728 x 90

توئیتر، میلیونها توئیت از حسابهای جعلی ایجاد شده توسط رژیم ایران را افشا کرد

افشای ۱۰میلیون توئیت رژیم ایران توسط کمپانی توئیتر
افشای ۱۰میلیون توئیت رژیم ایران توسط کمپانی توئیتر

کمپانی توئیتر ده میلیون پست که میلیونها توئیت آن  توسط حسابهای جعلی رژیم ایران پشتیبانی می‌شدند را افشا کرد. شرکت توئیتر روز چهارشنبه ۲۵مهر اعلام کرد تاریخ این مطالب از سال ۱۳۸۸ به این سو است و هدف آنها اطلاع‌رسانی غلط برای تأثیر گذاری سیاسی بوده است.

شرکت توییتر که رژیم ایران را به‌عنوان مبدأ اخبار جعلی معرفی کرده است پیش از این بخشی از این اسناد را که تاریخشان محدود به سال ۱۳۹۵ بود را منتشر کرده بود اما اکنون دامنه این افشاگری را گسترش داده است. به‌گفته کمپانی توییتر این اسناد توییتهای از ۷۷۰حساب جعلی که مبدأ آنها ایران است را با بیش از ده میلیون توییت، ۲میلیون عکس و فیلم و جیف و ویدئو شامل می‌شود.

 

توییتر در وبلاگ خود اعلام کرد ما متعهد شده‌ایم که حاصل تحقیقات خود را در مورد دخالتهای خارجی برای تأثیر گذاری بر گفتگوهای سیاسی در اینترنت به اطلاع عموم برسانیم. در ماه اوت گذشته ما جزئیاتی از این کارزار تأثیری گذاری که مبدأ آن ایران بود را افشا کردیم. اکنون در راستای اصولمان برای شفافیت و آگاهی بیتشر از کارزاری که (قدرتهای) خارجی برای تأثیری‌گذاری بر اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند ما آرشیو کامل و جامع این مطالب را در اختیار عموم قرار می‌دهیم. این اسناد نشان‌دهنده عملیاتی حمایت شده توسط یک دولت در خدمات ما است.

توییتر اضافه کرد ما به تلاش خود برای کشف بیشتر استفاده‌های سوء از خدمات توییتر ادامه خواهیم داد و با آن مقابله خواهیم کرد.

اطلاعات افشا‌ شده در توییتر در اینجا قابل دسترسی است

 

 

بیشتر بخوانید:

گوگل ۵۸حساب کاربری مرتبط با «برنامه نفوذ» رژیم ایران را مسدود کرد

شرکت گوگل روز پنجشنبه ۱شهریور۹۷ در بیانیه‌یی اعلام کرد ۵۸حساب کاربری مرتبط با رژیم ایران را مسدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر این شرکت تصریح کرد حسابهای کاربری مسدود شده با انگیزه‌های سیاسی در پی سرقت اطلاعات بوده‌اند. در بیانیه شرکت گوگل آمده است: این حساب‌ها با رادیو و تلویزیون رژیم ایران مرتبط بوده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه تیم امنیت سایبری شرکت گوگل طیف گسترده‌یی از تحرکات اطلاعاتی مشکوک مرتبط با رژیم ایران را کشف کرده است.

این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر دست به اقدام مشابهی علیه ایران و روسیه زده بودند.

گوگل با اشاره به همکاری‌اش با شرکت امنیت سایبری «فایرآی» گفته است: ۳۹کانال یوتیوب، شش وبلاگ در بلاگر و ۱۳حساب در گوگل پلاس که ارتباط‌شان را با رادیو و تلویزیون دولتی ایران «پنهان کرده بودند» مسدود شدند.

 

یورونیوز نوشت: کنت والکر، معاون بین‌الملل گوگل نیز گفته است که این شرکت طی ماه‌های اخیر تلاش کرده‌ تا بسیاری از تحرکات اطلاعاتی و اقدامات ارتباطی دارای پشتوانه دولتی را با هدف نفوذ به کارزارهای سیاسی، حسابهای روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و چهره‌های علمی و دانشگاهی، کشف و مسدود کند.

گوگل در این اطلاعیه خاطرنشان کرده که تیم امنیت سایبری این شرکت از طریق سامانه FireEye طیف گسترده‌یی از تحرکات اطلاعاتی مشکوک مرتبط با ایران را کشف کرده است. بنا بر اعلام رسمی گوگل، این کشفیات پیشتر در اختیار مقامات آمریکایی قرار گرفته است.

 

گوگل در ادامه اطلاعیه خود یادآور شده که این شرکت از سال ۲۰۱۲تا کنون هر گونه تلاش برای سرقت اطلاعات از حساب کاربری کاربران ایرانی را با ارسال پیام‌های مختلف هشدار داده‌ایم. همچنین از سال ۲۰۱۳میلادی نیز هشدار وجود انگیزه سیاسی در تلاش برای سرقت‌های اطلاعاتی را به پیغام‌های خود افزوده‌ایم.

گوگل ضمن تأکید بر ادامه بررسی‌های امنیتی خود، یادآوری کرده که این شرکت ضمن در جریان قرار دادن مقامهای آمریکایی از نتایج این بررسی‌ها، سایر شرکتهای فعال در حوزه فناوری و امنیت اطلاعات را نیز از دستاوردهای خود مطلع خواهد کرد.

 

توییتر و فایر آی حجم وسیعی از حسابهای کاربری رژیم ایران را مسدود کردند

توییتر که یکی از بزرگترین پلتفرمهای شبکه اجتماعی در جهان را دارد، در دوازدهمین گزارش شفاف‌سازی‌اش اعلام کرد که از ماه اوت سال ۲۰۱۵ تا دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱.۲میلیون حساب کاربری و اکانت در توییتر با محتوای تروریستی و ترویج اقدامات خشونت‌آمیز، بسته شده یا به‌حالت تعلیق درآمده‌ است.

توییتر علاوه بر این می‌گوید در شش ماهه پایانی سال ۲۰۱۷میلادی، ۲۷۴هزار و ۴۶۹اکانت و حساب کاربری به‌خاطر ترویج خشونت و اقدامات تروریستی، مسدود شده است.

توییتر می‌گوید، بسیاری از این حسابهای مسدود شده ایرانی بوده‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیس‌بوک روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: برای فیس‌بوک مهم است که دولتها برای مقابله با محتواهای مشکوک ابزارهای خود را توسعه دهد.

فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب در سال ۲۰۱۶موافقت کرده بودند تا نوشته‌ها و سخنان نفرت آمیز را طی۲۴ساعت حذف کنند. مقولاتی که شامل سیاست حذف این شبکه‌ها می‌شود حوزه نژادپرستی، محتوای غیرقانونی و خشونت‌آمیز را هم شامل می‌شود.

شرکت امنیت سایبری «فایر آی» می‌گوید، شبکه مرتبط با رسانه‌های دولتی ایران در ضدیت با عربستان سعودی، اسراییل و حمایت از گروه‌های تند رو فلسطینی و توافق هسته‌یی فعالیت‌های تبلیغاتی می‌کردند.

در همین رابطه بخش ایمنی شبکه اجتماعی توئیتر نیز اعلام کرد که ۲۸۴حساب کاربری را که اقدامات «مخدوش سازی همآهنگ» داشته‌اند را مسدود کرده است.

 

سابقه سیاه رژیم ایران در فضای مجازی

گفتنی است که رژیم ایران در تلاشی کاربردی فضای مجازی را به‌عنوان ابزاری برای سرقت اطلاعات یا ترویج نظرگاههای بنیاد گرایانه و صدور تروریسم بکار گرفته و از این ابزار علیه مقاومت ایران، آمریکا و کشورهای عرب منطقه، استفاده فراوانی کرده است.

به عقیده کارشناسان اینترنت و امنیت دیجیتال هکرهای وابسته به سپاه پاسداران علیه افراد ایرانی و غیرایرانی در سراسر جهان حمله می‌کنند و همان روشی را بکار می‌گیرند که از فروردین ۹۶به بعد استفاده می‌کردند.

بنیاد کارنگی در آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی در ایران، به‌طور فزاینده‌یی در زمینه جاسوسی و حملات تخریبی سایبری ورزیده شده‌اند و دامنه اقدامات آنها از مخالفان حکومت ایران در داخل و خارج از کشور، و نهادهای مدنی در ایران، تا سازمانهای دولتی، دفاعی، تجاری و دیپلماتیک در آمریکا، اسرائیل، آلمان و عربستان سعودی را در بر می‌گیرد.

این گزارش با تمرکز بر اقدامات تخریبی حکومت ایران در فضای سایبر، از جمله اشاره کرده بود که این قبیل عملیات تهاجمی، در پوشش حسابهای کاربری عمومی گمراه‌کننده‌ای دنبال می‌شود تا حکومت ایران ضمن نمایش قدرت خود در این زمینه، از مسئولیت چنین اقداماتی شانه خالی کند.

 

تروریسم اینترنتی رژیم ایران

رژیم ایران از سال ۲۰۱۲به این سو در پرونده رخنه به چند بانک آمریکایی، و هک یک سد کوچک در نزدیکی نیویورک، و نیز تلاش برای حمله به حسابهای کاربری مقامهای دولت باراک اوباما مسئول شناخته شده است.

در این رابطه ۱۰فرد حقیقی و حقوقی ایرانی به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین‌المللی مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفتند.

رژیم ایران همچنین در مهرماه سال گذشته به دست داشتن در حملات سایبری به حسابهای کاربری برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا متهم شده است.

خبرگزاری آلمان نیز نوشت: هکرهای ایران به دانشگاهها و مدرسه‌های عالی آلمان حمله کرده‌اند. این خبرگزاری اضافه می‌کند: به گزارش یک هفته‌نامه آلمانی هکرهای ایرانی شمار زیادی از اسناد و نتایج پژوهش‌های منتشر نشده ۲۳دانشگاه و مدرسه عالی آلمان را ربوده‌اند. بر اساس این گزارش، کارشناسان در ردیابی هکرها به مؤسسه "مبنا"ی ایران رسیده‌اند.

 

هکرهای رژیم ایران و دستبرد به مراکز علمی

وبسایت آکادمیک تحصیلات عالی دانشگاهی (Inside Higher Education) دوشنبه ششم فروردین۹۷در مورد حملات هکرهای ایرانی به مراکز آموزشی آمریکا نوشت: سرقت اطلاعات پروفسورهای دانشگاههای آمریکا و جهان یکی از اهداف مهم این هکرها بوده است.

در گزارش این وبسایت آمده است: «هکرهای ایرانی کامپیوترهای بیش از ۱۰۰هزار پروفسور در جهان را مورد دستبرد خود قرار داده‌اند که در میان آنها ۸۰۰۰پروفسور آمریکایی از ۱۴۴دانشگاه معتبر ایالات متحده قرار داشته است.

این هکرها به‌ویژه اطلاعات شخصی این پروفسورها برای ورود به رایانه‌های مراکز تحقیقاتی و علمی را دزدیده‌اند تا بتوانند اطلاعات آنها را به شرکتها و دانشگاههای ایران بفروشند تا آنها نیز به‌ نوبه خود قادر باشند به منابع علمی و کتابخانه‌های بزرگ دنیا دسترسی رایگان داشته باشند. این هکرها اکنون در تحت حمایت دولت ایران از هر گونه پیگرد و مجازات در امان هستند اما اف.بی.آی به‌محض خروج هر یک از آنها با کمک پلیس بین‌المللی آنها را دستگیر و برای محاکمه به آمریکا مسترد خواهد کرد.

ویلیام اف سوئینی معاون ریاست اف.بی.آی ابعاد فعالیت و سرقت اطلاعات از طرف هکرهای ایرانی را «سرسام‌آور خوانده است».

 

حذف محتوای تروریستی از شبکه‌های اجتماعی توسط اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرد در حال طراحی قوانینی است که شرکتهای بزرگ حوزه تکنولوژی اطلاعاتی را ملزم خواهد کرد محتوای تروریستی شبکه‌های اجتماعی را حذف کنند.

شرکتهای بزرگ فناوری به‌عنوان مراکز توسعه‌ شبکه‌های اجتماعی، با به‌ اشتراک‌گذاری پایگاه‌ داده‌های خود با یکدیگر، موفق شدند ۴۰هزار تصویر ویدیویی مرتبط به گروه‌های تروریستی را حذف کنند تا پلتفرم های خود را از محتوای افراطی گرایی پاکسازی کنند تا امضای دیجیتالی تروریستها و گرایشهای تروریستی از شبکه‌های اجتماعی حذف شود.

 

اقدامات چهار شرکت بزرگ

فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر و مایکروسافت به‌عنوان صاحب شبکه اجتماعی لینکدین این طرح مشترک را ‌انجام دادند و با انتشار یک مطلب وبلاگی مشترک اعلام کردند این تعداد محتوای تصویری ویدیویی توسط آنها حذف شده است. این چهار شرکت بزرگ فناوری که به‌صورت ویژه در عرصه پلتفرم‌های رسانه‌یی و اجتماعی فعالیت می‌کنند، بخشی از گروه بزرگی موسوم به «انجمن جهانی اینترنت برای مبارزه با تروریسم» بحساب می‌آیند. آنها سال گذشته اعلام کرده بودند که تصمیم دارند با به‌ اشتراک‌گذاری پایگاه‌ داده‌های خود ردپای تروریستها را شناسایی کنند تا از این طریق بتوانند تمام تصاویر ویدیویی که توسط این افراد یا گروهها به اشتراک گذاشته شده را حذف کنند.

(جزئیات بیشتر)

 

مطالب مرتبط:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/35d09c59-8e2c-41b3-8161-22e420937b9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات