728 x 90

تأثیر متقابل بحران برجام و تهاجم به سوریه

حمله موشکی آمریکا به سوریه
حمله موشکی آمریکا به سوریه

هم‌زمان با رسیدن موعد ضرب‌الاجل ۱۲۰روزه آمریکا، کشورهای اروپایی با تمرکز روی برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی رژیم‌ خواهان جلوگیری از دخالتهای منطقه‌یی و موشکی رژیم شدند.

در این میان حمله موشکی کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلستان به تأسیسات شیمیایی بشار اسد در سوریه، نظام آخوندی و سردمداران آن را سخت دچار هراس و وحشت کرده است.

آخوند صادق لاریجانی ضمن اعتراف به وحشتی که سراپای نظام را فراگرفته است، شرمگینانه درخواست توقف حملات و ایجاد فضای مساعد را داده و می‌گوید: «آمریکا با رفتار خود در قبال برجام و سوریه چگونه توقع مذاکره موشکی با ایران دارد؟در چنین فضایی بحث مذاکرات در حوزه موشکی را مطرح می‌کنند. باید از آنها پرسید که چگونه گمان می‌برید ملت‌های مسلمان و کشورها به شما اعتماد کنند. با رفتاری که در قبال برجام داشتید و اخیراً نیز این حملات جنایتکارانه، آیا توقع مذاکره با جمهوری اسلامی دارید»؟(خبرگزاری فارس ۲۷فروردین ۹۷)

کیهان خامنه‌ای نیز ضمن اذعان به این‌که هدف از حمله به سوریه هشدار به حاکمیت آخوندی بود، ناامیدی به گفتگو در زمینه مسایل مورد اخلاف را با عنوان «دنیای فردا دنیای موشکهاست و نه گفتمانها» چنین ابراز می‌دارد: «شاید مهمترین نکته نهفته‌شده در این موشک‌پرانی‌ها! پیامی بود که حمله‌کنندگان قصد داشتند به گوش ایرانیان برسانند. اگر بپذیریم که هدف اصلی آمریکا و نوچه‌هایش از تجاوز آشکار به سوریه، خط‌‌ونشان کشیدن برای ایران و متحدانش بوده و این امر بدیهی را هم بپذیریم که عصر، عصر قانون جنگل است و کشورهای زورگو به قوانینی که خود تدوین کرده‌اند هم، عمل نمی‌کنند، آیا صحبت کردن از برجام ۲ و مذاکره بر سر توانایی‌های نظامی و موشکی‌مان از قضا با همین ۳کشور! عقلانی است؟! (کیهان خامنه‌ای ۲۷فروردین)

افشار سلیمانی دیپلومات پیشین نیز حمله به تأسیسات شیمیایی بشار اسد توسط ۳کشور غربی را پیامی برای حاکمیت آخوندی و «ادامه فشار بر ایران و حزب‌الله لبنان از طریق معامله با روسیه و ایجاد شکاف میان ایران و ترکیه و روسیه» می‌داند.

این مهره حکومتی با اشاره به‌ سررسید ضرب‌الاجل آمریکا در ۲۲اردیبهشت ۹۷ پیش‌بینی می‌کند که ترامپ یا برجام را ترک خواهد کرد و یا «امتیازاتی از طریق اروپا به زیان ایران کسب خواهد نمود و در برجام خواهند ماند».

سلیمانی هر دو شق را ناشی از «اجرای قطعات پازل فشارهای آمریکا» می‌داند که در آینده «به ابعاد منطقه‌‌یی و بین‌المللی بیشتر پی خواهیم برد». (سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی ۲۷فروردین ۹۷)

 

روزنامه آفتاب یزد ۲۷فروردین ۹۷ نیز می‌نویسد: «اردیبهشت‌ماه با توجه به این‌که رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم درباره برجام را در پیش دارد و هم‌چنین با رهبر کره شمالی نیز دیداری احتمالی خواهد داشت سرنوشت‌ساز است و چه بسا تصمیمات استراتژیک او در ماه آینده تغییراتی تاثیر‌گذار را در وضعیت به‌وجود بیاورد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران و برجام برای او موفقیت‌ها‌یی را به‌همراه بیاورد».

این اظهارنظرها و به بیان دقیق‌تر این ابراز وحشت‌ها از یک واقعیت بزرگتر ناشی‌ می‌شود. واقعیت ضعف روزافزون و ناتوانی رژیم ولایت فقیه و این‌که هیچ‌گونه اهرم دفاعی برای مقابله با وضعیت به‌غایت خطیری که در آن قرار می‌گیرد، ندارد.

اگر رژیم چنین اهرم و سپر دفاعی در دست داشت، نیاز به این همه آه و فغان نبود.

 بی‌دفاعی رژیم در زمینه مواجهه با چنین مخاطراتی از طرف اعمال فشارها از خارج، در شرایطی است که در داخل نیز با قیامی در کمین و اعتراضات رشدیابنده مردم مواجه است. قیام و اعتراضهایی که در برابر آن هم بی‌دفاع و هم بی‌سپر است، زیرا به تجربه دریافته است که تیغ سرکوب نیز ‌نمی‌تواند مانع اوجگیری اعتراضات شود.

در هراس از چنین وضعیتی است که محمدعلی جعفری، سرکرده سپاه پاسداران، با نگرانی از خشم و نفرت مردم روز ۲۷فروردین ۹۷ با نگرانی گفت: «مقطع حساسی از انقلاب را پشت سر می‌گذاریم و همه دشمنان برای القای ناامیدی در داخل کشور، بسیج شده‌اند».

سرکرده سپاه ضدخلقی هراسش را نیز از مخمصمه‌‌یی که نظام آخوندی در داخل کشور و در رابطه با مردم گرفتار آن است چنین ابراز کرد: «کنار مسائل بیرونی، مسائلی هم در داخل  کشور وجود دارد که باید برطرف شود» و این نشانهٔ تشدید بحرانهای داخلی و خارجی و تاثیر متقابل آنها روی هم است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd0a7a52-33b6-4d1d-beab-3723b3e71c41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات