728 x 90

بلومبرگ: گروه اقدام ایران و تشریح رفتار مخرب رژیم ایران در خاورمیانه و سراسر جهان

مایک پمپئو و برایان هوک
مایک پمپئو و برایان هوک

انتخابی که گروه اقدام ایران جلوی کشورها و شرکتها می‌گذارد ساده است: «با آمریکا تجارت کنید یا با رژیم ایران تجارت کرده و با تحریمها و محرومیت از نظام مالی آمریکا روبه‌رو شوید».

 

بلومبرگ: ۱۲مهر ۹۷:

بلومبرگ در رابطه با فعالیتهای وزارت‌خارجه آمریکا برای هدف قرار دادن مرحله دوم تحریمها علیه رژیم ایران که از روز ۱۳آبان شروع می‌شود می‌نویسد:

در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رهبران ایران و اتحادیه اروپا را برای حفظ توافق هسته‌یی مورد انتقاد شدید قرار می‌دهند، شماری از پرسنل وزارت‌خارجه و وزارت دارایی آمریکا پایتخت ها و مقر شرکتهای بزرگ جهان را زیر پا می‌گذارند تا دولتهای خارجی و شرکتها را به دست کشیدن از رابطه با رژیم ایران مجاب کنند. انتخابی که آنها پیش رو می‌گذارند، ساده است: "با آمریکا تجارت کنید یا با ایران تجارت کرده و با تحریمها و محرومیت از نظام مالی آمریکا روبه‌رو شوید".

 

آنتونی راپا، وکیل مؤسسه «کرکلند و الیس»، می‌گوید میزان اثر گذاری تیم پمپئو در منزوی کردن ایران او را تحت تاثیر قرار داده است، افرادی که این پرونده را در دست دارند، می‌دانند چه می‌کنند.

اعضای «گروه اقدام ایران» به بیش از ۳۰کشور سفر کرده و با مقامهای ارشد و نمایندگان شرکتها ملاقات کرده‌اند. آنها نگرش آمریکا نسبت به رفتار مخرب تهران در خاورمیانه و سراسر جهان را تشریح می‌کنند.

هدف اصلی آنها انتقال این پیام است که تا چه حد در مجازات متخلفان از تحریمهای ثانویه و شرکتهای طرف تجارت با ایران جدیت وجود دارد.

 

بلومبرگ در رابطه با شرکتهایی که طی این چند ماه به‌دلیل تحریمهای آمریکا، ایران را ترک کردند و افت صادرات نفتی ایران می‌نویسد:

تا کنون گروهی متشکل از ۸۰شرکت بزرگ شامل «توتال»، «کی ال ام» و «مزدا موتور» طی چند ماه اخیر ایران را ترک کرده‌اند. صادرات نفتی ایران هم حدود ۴۰درصد افت کرده است.

کارشناسان می‌گویند نزول صادرات ایران فراتر از آن است که انتظار می‌رفت.

 

بلومبرگ در این گزارش به معرفی افرادی که گروه اقدام ایران را تشکیل داده‌اند پرداخته و در معرفی برایان هوک می‌نویسد:

اعضای «گروه اقدام ایران» را این افراد تشکیل می‌دهند: جیسون شل، کارشناس پیشین تخریب و مواد منفجره، دیوید تسلر، کارشناس کم ادعای تحریم، میشل گوییدا، سخنگوی پیشین نیوت گینگریچ رئیس سابق کنگره، و لن خودروسکی که خانواده‌اش از فراریان از شو روی بودند و همآهنگی کمپین پیام رسانی پمپئو در مورد ایران را برعهده‌ دارد.

 

برایان هوک، دیپلمات سخت‌کوش آمریکایی است که سابقه فعالیت در دولت جرج بوش و کمپین انتخاباتی میت رامنی در سال ۲۰۱۲ را دارد. هوک در دوره وزیر خارجه قبلی رکس تیلرسون موقعیت خود را در وزارت‌خارجه آمریکا تثبیت کرده بود.

 

بیشتر بخوانید:

برایان هوک: پولهای برجام خرج تروریسم شد

در جلسه اتحاد علیه ایران اتمی که روز سه‌شنبه ۳مهر ۹۷با حضور مقامها و شخصیتهای آمریکایی و عربی در نیویورک تشکیل شد، برایان هوک در رابطه با تروریسم رژیم ایران گفت: پولهای برجام خرج تروریسم شد

برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه رژیم ایران در وزارت‌خارجه آمریکا:

برجام تجربه‌ای بود که نشان داد رژیم ایران رفتار خود را در منطقه تغییر نمی‌دهد.

رژیم ایران بودجه نظامی خود را پس از توافق برجام به‌شدت افزایش داد. این رژیم این پولها را برای اهداف توسعه‌طلبانه خود صرف اسد و یمن کرد، در حالیکه مردم این کشور شعار می‌دادند که سوریه را رها کن، فکری به‌حال ما کن. این مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا اضافه کرد: «توافق برجام روی بنیاد سستی بنا شده بود، این توافق بین رژیم ایران و دولت آمریکا به دست آمده بود و سنا نقشی در آن نداشت، بنابراین رئیس‌جمهوری بعدی آن را لغو کرد. ما برای یک توافق از کنگره هم نقش آفرینی خواهیم خواست.»

برایان هوک گفت:‌ خروج آمریکا از برجام پاسخی به حمایت این رژیم از تروریسم و تداوم اقدامات مخرب در منطقه بود.

 

برایان هوک: برجام به سیاست رژیم ایران برای حمایت از تروریسم کمک کرد

برایان هوک نماینده ویژه رئیسجمهور آمریکا در پرونده ایران در گفتگو با روزنامه االشرق‌الأوسط گفت: برجام به ایران در خصوص گسترش امدادرسانی تروریسم کمک کرد تحریمهای آمریکا علیه ایران در پی آزاررسانی به اقتصاد ایران نیست بلکه نظام را هدف گرفته است.

هوک می‌گوید: خطر ایران برای جهان فراتر از برنامه هسته‌یی آن است.. اما تحریمها او را مجبور به بازگشت به میز مذاکره می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که بنا دارید قراردادی تازه با ایران به امضا برسانید که مانند قرارداد قبلی، توافق شخصی میان دو دولت نخواهد بود؛ بلکه به‌دنبال یک معاهده هستید. چرا به‌دنبال معاهده هستید؟ چه تفاوتی با برجام ۲۰۱۵دارد؟ گفت: بسیاری از مردم سیستم حکومتی ایالات متحده را نمی‌شناسند.. معاهده ضامن بقاء و استمرار است و تحت تاثیر تغییر دولتها در آمریکا قرار نمی‌گیرد، زیرا نیازمند موافقت کنگره است.

 

برجام جنبه حقوقی و قانونی نداشت

هوک افزود: توافق هسته‌یی که در ۲۰۱۵توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت امضا شد، موافقت کنگره را ندارد. از آنجایی که رئیس‌جمهور توان همراه کردن همه اعضای کنگره را نداشت، این توافق را تبدیل به توافق شخصی کرد که با امضای او به تنهایی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. بدین معنا که این توافق قابل تعدیل یا لغو از سوی هر رئیس‌جمهوری که پس از او پای کار بیاید. با رفتن رئیس‌جمهوری که پای آن توافق را امضا کرده بود، این توافق جنبه حقوقی خود را از دست می‌دهند. بنابراین ما معتقدیم که هر گونه توافق با ایران درباره برنامه هسته‌یی باید در چارچوب توافق لازم‌الاجرا برای دوطرف باشد و همچنین قابلیت بقاء و استمرار با تغییر هر دولتی را داشته باشد.(جزئیات بیشتر)

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed6991df-95c2-484d-ba6b-ff0b4caa562b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات