728 x 90

تظاهرات ایرانیان در نیویورک و موج اعتراض به‌حضور رئیسی جلاد

سخن روز
سخن روز

روز ۲۸شهریور همزمان با اجلاس مجمع عمومی ملل متحد، ایرانیان شریف و آزاده با برپایی تظاهرات بزرگ در نیویورک خشم و انزجار مردم ایران را از حضور رئیسی جلاد قتل‌عام و قاتل مردم ایران در مقر ملل متحد به جهانیان نشان دادند.

این رویداد بزرگ که با جمعیتی انبوه و نمایندگانی از چند نسل، با شور هر چه تمامتر و با سخنرانیهای شخصیتهای آمریکایی، اعضای مقاومت، متخصصان ایرانی، زندانیان سیاسی، هیأتهای زنان و جوانان و هنرمندان و... ، به مدت چند ساعت جریان داشت؛ در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی در کانون توجه رسانه‌های جهان و ناظران بین‌المللی قرار گرفت. به این ترتیب، همزمان با روزهای سالگرد قیام ایران، افکار عمومی بین‌المللی و هیأتهای نمایندگی از سراسر جهان که شاهد مستقیم صحنه بودند، بار دیگر به‌وضوح دیدند که جلاد خون‌آشام قتل‌عام۶۷ و رژیمی که نمایندگی می‌کند تا کجا منفور و نامشروع است و پذیرش او برای سازمان ملل و دولت آمریکا که آن را تسهیل کرده، ننگ و شرمی بزرگ را رقم می‌زند؛ واقعیتی که در صحنه بسیار خلوت جلسهٔ مجمع در هنگام سخنرانی جلاد که تصاویر آن به سراسر جهان مخابره می‌شد نیز مشهود بود.

از روز دوشنبه ۲۷شهریور یاران مقاومت با تجمع در مقابل محل اقامت رئیسی، به‌حضور او در نیویورک اعتراض کردند. ایرانیان آزاده در باد و باران با فریاد «سازمان ملل جای قاتلان مردم ایران نیست» و «می‌جنگیم، می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم» خواستار محاکمه جلاد خون‌آشام شدند.

هم‌زمان یاران شورشگر در نیویورک با برپایی نمایشگاه گرامیداشت شهیدان قیام سراسری و سربداران قتل‌عام۶۷، اعتراض خود را نسبت حضور رئیسی جلاد به نیویورک اعلام کردند.

جلاد قتل‌عام در حالی وارد نیویورک شد که طوفانی از نفرت و خشم جهانی نیز علیه وی و حضورش در مقر ملل متحد جریان داشت.

از جمله نمایندگان ارشد کمیته خارجی و کمیته نظارت بر امور دولت، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، با ارسال نامه‌یی به رئیس‌جمهور آمریکا، حمایت خود را از تظاهرات ایرانیان آزاده روز سه‌شنبه ۲۸شهریور در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک علیه حضور و سخنرانی رئیسی جلاد در مجمع عمومی ملل متحد اعلام کردند. نمایندگان کنگره در این نامه تأکید کردند رئیسی که عضوی از هیأت مرگ در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی است که اکثر آنان از مجاهدین خلق بوده‌اند، نمی‌بایست اجازه ورود به خاک آمریکا و حضور در سازمان ملل را داشته باشد. در بخشی از نامهٔ دوحزبی نمایندگان کنگره به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «در دورهٔ کنونی کنگره، ۲۳۸عضو کنگره حمایت چشمگیری را از قطعنامهٔ ۱۰۰ ابراز کرده‌اند که تأکید می‌کند این قتل‌ها توسط «هیأت‌های مرگ» صورت گرفته که در ۲۸تیر ۱۳۶۷ تشکیل شد و به‌گونه‌یی عمل می‌کرد که هدف آن نابودی اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بود».

هم‌چنین شماری از سناتورهای آمریکایی «ریک اسکات، تام کاتن، کتی بوید بریت، چاک گراسلی و تد باد» طی نامه‌یی رئیس‌جمهور آمریکا نوشتند: «ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران، بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. او و هیأتش نباید اجازه داشته باشند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک در ماه سپتامبر شرکت کنند». در بخش دیگری از نامهٔ سناتورهای آمریکایی آمده است: «همین چند روز پیش، رئیسی در ۱۸اوت ۲۰۲۳ (۲۷ مرداد ۱۴۰۲) از اسدالله اسدی، تروریست محکوم که مسئول تلاش برای هدف قرار دادن تجمع بزرگ سالانه اپوزیسیون ایران در پاریس بود، دیدن کرد. این تنها یکی از اقدامات متعددی است که او چه اخیراً و چه در گذشته انجام داده است که همدردی و حمایت وقیحانه او را از شرورترین و خطرناکترین هیولاهای جهان آشکار می‌کند.

در تجمع باشکوه و تاریخی ایرانیان مقابل مقر ملل متحد سناتور توریسلی گفت: «وقتی امروز رئیسی با مقامات ملل متحد دست می‌دهد توجه داشته باشید که این همان دستی است که آغشته به‌خون است و حکم اعدام هزاران نفر را امضا کرده است. ما امروز به‌دیپلماتهای سازمان ملل یادآوری می‌کنیم که مردم ایران اینجا و در این تظاهرات نمایندگی می‌شوند».

سناتور جوزف لیبرمن طی سخنانی گفت: «جای رئیسی در سازمان ملل نیست. او باید در برابر میز عدالت بین‌المللی قرار بگیرد».

مارک گینزبرگ سفیر پیشین آمریکا در مراکش نیز با اشاره به‌نقش رئیسی جلاد در سرکوب و کشتار هزاران زن و مرد ایرانی گفت: «کسی که امروز از جانب رژیم ایران در سازمان ملل صحبت می‌کند کسی است که مردم را سرکوب می‌کند و حزب‌الله لبنان را تجهیز می‌کند و حرف ما با او این است که رئیسی برو بیرون... من یقین دارم این رژیم به‌دست مردم ایران سرنگون خواهد شد».

خانم مریم رجوی طی پیامی خطاب به‌ایرانیان آزاده گفت: «تظاهرات امروز شما در نیویورک گدازه‌یی از آتشفشان خاموش نشدنی است که در دل جامعه ایران بی‌تابی می‌کند».

رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران در بخش دیگر سخنانش خطاب به‌مماشاتگران گفت: «امدادهای غیبی هیچ گرهی از این رژیم به‌آخر خط رسیده باز نمی‌کند. این، کمک‌رسانی آشکار به‌قاتلان مردم ایران و پدرخوانده تروریسم در جهان امروز است. به‌قطعنامه۱۰۰ در مجلس نمایندگان آمریکا که به‌وسیله ۲۴۰نماینده حمایت شده گوش کنید. به‌اکثریت نمایندگان مجالس فرانسه، ایتالیا و انگلستان و به‌ ۱۲۴رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق و به‌ ۳۶۰۰ قانون‌گذار در بیش از ۴۰کشور گوش کنید که اعلام کردند در کنار مردم ایران می‌ایستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6edea372-c86e-4125-bd6c-67371efe461c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات