728 x 90

تعطیلی زندان گوهردشت ـ گفتگو با محمود رویایی

نمادی از سالن مرگ در زندان گوهردشت کرج
نمادی از سالن مرگ در زندان گوهردشت کرج

گفتگوی زیر در مورد تخلیه کامل زندان گوهردشت توسط دژخیمان رژیم در سیمای آزادی با مجاهد خلق محمود رویایی از زندانیان سیاسی  انجام شده است:

سؤال اول: خبرگزاری میزان روز ۱۴مرداد خبر از تخلیه کامل زندان گوهردشت داد. علت تعطیلی زندان گوهردشت چیست؟

محمود: این موضوع از چند سال قبل مطرح است. فروردین‌ماه امسال هم اژه‌ای گفته بود می‌خواهیم زندان گوهردشت را تخلیه می‌کنیم اما این‌که با این سرعت و در این شرایط زندانیان را منتقل کردند، می‌تواند ۲دلیل داشته باشد:

اول این‌که زندان گوهردشت وسط شهر و در استان قهرمان البرز است. به همین علت دست رژیم برای اعدام و فشارهای خاص روی زندانی سیاسی باز نیست. هنوز مردم فراموش نکردند که وقتی قضاییه خامنه‌ای اعلام کرد دو زندانی سیاسی که در جریان قیام دستگیر شده بودند را روز بعد اعدام می‌کنند، ۱۹دیماه ۱۴۰۱ مردم شبانه مقابل زندان گوهردشت حاضر شدند و با شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد و مرگ بر خامنه‌ای مانع اجرای حکم شدند.

اما علت دوم این است که زندان گوهردشت یکی از نمادهای بارز مقاومت زندانیان سرموضع و هواداران مجاهدین است. زندانی که صدها زندانی مجاهد خلق در مرداد سال۶۷ با شعار درود بر مجاهد سربه‌دار شدند و این موضوع در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است.

در جریان دادگاه حمید نوری هم این زندان دوباره مطرح شد. وقتی در دادگاه نوری مجاهدین فیلم سه بعدی زندان گوهردشت را نشان دادند، همه وکلا و اعضای دادگاه تحت تأثیر قرار گرفتند و تصویر روشنی از زندان و بندهای گوهردشت پیدا کردند. حتی بسیاری از شاهدان و خانواده‌ها که در دادگاه حضور داشتند با دیدن صحنه‌های بازسازی شدهٔ سالن مرگ به‌شدت منقلب شدند. در مرحله بعد هم وقتی دادگاه به آلبانی آمد و ماکتی که از زندان گوهردشت ساخته بودیم را دیدند درخواست کردند ماکت را برای ادامه شهادتها در سوئد، به دادگاه تحویل دهیم تا شاهدان بتوانند به‌وضوح و روشنی سلولها و محل راهرو مرگ و اتاق هیأت مرگ را نشان دهند. به این ترتیب از دوم آذر ماه، یعنی پس از شهادت شاهدان آلبانی، ادامهٔ شهادتها در دادگاه سوئد با استفاده از همین ماکت انجام شد.

 

سؤال دوم: اگر از مدتها قبل قصد تعطیلی زندان را داشتند، چرا الآن اجرایی کردند؟

محمود: به اعتراف بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی امروز مسأله اول و آخر رژیم سازمان مجاهدین است.

به‌خاطر این‌که موضوعی که رژیم ۳۰سال تلاش کرد پنهان کند امروز نه تنها مورد توجه شورشگران و جوانان ایران قرار گرفته، بلکه موضوع قتل‌عام و نسل‌کشی به یکی از موضوعات اصلی ارگانهای حقوق‌بشری و کشورها تبدیل شده است.

به‌خاطر این‌که در جریان قیام بسیاری از پرده‌ها کنار رفت و ۴دهه شیطان‌سازی و فریبکاری علیه مجاهدین سوخت.

چند روز پیش به‌مناسبت رونمایی از کتاب جدیدی که در ادامهٔ شیطان‌سازیهای رژیم نوشته شده، میزگردی با حضور ۵مهره اطلاعاتی و مطبوعاتی رژیم تشکیل شد. سوال اصلی در این برنامه این بود: «چرا سازمان مجاهدین خلق این‌قدر مهم است؟» یکی از آنها گفت به نظر من مجاهدین برمی‌گردند. یکی گفت باید جلو پیوستن جوانان به مجاهدین را بگیریم.

محمد قوچانی کارشناس اطلاعاتی، فرهنگی رژیم گفت: «ما باید این را بدانیم مسأله مجاهدین خلق، مسأله روز ماست و صرفاً یک مسأله تاریخی نیست». وی در ادامهٔ توضیحاتش می‌گوید: «هر جا که اعتراضات به‌حق مردم به‌انحراف کشیده شد، پای این سازمان در میان بود. جدایی روحانیت و حاکمیت از مردم چیزی است که زیر سر این سازمان بوده است». در پایان هم نتیجه گرفت که: «پس مسأله سازمان، مسأله امروز ماست».

 

ارتباط وحشت مهره‌های حکومتی با گسترش جنبش دادخواهی چیست؟

محمود: اعدام زندانیان در سال۶۷ هیچ دلیلی نداشت جز لرزه سرنگونی بر اندام رژیم. اگر خمینی تهدید سرنگونی از جانب مجاهدین را با تمام وجودش احساس نمی‌کرد هرگز وارد این معامله نمی‌شد چون می‌دانست هزینهٔ سنگینی برایش دارد. سال گذشته حسینعلی نیری گفت اگر قاطعیت خمینی در اعدامها نبود امنیت نداشتیم یعنی سرنگون می‌شدیم. فلاحیان هم چند سال قبل به صراحت همین موضوع را مطرح کرد و گفت اگر نمی‌کشتیم دیگر نظامی نبود، کشوری نبود... جنبش دادخواهی جنبشی است که با هدف سرنگونی، در مسیر سرنگونی و با آهنگ سرنگونی با سرعت پیش می‌رود. این جنبش در خارج کشور هم به‌سرعت پیش می‌رود. تا همین لحظه ۱۲۴تن از رهبران پیشین جهان در رابطه با نسل‌کشی مجاهدین و قتل‌عام۶۷ صریحاً موضع گرفتند. ۳۶۰۰قانون‌گذار در ۶۱پارلمان از ۴۰کشور جهان شامل ۲۹ اکثریت پارلمانی خواستار محاکمه و حسابرسی از سردمداران رژیم به‌خاطر جنایت علیه بشریت شده‌اند.

بله نباید تردید کرد که جنبش و نیروی برانداز امروز از همان خونها روییده و گسترش پیدا کرده است و رژیم درست در همین شرایط یعنی در اوج استیصال و در بحران سرنگونی مجبور است از همه امکاناتش علیه مجاهدین و نیروی سرنگونی استفاده کند. درخواست مضحک محاکمهٔ ۱۰۴نفر یک نمونه از همین استیصال و درماندگی است.

 

بررسی تخلیه زندان گوهردشت ـ ۱۴مرداد۱۴۰۲ from SIMAY AZADI TV on Vimeo.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02ac0bf2-075b-4c25-96aa-950ea1b92930"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات