728 x 90

تظاهرات عراق علیه فاسدان و احزاب وابسته به رژیم ایران

تظاهرات عراق علیه فاسدان و احزاب وابسته به رژیم ایران
تظاهرات عراق علیه فاسدان و احزاب وابسته به رژیم ایران

با گذشت بیش از ده روز از تظاهرات مردم عراق به‌ویژه شیعیان عراقی در جنوب این کشور، رسانه‌های عربی نوشتند: بغداد به همراه استانهای میانی و جنوبی عراق روز یکشنبه ۳۱تیرماه ۹۷ تظاهرات برای برکناری مسؤلان فاسد دولتی را از سرگرفت.

تظاهرات مشابهی روز شنبه نیز در میدان تحریر بغداد برگزار شد. در این تظاهرات مردم عراق خواهان بهتر شدن وضعیت خدماتی در کشور و حسابرسی از فاسدین و تبدیل نظام حکومتی از پارلمانی به ریاستی شدند.

خبرنگار العربیه گفت نیروهای امنیتی مسیرهای ورود به میدان تحریر و پل جمهوری را باز کردند. به‌دلیل نگرانی دولت از برگزاری تظاهرات توسط فعالان، میدان تحریر بغداد بسته شده بود.

حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی عراق به نوبه خود گفت وظیفه دولت ارتباط با شهروندان و شنیدن آنهاست و می‌بایست به خواسته‌های آنها پاسخ داد.

عبادی و تیم های مسؤل خدمات و امنیت دولت در دیدار با اهالی استان المثنی و نماینده تظاهر کنندگان دستور داد تا مسؤلان دولتش آب کشاورزی و آشامیدنی را برای شهروندان تأمین کنند. در حالی که برق عمده استانهای جنوبی عراق توسط رژیم ایران قطع شده است، او به وزارت برق نیز دستور داد تا محدودیتها در این زمینه را بردارد. تظاهر کنندگان می‌گویند تا عملی شدن وعده‌ها را نبینند باور نمی‌کنند و به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

 

تظاهر کنندگان عراقی خواستار حسابرسی از احزاب فاسد هستند

به گزارش العربیه در تظاهرات اخیر عراق لحن تظاهر کنندگان تغییر کرده است. آنها تنها خواهان خدمات دولتی نیستند بلکه می‌خواهند که احزاب سیاسی مورد حسابرسی قرار گیرند.

این منبع در اشاره به آتش کشیده شدن مقر احزاب وابسته به رژیم ایران مانند بدر و فضیلت و حکمه و غیره، تلویزیون العربیه در برنامه‌ای گفت: خشم تظاهر کنندگان در به آتش کشیدن مقرهای این احزاب و عکس های رهبران آنها نشان داده می‌شود.

هشام الهاشمی یک تحلیلگر امنیتی عراقی می‌گوید: تظاهرات مردم جنوب عراق که خواسته‌هایی داشتند به خواسته آنها برای برکناری احزاب حاکم تبدیل شده. به‌ویژه آن احزابی که در مناطق فرات میانی و جنوب هستند و به‌طور خاص احزابی که با رژیم ایران ارتباط حزبی و عقیدتی دارند.

در تظاهرات اخیر مردم عراق شعارهای تظاهر کنندگان هم تنها به خواسته‌های صنفی محدود نمی‌شود. مردم در شعارهایشان دخالتهای رژیم ایران در امور عراق را محکوم می‌کنند. آنها شعارهایی را می‌دهند که بندرت در استانهای جنوبی عراق علیه رژیم ایران داده می‌شد.

 

شیعیان جنوب عراق علیه رژیم ایران شعار می‌دهند

نجم القصاب تحلیل گر سیاسی عراقی در این رابطه می‌گوید: رژیم ایران انتظار نداشت که شیعیان عراق به‌ویژه در جنوب و مناطق میانی عراق را از دست بدهد. مردم در تظاهرات علیه این رژیم شعار می‌دهند.

در ارتباط با افزایش فشار مردم بر روی احزاب وابسته عراقی تلویزیون العربیه می‌گوید: «افزایش اعتراض علیه دخالتهای خارجی به‌ویژه دخالتهای رژیم ایران باعث شده که احزاب نزدیک به رژیم در تنگنای شدیدی قرار گیرند. آنها با این‌گونه اعتراضات مردمی تاثیرهای سیاسی‌شان در خانه خودشان را از دست می‌دهند».

 

خشم مردم عراق علیه احزاب وابسته به رژیم

گلوله بعضی احزاب سیاسی که بعضی قربانیان را به‌قتل رساند باعث نشد که تظاهر کنندگان به مقرات این احزاب مجدداً تهاجم نکنند. این تهاجمات نشان‌دهنده خشم شدید تظاهر کنندگان علیه رژیم ایران است

گزارشهای رسیده از عراق، حکایت از آن دارد که اعتراضات مردمی علیه کمبود مواد اولیه مورد نیاز و خدمات دولتی، طی ٢٤ساعت گذشته نیز ادامه یافته و یک قربانی به جای گذاشته است.

گزارشها نشان می‌دهد که هزاران شهروند ناراضی عراق، طی ٢٤ساعت گذشته بار دیگر در خیابانهای شهرهای جنوب این کشور به راهپیمایی پرداخته و علیه دولت شعار دادند. به گزارش منابع خبری در "نجف"، "دیوانیه" و به‌ویژه "بغداد" پایتخت عراق، مردم با انجام تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه بیکاری، فساد و کمبود خدمات شهری شعار می‌دهند.

بنا بر گزارشها، در جریان تظاهرات روز گذشته جمعه ۲٩تیر/ ٢٠ژوئیه در "دیوانیه"، یک تن از تظاهر کنندگان کشته شده است. منابع خبری کُرد، شمار قربانیان را ٢تن و شمار زخمی‌ها را ٤۵نفر اعلام داشته است.

به نوشته "العربی‌الجدید" چاپ لندن، وزیر بهداشت عراق با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تظاهرات در "نجف" و "دیوانیه"، علیه قطع برق و بیکاری بوده است. در این اطلاعیه از کشته شدن ٢تن از تظاهر کنندگان صحبت شده است.

اعتراضات گروه‌های ناراضی در عراق از دو هفته پیش، از استان "بصره" در اعتراض به قطع مکرر برق، قطعی آب و بیکاری بیش از حد جوانان استان آغاز شد و پس از آن به دیگر استانهای جنوب و مرکز عراق سرایت کرد.

تظاهرات علیه فساد و بیکاری و کمبودهای خدماتی در عراق در حالی به موضوع روز مردم این کشور تبدیل شده که با گذشت حدود ٢ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، هنوز نتایج نهایی آن اعلام نشده و جنگ بر سر شمارش آرا و انتخاب نخست‌وزیر جدید هنوز ادامه دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3d94987-88f6-480f-b278-1de1204c0eb0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات