728 x 90

تاثیرات تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره

تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها
تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها

رژیم آخوندها با انزوای سیاسی که طی ۴۰سال گذشته بی‌سابقه است روبه‌روست و هر روز با رویداد تازه‌ای از تشدید انزوای سیاسی مواجه می‌شود که تاثیرات بلافصلی بر وضعیت اقتصاد درهم‌شکستهٔ آن دارد.

پاناما، استفاده از پرچم این کشور توسط نفتکشهای رژیم برای حمل‌ و نقل نفت را ممنوع اعلام کرد.

سایت مشرق وابسته به باند خامنه‌ای روز ۶اسفند ۹۷ طی گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «اداره دریانوردی پاناما(AMP) در همکاری با آمریکا در حمایت از تحریم‌های این کشور علیه ایران، ۶۰کشتی مرتبط با ایران را از حق برافراشتن پرچم پاناما محروم کرد. به‌دنبال آن، این سازمان، پرچم پاناما را از ثبت ۶۰کشتی ایرانی حذف کرد.

به گزارش سی‌ترید مارین نیوز، کنسول‌های پاناما در سرتاسر جهان دستور گرفته‌اند که هیچ‌گونه پرداختی از کشتی‌هایی که از ایران یا شرکت‌های کشتیرانی این کشور می‌آیند، قبول نکنند».

کاهش صادرات نفت رژیم نیز یکی دیگر از نمودهای انزوا و تشدید تحریم‌های رژیم حتی از سوی کشورهایی مانند چین است.

 

پایین آمدن صادرات نفت

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در گزارش روز شنبه خود به‌ نقل از رویترز می‌نویسد: «واردات نفت خام آسیا از ایران در ژانویه به پایین‌ترین حد خود رسید. این اتفاق پس از آن افتاد که چین و هند خرید از ایران را کاهش دادند و ژاپن برای سومین ماه پیاپی هیچ نفتی از ایران وارد نکرد.
۴خریدار برتر نفت خام ایران، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در کل روزانه ۷۱۰۶۹۹بشکه نفت از ایران در ماه ژانویه وارد کردند که ۴۹درصد کمتر از همین ماه در سال ۲۰۱۸ بود».(تسنیم ۱۱اسفند ۹۷)

 

قواعد کشورهای اروپایی برای رژیم

یکی از رسانه‌های حکومتی به نام باشگاه خبرنگاران جوان طی سؤالی از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه، به تنگ‌تر شدن حلقه محاصره سیاسی دیپلماتیک رژیم اشاره کرده و می‌پرسد: «روزنامه شرق‌الاوسط ادعا کرده که برخی از منابع دیپلماتیک ۴کشور اروپایی یکسری قواعد و شروطی را در رابطه با روابط ایران با ۴کشور یمن، سوریه، عراق و لبنان گذاشته‌اند و خواسته‌اند که ایران با توجه به آن قواعد روابط خودش را تعدیل بکند خواستم ببینم اصلاً چنین چیزی وجود داشته چنین درخواستی اگر هست آیا وزارت‌خارجه آن را قبول خواهد کرد یا خیر»؟

پاسخ قاسمی که ظاهراً از این سؤال غافلگیر شده، خود بیان وضعیت نزار این رژیم است، قاسمی می‌گوید: «من چنین برداشت و اطلاعی را در واقع ندارم مگر آن چیزی که در برخی رسانه‌ها و شرق‌الاوسط به آن اشاره شده و فکر می‌کنم سخن ناقصی است و درست نیست البته ما با برخی از کشورها و تعدادی از کشورها اروپایی در مورد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارای برخی اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف نگاهها هستیم».

 

تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت مالی حزب‌الله

تحریم‌های جهانی آثار خود را از جمله در وضعیت مالی جریانهای تروریستی دست‌نشاندهٔ رژیم در منطقه نیز بر جای گذاشته است. حزب‌الله لبنان یکی از اصلی‌ترین آنها که با پول مردم غارت‌شده ایران، پیوسته به‌لحاظ مالی مشکلی نداشت، این روزها دچار مضیقه شده است.

عبدالرحمان الراشد، سردبیر سابق روزنامه الشرق‌الأوسط، طی مطلبی که در شماره شنبه ۱۱اسفند ۹۷ این روزنامه به چاپ رسیده، می‌نویسد: «حسن نصرالله رهبر «حزب‌الله» لبنان با زنانی از هیئت‌های زنان درباره درد‌های حزبش و کمبود حمایت مالی سخن گفته‌ است. او اعتراف کرده که اینها نتیجه فقیرسازی، گرسنگی دادن و محاصره‌ای است که هدفش «فشار و تسلط بر ماست» و «ما باید در برابر هم بردبار باشیم و بچه‌ها نباید توقع پول زیاد از پدران‌شان داشته باشند».

 

التماس دولت روحانی به اروپا

تحت تاثیر تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره است که دولت آخوند حسن روحانی به اتحادیه اروپا التماس می‌کند کمی حلقه اینس‌تکس را بازتر کند و کمی نفت را خریداری کند تا از خفگی ناشی از تحریم‌ها جان به‌در ببرد.

 

اتحادیه اروپا نه تنها پاسخی نداده است، بلکه آن‌چنان‌که در اینس‌تکس مشخص کرده است رژیم باید لوایح مربوط به FATF را بپذیرد و به آن گردن بگذارد.

اما سازوکار ویژه اروپا هم دردی از اقتصاد خفه شده و به بن‌بست رسیده حل نمی‌کند زیرا، مصایب این اقتصاد بسیار بزرگتر از آن است که سازوکاری که خروجی آن مبادله نفت در برابر غذا و یا نفت در مقابل کالا است بتواند دردی را از آن دوا بکند.

 

سازوکاری که گره نمی‌گشاید

پس از برجام عمده تحریم‌های آمریکا و اروپا لغو شد با این حال گره آن‌چنانی از اقتصاد به بن‌بست رسیده باز نشد و نهایتاً وضعیت به وضعیت فاجعه‌بار کنونی منجر شد.

دولت روحانی و باند روحانی دل‌خوش به سازوکار ویژه اروپا هستند و مجمع تشخیص را زیرضرب قرار داده‌اند که چرا لوایح مربوط به FATF که تصویب آن توسط رژیم در اینس‌تکس تأکید شده را تصویب نمی‌کند.

اما بسیاری از سردمداران و کارشناسان هر دو باند اذعان می‌کنند که این سازوکار درد چندانی از دردهای بی‌درمان اقتصاد را حل نمی‌کند.

در همان زمان نیز که برجام امضا شد بسیاری از کارشناسان حکومتی نظیر سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی وابسته به باند روحانی، گفت: «با امضای توافق هسته‌ای در اقتصاد ایران شق‌القمر نمی‌شود».(کیهان ۱۶فروردین ۹۴)

و تلویزیون شبکه خبر ۱۶فروردین ۹۳ از قول وزیر اقتصاد و دارایی رژیم گفت: «وزیر امور اقتصاد و دارایی در جمع مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانکها و مؤسسات اعتباری گفت با حذف تحریم‌ها همه مشکلات حل نخواهد شد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4381b4d-63d3-4e63-9c5f-a6ab86d3a42a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات