه ۲۰مهر۹۷، خواستار مصادره ۲۵۰میلیون یورو از دارایی‌های شرکت نفتی توتال در پرونده پرداخت رشوه به رژیم ایران شد. دادسرای پاریس همچنین خواستار جریمه ۷۵۰هزار یورویی علیه شرکت توتال شده است.

 

توتال متهم است که در فاصله سالهای ۲۰۰۰تا ۲۰۰۴برای عقد قرارداد با رژیم ایران به میزان ۳۰میلیون دلار به مهدی هاشمی، پسر رفسنجانی، رشوه داده است. وی در آن زمان مدیر شرکتهای پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود.

رشوه توتال منجر به عقد قرارداد دو میلیارد دلاری با رژیم ایران در ارتباط با توسعه میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۹۹۷میلادی شد.

در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.

 

چند سال پس از این ماجرا، تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و بالاخره روز پنجشنبه ١١اکتبر/١٩مهر، محاکمه شرکت نفتی توتال در پاریس آغاز شد. این محاکمه در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

سرنوشت برخی افراد دخیل در این پرونده در هاله‌یی از ابهام است. گفته می‌شود برخی را در تصادفاًت و حوادث سربه نیست کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های خبری هیچکس از سرنوشت دو تبعه ایرانی دخیل در پرونده اطلاعی ندارد. علاوه بر این، کریستف دومارژوری مدیرعامل سابق توتال نیز چهار سال پیش در سانحه‌ای در مسکو کشته شد.

 

سابقه پرونده توتال

٢١سال بعد از امضای قراردادهای مشکوک و ١٢سال بعد از شروع تحقیقات قضایی، بالاخره از روز پنجشنبه ۱۹مهر محاکمه شرکت عظیم نفتی توتال در پاریس آغاز شد. اما سه نفر از افراد اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند. کریستف مارژوری مدیرعامل شرکت توتال چهار سال قبل (٢٠اکتبر ٢٠١۴) طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد.

بر اساس تحقیقاتی که از سال ٢٠٠۶شروع شد، شرکت توتال در دهه ١٩٩٠، در زمان ریاست‌جمهوری رفسنجانی، دو قرارداد گازی و نفتی با ایران امضا کرده بود. از سال ٢٠٠٠به بعد، شرکت توتال در ارتباط با این دو قرارداد، ٣٠تا ۴٠میلیون دلار رشوه پرداخت کرده بوده است. قرارداد اصلی که در سال ١٩٩٧با شرکت ملی نفت ایران امضا شد، مربوط به توسعه میدان گازی پارس جنوبی بود. ارزش این قرارداد حدود دو میلیارد دلار بود. در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.

قرارداد دوم هم که در همان سال ١٩٩٧امضا شد، به توسعه میدانهای نفتی جزیره سیری در خلیج‌فارس مربوط می‌شد.

مشکل اینجاست که دو ایرانی که در این پرونده مظنون به واسطگی بوده‌اند ظاهراً سربه نیست شده‌اند. سرنوشت بیژن دادفر و عباس یزدی به درستی معلوم نیست، اما دادگاه هیچگاه گواهی رسمی فوت این افراد را دریافت نکرده است.

توتال پنج سال قبل حدود ۴٠٠میلیون دلار برای بسته شدن پرونده در آمریکا پرداخته است. وکلای توتال قصد دارند با اتکا به اصل "جرم واحد، مجازات واحد"، پیگیری پرونده را در فرانسه ناموجه اعلام کنند.

بیشتر بخوانید:

شرکت فرانسوی توتال بر سر اتهام فساد در مورد ایران محاکمه می‌شود

خبرگزاری فرانسه ۲۵نوامبر۲۰۱۴:
«بنا‌ به‌گفته یک منبع قضایی، به غول نفتی فرانسوی توتال ابلاغ شد به‌خاطر رشوه دادن به مقامهای رژیم ایران برای به‌دست آوردن امتیازات گازی محاکمه می‌شود.

بنا‌ به‌گفته این منبع شرکت توتال در پروندهایی که به حدود ۲۰سال قبل برمی‌گردد، متهم به ”فساد مقامهای روابط خارجی“ می‌باشد. این اتهامات مربوط به رشوه‌های داده شده به مقامها برای به‌دست آوردن حق میادین گاز و نفت در دهه ۱۹۹۰تا ۲۰۰۰در ایران می‌شود.
سال گذشته، این کمپانی فرانسوی مجبور به پرداخت جریمه ۳۹۸میلیون دلاری (معادل ۳۲۰میلیون یور) به مقامهای آمریکایی به‌خاطر اتهامات شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واسطه‌های توتال به مقامهای رژیم ایران در فاصله سالهای ۱۹۹۵و ۲۰۰۴برای به‌دست آوردن حق توسعه چندین میدان نفت و گاز پول پرداخت کرده‌اند.

مدیر کل سابق توتال، کریستوف دو ماژوری که در زمان انجام این رشوه‌ها مدیرکل بخش خاورمیانه توتال بود قرار بود به‌خاطر این روابطش محاکمه شود. هر چند که چند روز بعد دوماژوری در یک حادثه سقوط هواپیما در مسکو کشته شد و این حادثه پایانی بر این روند بود.

دستگاه قضایی فرانسه قصد محاکمه شرکت نفتی توتال را دارد

۲۶آذر۹۶- به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه این پرونده مربوط به دهه ١٩٩٠میلادی است و به پرداخت ٣٠میلیون دلار رشوه مربوط می‌شود. این مبلغ در جهت تسهیل امضای دو قرارداد، در شرایطی که رژیم ایران تحت تحریم آمریکا قرار داشت پرداخت شده است. قرارداد اصلی که معادل ٢میلیارد دلار بوده در ٢٨سپتامبر سال ١٩٩٧بین شرکت ملی نفت ایران و گروهی متشکل از توتال فرانسوی، گازپروم روسی و پتروناس مالزیایی به امضا رسید. هدف قرارداد، بهره‌برداری از بخشی از میدان گازی پارس جنوبی بوده است. توتال چهار سال پیش نیز به اتهام معامله با رژیم ایران در زمان تحریم‌های آمریکا، به پرداخت ۴٠٠میلیون دلار جریمه محکوم شد. قرارداد دوم در ١۴ژوئیۀ ١٩٩٧بین شرکت توتال و یک شرکت سوئیسی - انگلیسی به اسم بَستون لیمیتد (Baston Limited) امضا شده و به بهره‌برداری از میدانهای نفتی الوند و اسفند، واقع در نزدیکی جزیرۀ سیری مربوط بوده است. اما ظاهراً این شرکت اخیر فقط نقش واسطه را به عهده داشته است. در سال ٢٠٠۶، کریستوف دومارژوری مدیرعامل توتال به اتهام ارتشاء و اعمال فاسد در رابطه با &#۳۹;مؤسسات دولتی خارجی&#۳۹; به دادگاه فراخوانده شد ولی کشته شدن وی در حادثۀ هواپیمای فرودگاه مسکو در سال ٢٠١۴، رسیدگی به پرونده را ناتمام گذاشت. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه رشوه پرداخت شده از سوی توتال با واسطگی باستون لیمیتد به دوبی می‌رسیده و در آنجا به حسابهای بانکی پسر رفسنجانی واریز می‌شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ee8036f-75be-48b4-af4a-b6edfcad8a2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات