728 x 90

حلقه تحریم‌های بانکی و محاصره نفتی تنگ‌تر می‌شود

سخن روز
سخن روز

در آستانه شروع دور جدید تحریمهای آمریکا که از روز ۱۳آبان ۹۷شروع می‌شود. موج جدیدی از تنگتر شدن حلقه انزوا هم از طرف آمریکا برای بستن همه‌ شکافها در دیوار تحریمهای بانکی و هم از طرف اروپا علیه رژیم برخاسته و رژیم را بیش‌ از‌ پیش تحت فشار قرار داده است.

رسانه‌های رژیم در مورد همین اقدامات بین‌المللی علیه رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند ضمن این‌که این موضوع به جنگ باندهای درونی رژیم دامن زده است.

 

علت تشدید بحران درونی 

آمریکا اقدامات بسیار جدی برای بستن هر گونه شکافی در حصار تحریمهای نفتی و بانکی رژیم صورت داده که پیامدهای بسیار جدی برای رژیم دارد. از جمله وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک توصیه‌نامه ۱۹صفحه‌یی درباره تجارت با ایران هشدار داده است.

روزنامه کیهان به‌نقل از خبرگزاری سپاه پاسداران رژیم نوشت: «اداره نظارت بر جرایم مالی» که از نهادهای زیرمجموعه خزانه‌داری آمریکاست در بیانیه‌یی خاطرنشان کرده این توصیه‌نامه را به‌منظور کمک به نهادهای مالی برای شناسایی و گزارش‌دهی مبادلات غیرقانونی احتمالی مرتبط با (رژیم) ایران منتشر کرده است.

توصیه‌نامه خزانه‌داری آمریکا حاوی بخش‌های مختلفی است و در هر بخش، روش‌های «سوءاستفاده» (رژیم) ایران از نظام مالی دنیا مطرح شده است. بخشی از توصیه‌نامه به خواسته‌های FATF از رژیم پرداخته و در آن آمده است: «با وجود تعهد(رژیم) ایران در ژوئن ۲۰۱۶برای اجرای برنامه اقدام FATF جهت مرتفع کردن نقائص نظام‌مند خود در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، این (رژیم) نتوانسته بخش زیادی از برنامه اقدام خود را اجرا کند».

از سوی دیگر نشریه ویکلی استاندارد از قصد دولت آمریکا برای قطع بانکهای رژیم ایران از سیستم سویفت خبر داد. ویکلی استاندارد با اشاره به یک گزارش تحقیقاتی که در میان سیاستمداران آمریکا توزیع شده، نوشت: «کاخ سفید باید رژیم ایران را از سیستم مالی بین‌المللی سوئیفت قطع کند، چرا که اگر رژیم ایران کنترل نشود، از هر و سیله‌ای برای تأمین تروریسم استفاده می‌کند.

در زمینه تحریم نفتی برایان هوک، رئیس کارگر وه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا از روز پنجشنبه سفر خود به هند و سپس اروپا را آغاز کرد، تا این کشورها را متقاعد کنند که از خرید نفت از رژیم ایران خودداری کنند.

در اروپا هم روزنامه وطن امروز فاش نموده که دولت بلژیک از دیپلمات تروریست رژیم سلب مصونیت دیپلماتیک کرده که به‌نوشته وطن امروز «اتفاقی نادر و استثنایی در دنیای دیپلوماسی به حساب می‌آید».

 

راه‌کار رژیم چیست؟

اینک سؤال این است که با توجه به افزایش فشارها به رژیم، و تنگ‌تر شدن حلقه انزوا، رژیم چه کار خواهد کرد؟ آیا در رابطه با انجام خواسته‌های اروپا کاری خواهد کرد و از این طریق ممکن است که راهی برای خود باز کند؟

رژیم در واقع با آن عمل تروریستی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در ویلپنت، دست به یک اقدام بسیار خطرناک در خاک یک کشور اروپایی زده؛ چرا؟ چون به‌شدت از قیام و از نقش مجاهدین در قیام وحشت داشت.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌یی با عنوان « طرح بمب‌گذاری خنثی شده پاریس باعث نگرانی شده که ایران دنبال اجرای حملات در اروپاست» با استناد به اظهارات یک مقام آلمانی می‌نویسد:

« با رشد ناآرامی داخلی و در حالیکه ایرانیان بیشتری در جنگ در عراق و سوریه کشته می‌شوند،...

یک دستور از سطوح بالای دولت ایران وجود دارد تا سریع اهداف شناسایی شوند و وزارت اطلاعات روی عواملش فشار گذاشته تا سریع‌تر کار کنند که منجر به اشتباهات و دستگیریها شده است».

قابل توجه این‌که حتی روحانی در ملاقات با ماکرون حاضر به عذرخواهی از آن ماجرا نشد، که این بیانگر این است که رژیم هم‌چنان در همین خط توطئه تروریستی است و نمی‌توند از آن دست بردارد.

تازه با این همه، رسانه‌های باند خامنه‌ای یقه روحانی و دولت او را گرفته‌اند که چرا منفعلانه در این قضیه برخورد کرده است؟!

وطن امروز نوشته است:‌ «طبق اخبار و روایت‌های رسمی، نه روحانی و نه ظریف در ملاقات‌های خود با همتایان اروپایی‌شان در نیویورک نامی از دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان نیاورده‌اند».

و قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا بازداشت آقای اسدی از سوی پلیس آلمان قانونی بوده است نیز گفت: «من با توجه به حساسیت موضوع وارد بحث حقوقی نمی‌شوم و الآن زمان مناسبی برای این صحبت نیست».

همین نکته گویای این است که رژیم از تروریسم و از هیچ‌یک از سیاست‌ها و عملکردهای خود دست برنداشته و دست برنخواهد داشت. در واقع بن‌بستی که رژیم دارد موجب این وضعیت و تشدید تضاد شده و می‌شود.

 

علت عجز رژیم از اقدامات تخفیف دهنده بحران؟ 

رژیم و به‌خصوص خود روحانی روی این نکته خیلی تبلیغات کرده و می‌کنند که ما توانسته‌ایم در اجماع جهانی که پیش از برجام علیه ما در دنیا وجود داشت، شکاف بیندازیم و این را یکی از موفقیتهای سیاسی خودش قلمداد می‌کرد، ولی چرا الآن کاری نمی‌کند که مسائلش با اروپا را حل کند و مانع این اجماع خفه کننده بشود؟

پاسخ روشن است: رژیم تلاش کرده با تصویب لوایح FATF مانع از این اجماع بشود، اما همین موضوع به‌مثابه جام‌زهر در رژیم عمل کرده؟

کیهان خامنه‌ای نوشته: آقای ظریف! FATF بهانه را از آمریکا نگرفت.

در باند خود خامنه‌ای هم شکاف افتاده و حتی آخوند علم‌الهدی هم ضمن یادآوری حرفهای خامنه‌ای پذیرش لایحه را تسلیم دانست و گفت: «شما بیائید برای دشمن جاده‌سازی کنید و برای دشمن راه را باز کنید بطرف براندازی ما»!

آخوند یوسف طباطبایی‌نژاد در نمایش جمعهٔ ‌ اصفهان گفت: «شورای نگهبان هنوز FATF را تأیید نکرده است و رهبر انقلاب نیز در این ارتباط دستوری نداده‌اند اما اگر این قرارداد علاوه بر مجلس توسط شورای نگهبان نیز تأیید شود و رهبر انقلاب نیز در ارتباط با آن رهنمود یا دستوری نداشته باشند ما نیز باید آن را قبول کنیم».

و روزنامه‌ ایران حرف آخر را زده: «اگر شورای نگهبان آن را تصویب کند، تمام این ادعاها چه دوباره مطرح شود و چه نشود، علیه آن شورا نیز مطرح خواهد بود. ولی مشکل مهم‌تر وقتی است که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود. روشن است که در این مرحله نیز نظر شورای نگهبان از سوی موافقان FATF با چالش اعتبار مواجه خواهد شد و به‌طور طبیعی این رد را ناشی از ایراد اتهامات و فشارهای مخالفان معرفی می‌کنند. بنابراین شورای نگهبان چه رد کند و چه تأیید و چه این رد و تأیید تحت تأثیر فشارها و تهاجمات مخالفان باشد و چه سخنگوی آن قسم بخورد که تحت تأثیر نبوده است، این اتهامی است که به تصمیم آن شورا زده خواهد شد».

به این ترتیب می‌توان به عمق عجز و بن‌بست رژیم در مقابله با بحران اخیر پی برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4915766-60ea-4e0c-8465-b949b6a97ef3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات