728 x 90

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا:‌ رژیم ایران در تلاش مستمر در فعالیتهای شرورانه سایبری است

وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌‌داری  آمریکا در اقدامی هماهنگ با وزارت دادگستری یک نهاد رژیم ایران و 10فرد وابسته به این رژیم  را تحت فرمان اجرایی۱۳۹۶۴ لیست‌‌گذاری کرد و « اموال اشخاص معینی را که در فعالیتهای مهم شرورانه شرکت داشتند را مسدود کرد»  .

به گزارش سایت وزارت‌خارجه آمریکا نهاد و افرادی که  روز جمعه لیست‌‌گذاری شدند در دزدی داراییهای  فکری(دانشگاهی) و اطلاعاتی از صدها دانشگاه آمریکایی و کشورهای جهان سوم و شرکتهای رسانه‌یی و داراییهای مالی خصوصی شرکت داشتند.   

سیگال مندلکر معاون وزیر خزانه‌‌داری گفت رژیم ایران در تلاش مستمر در فعالیتهای شرورانه سایبری علیه آمریکا و متحدانمان شرکت داشته است.

سپاه پاسداران رخنه‌‌های سایبری را به مؤسسه مبنا و شبکه‌یی از هکرهایی که در صدها  دانشگاه برای دزدیدن اطلاعات حساس نفوذ کردهاند، واگذار کرده است.

« ما دزدیدن دارایی‌های اطلاعاتی آمریکا را با رخنه در مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌هایمان تحمل نمی‌کنیم. خزانه‌‌داری به استفاده سیستماتیک از اختیارات تحریمها برای برجسته کردن اعمال  شرورانه رژیم ایران و مورد حسابرسی قرار دادن حملات جنایی سایبری  این رژیم ادامه می‌دهد» .

در نتیجه اعمال امروز، تمامی اموال و مایملک افراد لیست‌گذاری شده تحت قوه قضاییه آمریکا مسدود می‌شوند و افراد آمریکایی بطور عام از شرکت در تبادلات با آنها منع می‌شوند.

اقدام  روز جمعه یک نهاد رژیم   ایران و 10تن از عوامل  این رژیم   را مطابق فرمان اجرایی اصلاح شده 13694 لیست‌‌گذاری می‌کند. این فرمان اجرایی فعالیتهای سایبری مخرب شامل آنهایی که مرتبط به سوء‌استفاده از منابع مالی یا منابع اقتصادی قابل توجه؛ اسرار تجاری، شناسه‌های شخصی یا اطلاعات مالی برای سود مالی شخصی می‌‌شود را هدف قرار می‌‌دهد.

در سایت خزانه‌داری آمریکا آمده است:

مؤسسه مبنا یک شرکت مستقر در ایران است که درگیر سرقت شناسه‌‌های شخصی و منابع اقتصادی برای سود مالی شخصی بود. این سازمان در سال 2013 تأسیس شد تا به دانشگاههای رژیم ایران و سازمانهای علمی و تحقیقاتی در دستیابی پیدا کردن به منابع علمی غيرایرانی یاری برساند. موسسه مبنا همچنین با نهادهای دولتی و شخصی ایرانی قرارداد بست تا فعالیتهای هک کردن را از جانب آنها انجام بدهد.

موسسه مبنا نفوذهای فشرده و هماهنگ سایبری در سیستمهای کامپیوتری متعلق به حداقل حدود 144دانشگاه مستقر در آمریکا علاوه بر حداقل 176دانشگاه مستقر در 21کشور خارجی انجام داد: استرالیا، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، مالزی، هلند، نروژ، لهستان، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه و انگلستان. داده‌های خارج شده و گواهیهای ورودی سرقت شده به دست آمده از طریق این فعالیتهای سایبری مخرب برای منفعت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفتند و همچنین در داخل ایران از طریق حداقل دو سایت فروخته شدند. اسم و پاسهای ورودی دزدیده شده متعلق به استادان دانشگاه برای دسترسی مستقیم به سیستمهای کتابخانه آنلاین دانشگاه مورد استفاده قرار گرفتند.

امروز دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی 9فرد مستقر در ایران که گردانندگان، پیمانکاران، دستیاران، هکرهای برای استخدام و وابستگان موسسه مبنا بودند را نیز به‌خاطر دست داشتن در فعالیتهای سایبری مخرب مرتبط به سوء‌استفاده چشمگیر از منابع اقتصای یا شناسه‌های شخصی برای سود مالی شخصی لیست‌گذاری می‌کند.

غلامرضا رفعت نژاد یک عضو موسس موسسه مبنا بود و کارزار هک کردن موسسه مبنا را سازماندهی کرد.

احسان محمدی نیز یک عضو موسس موسسه مبنا بود. در کنار رفعت نژاد، محمدی هم به سازماندهی کارزار هک کردن دانشگاه کمک کرد و از دیگران اعتبارهای حساب کاربری تسویه شده متعلق به استادان دانشگاه را دریافت کرد.

 علی میر کریمی یک هکر و پیمانکار مؤسسه مبنا بود. میرکریمی در فازهای گوناگون کارزار هک کردن دانشگاه مبنا دست داشت از جمله  درست کردن و آزمایش ایمیلهای مخرب و ایمیلها برای دزدی اعتبارهای محرمانه و سازماندهی اعتبارهای دزدیده شده.

مصطفی صدیقی یک هکر و وابسته به مؤسسه مبنا بود. صادقی بیش از هزار حساب کاربری استادان دانشگاه را به خطر انداخت. صادقی اعتبارات حسابهای کاربری به خطر انداخته شده استادان را با دیگر عوامل وابسته به مبنا تبادل کرد. صادقی همچنین در عملیات یکی از سایتهای فروش دسترسی به اطلاعات دزدیده شده دانشگاهها دست داشت و یک منفعت مالی در آن سایت حفظ کرد.

 سجاد طهماسبی یک پیمانکار مؤسسه مبنا بود. وی به تسهیل کمپین دزدی اطلاعات محرمانه که دانشگاهها را هدف قرار می‌داد، کمک کرد. وی این کار را در میان دیگر کارها از طریق انجام مراقبت شبکه آنلاین سیستمهای کامپیوتری دانشگاه قربانی و حفظ و نگهداری از لیست اعتبارات دزدیده شده از استادان قربانی انجام می‌داد.

عبدالله کریما یک تاجر بود که مالک و گرداننده یک شرکت بود که از طریق یک سایت دسترسی به مواد دانشگاهی به سرقت رفته از طریق نفوذ کامپیوتری را میفروخت. کریما با مؤسسه مبنا قرارداد بست تا فعالیتهای هک کردن را هدایت کند. وابستگان مبنا‌به‌صورت منظم برای کریما اعتبارات ورودی دزدیده شده استادان دانشگاه فراهم می‌کردند.

ابوذر گوهری مقدم یک پروفسور و وابسته به مؤسسه مبنا بود. گوهری مقدم اعتبارات به سرقت رفته حسابهای کاربری به خطر انداخته شده را با بنیانگذاران مؤسسه مبنا رفعت نژاد و محمدی تبادل می‌کرد.

روزبه صباحی یک پیمانکار مؤسسه مبنا بود.  وی  در اجرای فعالیتهای هکری مختلف مبنا کمک کرد از جمله کارزار دانشگاه آن از طریق سازماندهی اعتبارات به سرقت رفته به دست آمده توسط هکرهای مؤسسه مبنا.

محمدرضا صباحی یک پیمانکار مؤسسه مبنا بود. صباحی در اجرای کارزار دزدی اطلاعات محرمانه مبنا که دانشگاهها را هدف قرار می‌داد، کمک کرد. در میان فعالیتهایش محمدرضا صباحی لیستهای مورد هدف استادان دانشگاه ایجاد کرد و بانک اطلاعاتی دانشگاهی در دانشگاههای مورد هدف را فهرست بندی می‌کرد.

علاوه بر نامگذاریهای بالا مربوط به فعالیتهای مؤسسه مبنا دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی امروز یک تبعه ایرانی دیگر را مطابق فرمان اجرایی 13694 به‌خاطر دست داشتن در سوء‌استفاده قابل‌توجه مخرب سایبری منابع اقتصادی، شناسه‌های شخصی و اطلاعات مالی برای سود مالی شخصی و برای فعالیتها برای هدف قرار دادن یک شرکت مطبوعاتی آمریکایی لیست‌گذاری می‌کند.

بهزاد مصری به حسابهای کاربری متعلق به یک شرکت مطبوعاتی و سرگرمی نفوذ کرد به منظور این‌که مکررا دسترسی غيرمجاز به کامپیوترهای سرور شرکت پیدا کند و اطلاعات با ارزش را سرقت کند از جمله اطلاعات محرمانه و اختصاصی، مدارک مالی، و اطلاعات تماس کارمندان. مصری بعدا درگیر یک تلاش شد تا شرکت قربانی را برای 6میلیون دلار به‌زور بگیرد.

مصری سوژه یک اعلام جرم اعلام شده توسط دادگاه منطقه‌ای آمریکا برای منطقه جنوبی نیویورک در تاریخ 21نوامبر 2017 می‌باشد.

اقدام وزارت دادگستری

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی اقدام خود را با وزارت دادگستری از نزدیک هماهنگ کرد که روز جمعه جزئیات مربوط به اقدام اجرای قانون خود   علیه این 9   پیمانکار، دستیار، هکرها برای استخدام و وابستگان به مؤسسه مبنا که   لیست‌گذاری شدند را منتشر کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a6c2b83-d321-4c77-a506-2b7c41fe3520"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات