728 x 90

تلاشهای نافرجام برای گریز از انزوای منطقه‌ای

شورای همکاری خلیج فارس
شورای همکاری خلیج فارس

روزگاری وندی شرمن که خودش از مقامات مسئول در وزارت‌خارجه آمریکا در دوران اوباما و از چهره‌های شاخص مماشات با آخوندها بود به درستی گفته بود «فریب و نیرنگ قسمتی از DNA رژیم ایران است»(سایت حکومتی شرق ـ ۲۹مهر ۹۲)

این جمله اگر چه برای همه ایرانیانی که ۴۰سال با خیانت‌کاری و فریب و ریای رژیم شب و روز گذرانده بودند چیز جدیدی نبود ولی بهرحال از زبان یک سیاستمدار غربی شاغل در منصب ـ آن‌ هم از نوع مماشاتگرش ـ قابل‌ توجه بود و انعکاس زیادی داشت.

در واقع دجال‌گری و حقه‌بازی رژیم قدمتی به طول عمر آن دارد. از نعره‌های ضدامپریالیستی گرفته تا داستان کیک و کلت و از رابطه با آمریکا را رابطه گرگ و میش خواندن تا نرمش قهرمانانه ... و در تازه‌ترین مورد آن منت‌کشی زبونانه و شیادانه از عربستان برای گشودن باب تعامل و گفتگو و مذاکره و آشتی. همان عربستانی که روزگاری خمینی دجال درباره‌اش گفته بود:‌ «من اگر از صدام بگذرم از آل سعود نخواهم گذشت»! (روزنامه حکومتی ایران – اول مرداد ۹۸)

 

خواهش و درخواست مستمر

رژیم آخوندی به‌دلیل تحریم‌ها و مشخصاً انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی ناشی از سیاست‌های تروریستی‌اش به‌شدت نیازمند خروج از این وضعیت است. بنابراین مدتی است عوامل رژیم ساز رابطه و صلح و آشتی با عربستان را کوک کرده و مستمراًً پیام و درخواست می‌فرستند:

  • ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت: «ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‌مند به ارتباط با همسایگان هستیم... اگر عربستان آماده باشد ما هم همواره آماده‌ایم. ما هیچ‌گاه باب گفتگو با همسایگان را نبسته و نخواهیم بست.« (روزنامه حکومتی آرمان – ۱۰مرداد ۹۸)
  • علی ربیعی مهره اطلاعاتی قدیمی و سخنگوی فعلی دولت روحانی: «ما همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای منطقه هستیم. ایران به ارتباطات دوجانبه و پیمانهای امنیتی معتقد است. عربستان می‌تواند نقش مستقل خود را بازی کند». (خبرگزاری حکومتی ایسنا – ۶مرداد ۹۸)
  • فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع: «ایران باید از تنش‌زدایی با همسایگان استقبال کند... باید به سمت محدود کردن حوزه تنش حرکت کرد... باید با محدود کردن تنش شرایط را مدیریت کرد» (روزنامه حکومتی جهان صنعت ۶مرداد ۹۸)
  • صادق ملکی تحلیلگر سیاسی رژیم: «باید به هر ندا و گفتمان صلح پاسخ مثبت داد... در خلیج‌فارس ایران و عربستان ستونهای اصلی جنگ و یا صلحند... باید نگران افزایش تنش بود. باید تلاش کرد نگاهها در این دو پایتخت نسبت به هم تغییر کند...» (روزنامه حکومتی ایران – اول مرداد ۹۸)
  • داود هرمیداس باوند از تحلیلگران حکومتی: «هم جمهوری ‌اسلامی و هم دولت سعودی باید با تشخیص ضرری که شرایط فعلی دارد، کمی از موضع‌های خود عقب‌نشینی کنند و برای رسیدن به وحدتی که بسیار-بسیار لازم است، به‌قول معروف کوتاه بیایند». (روزنامه حکومتی همدلی – ۸مرداد ۹۸)

این جماعت وارفته و وحشت‌زده از آینده نامعلوم رژیم یا بعضاً مثل هرمیداس باوند تا جایی در «غلط‌کردم‌گویی» پیش می‌روند که حتی «آتش زدن سفارت عربستان در تهران»‌ را هم ماستمالی می‌کنند و معتقدند آن حادثه «دامی بود که ایران در آن افتاد و بهانه‌ها را به سعودی‌ها برای علنی کردن و شدت بخشیدن به سیاست‌های‌شان داد». یا در مسیر ذلت‌بار عقب‌نشینی گام‌به‌گام به رژیم توصیه می‌کنند که از همه نعره‌های قدیمی‌اش علیه عربستان دست برداشته و «نه تنها ماهیت غالب وهابی سعودی و ماهیت غالب شیعی ایران از سوی ریاض و تهران پذیرفته شود، بلکه باید به آن احترام گذاشته شود». (روزنامه حکومتی ایران – اول مرداد ۹۸)

 

پاسخ خواهش‌ها و درخواستها

از آنجا که دست رژیم در این سالیان طولانی برای همه طرفها رو شده، دیگر حنای این دودوزه‌بازیها رنگی ندارد و عربستان هم دیگر با زبان قاطعیت با رژیم صحبت می‌کند و در مقابل درخواستهای رژیم، خواهان پایان دادن به تروریزم و دخالت در کشورهای منطقه است. مواضع عربستان در قبال رژیم که معمولاً از زبان عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی شنیده می‌شود گویای همین واقعیت است:

روزنامه الشرق‌الأوسط از قول وی نوشت: « نباید به نظام ایران اجازه داد تا سیاست‌های خصمانه خود را ادامه دهد». (۱۰تیر ۹۸)

چند روز بعد وی تأکید کرد که: « ما خواستار اعمال فشار بیشتر بر ایران هستیم». (روزنامه حکومتی جهان صنعت ۱۲تیر ۹۸) و در ادامه در توئیتی ضمن محکوم کردن کارهای رژیم در خلیج‌فارس گفت: « جامعه بین‌المللی باید جلوی اقدامات ایران و نقض قوانین توسط تهران را بگیرد». (سایت العربیه فارسی ۳۱تیر ۹۸)

این قاطعیت را خود روزنامه‌های رژیم هم گرفته‌اند و به همین دلیل روزنامه حکومتی آفتاب یزد در پاسخ به کسانی که مدعی‌اند مواضع عربستان نسبت به قبل نرم‌تر شده است نوشت: « مواضع جبیر نرم نشده است، بلکه زمین بازی را عوض می‌کند و توپ را در زمین ایران می‌اندازد. آنها ایران را تحت فشار قرار می‌دهند چه با فشارهای دیپلماسی چه با فشارهای تحریمی». (۴تیر ۹۸)

علاوه بر مواضع الجبیر - که موضع رسمی است - روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور نیز رو شدن بی‌پرنسیپی و دجالگری رژیم نزد افکار عمومی عربستان را این‌چنین منعکس کرده‌اند:

  • روزنامه المدینه: «رژیم ملاها و آیت‌الله‌های تروریست افشا‌ شده و... یک برگ سوخته به‌شمار می‌رود... بازی کثیف سیاسی خمینی مزدور طی چهار دهه و به‌دنبال آن خامنه‌ای تروریست و منحرف به‌خوبی افشا‌ شده است». (۳۱تیر ۹۸)
  • روزنامه المواطن: «مردود شناختن فعالیت‌های تروریستی ایران تبدیل موضوعی مردمی شده است و جهان همواره آنرا رد می‌کند به‌ویژه‌ این‌که اهرم نظامی آن مانند سپاه پاسداران موجب بحرانهای بزرگ بین‌المللی در آزادی کشتیرانی در خلیج و تنگه هرمز می‌گردند». (۸مرداد ۹۸)
  • سایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج (عربستان): «هم‌چنان راهی طولانی و ناهموار در برابر رژیم ایران قرار دارد اگر بخواهد اعتماد کشورهای منطقه را به دست آورد، و حسن نیت خود را ثابت کند، و در جهت تغییر رفتار خصمانه خود نسبت به منطقه و جهان فعالیت کند... تجربیات تاریخی با (رژیم)‌ ایران پس از انقلاب ۵۷ثابت می‌کند که ما همواره باید اهداف این رژیم را زیر سؤال ببریم و به‌شدت به مقاصد آن شک داشته باشیم، زیرا سخنان این رژیم فریبکارانه است مگر که خلافش ثابت شود». (۳مرداد ۹۸)

بله، ملاحظه می‌شود در جمیع جهات، آن سبوی «مماشات» شکسته و آن پیمانه «کوتاه‌ آمدن در مقابل تروریزم و صدور ارتجاع رژیم» ریخته شده و روزگار برای رژیم، روزگار حساب پس دادن و مواجه شدن با مکافات عمل است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/641ffd63-0fd4-45ad-be33-c9edc55b68ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات