728 x 90

ایران؛ تشدید انزوای منطقه‌یی و تحریم بین‌المللی رژیم

برگزاری اجلاس ۴جانبه در استانبول در ۵آبانماه
برگزاری اجلاس ۴جانبه در استانبول در ۵آبانماه

روز ۵آبان ۹۷ یک اجلاس ۴جانبه با شرکت کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در استانبول برگزار می‌شود که موضوع آن بحران سوریه است. آنچه که در این اجلاس جلب‌توجه می‌کند، غیبت رژیم آخوندی در این اجلاس است. اجلاسی که در رسانه‌ها از آن به‌عنوان "فرمول چهارگانه" یاد می‌شود.

از سوی دیگر قفل شدن رژیم در تصویب لوایح FATF موجب مسدود شدن روزنه‌های محتمل در دیوار تحریمها شده است.

روزنامه الحیات در شماره ۲آبان ۹۷(۲۴اکتبر ۲۰۱۸) نوشت: «روسیه نسبت به "فرمول چهارگانه" که ایران را از راه‌حل سوریه محروم می‌کند دست باز می‌دهد».

الحیات می‌افزاید: «در حالی که دیروز تلاشها برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه سرعت گرفت و چند ساعت قبل از دیدار دمیستورا فرستاده سازمان ملل از دمشق، مسکو در پذیرش کمیته چهارجانبه، روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در استانبول در شنبه آینده سبقت گرفت و اعلام کرد که با ایجاد «مکانیزم جدید» برای سوریه که ۴کشور را شامل شود، دست باز می‌دهد و این به‌معنی به‌حاشیه راندن ایران می‌باشد. این امر با اصرار واشنگتن برای حضور نظامی خود در پایگاه التنف(AT TANEF) در مرز سوریه با اردن و عراق «به‌منظور جلوگیری از گسترش نفوذ ایران» همزمان بود.

سایت حکومتی انتخاب ۲آبان ۹۷ نسبت به کنار گذاشتن رژیم از سوریه واکنش نشان داد و با سوزدل نوشت: «چرا ایران و سوریه در نشست استانبول درباره ادلب حضور ندارند؟ آلمان و فرانسه چگونه به این نشست ملحق شدند»؟

سایت انتخاب سپس با درج گزارشی از روزنامه «رأی الیوم» تلاش کرد به این سؤالها جواب بدهد. «رأی الیوم» می‌نویسد: «دقیقاً نمی‌دانیم چه عواملی اردوغان را بر آن داشت تا ایران را از این نشست دور کرده و ماکرون و مرکل را به آن دعوت کند، آیا به‌دنبال آن است تا یک پوشش اروپایی برای توافق ادلب مهیا کند و به مقابله نظامی با گروههایی مانند جبهه النصره برود؟ یا این‌که قصد دارد به گروه‌های معتدل اپوزیسیون اطمینان بدهد که ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه در پی اجرای عملیاتی سیاسی برای تعیین آینده سوریه و تهیه قانون اساسی تازه‌یی هستند»؟

علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع، از تشکیل جلسه‌یی با شرکت ظریف وزیر خارجه، جهانگیری، معاون‌اول روحانی و مسئولان بانک مرکزی با شورای نگهبان در رابطه با "تصمیم‌گیری برای پیوستن به FATF" خبر داد و گفت:‌ «این مقام‌ها در گفتگو با این شورا "استدلال و دیدگاههای خود" را بیان کرده و گفته‌اند که تصویب نشدن لوایح مرتبط با "اف‌.ای‌.تی‌اف" ابزار و بهانه‌یی برای مخالفان و دشمنان ما خواهد بود که بتوانند علیه ایران در دنیا فضاسازی کنند».

نجفی افزود: «بسیاری از کشورها این نکته را به‌صورت شفاف به ما گفته‌اند که اگر به FATF نپیوندید روابط دوجانبه ما با شما دچار مشکل می‌شود و این کشورها الزاماً کشورهای غربی هم نبودند و بعضاً کشورهایی همانند چین و روسیه که روابط خوبی با آنها داریم نیز این مطلب را به ما گفته‌اند».(سایت عصر ایران ۲آبان ۹۷)

در همین رابطه خبرگزاری رویتر به‌نقل از ۳دیپلمات اروپایی اعلام کرد: «مکانیزم تسهیل پرداخت برای صادرات ایران توسط اتحادیه اروپا به‌طور قانونی سیزدهم آبان شروع می‌شود ولی تا اوایل سال آینده میلادی اجرایی نمی‌شود».

موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حدود یک ماه پیش گفته بود ایجاد چنین کانال مالی به شرکت‌ها‌ی ایرانی از جمله شرکت‌های فعال در صادرات نفت اجازه می‌دهد که بدون رویارویی با تحریم‌های آمریکا، با ایران معامله کنند. اما این امر اکنون زیر سؤال رفته است.

این تحولات منطقه‌یی که گویای طرد بیش‌از‌پیش رژیم از معادلات منطقه‌یی می‌باشد، همزمان است با جنگ شدید دو باند رژیم بر سر این موضوع که حاصل آن بلاتکلیفی آن در پیوستن به FATF و تصویب لوایح مربوط به آن می‌باشد.

همچنین این تحولات بیانگر بن‌بست حاکمیت آخوندی در زمینه سیاست خارجی و منطقه‌یی است که از یک‌طرف با یک اتحاد استراتژیک در منطقه مواجه است و از طرف دیگر روزبه‌روز نقش آن در تحولات کشورهایی نظیر سوریه، عراق، یمن به‌رغم تمامی سرمایه‌گذاری‌های کلانی که از جیب مردم ایران کرده است، کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

اجلاس کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه هم در استانبول و دعوت نکردن از حکومت آخوندی برای شرکت در آن، در ادامه فعل‌وانفعال‌هایی است که قبلاً در یک بسیج بین‌المللی و منطقه‌یی علیه رژیم شکل گرفته است.

سیاستی که باعث شده است که روسیه هم که باند خامنه‌ای بر پایه «نگاه به شرق» علی خامنه‌ای این همه به آن چشم دوخته است، در سر بزنگاهها و در مقاطع تصمیم‌گیریهای مهم در مورد وضعیت سوریه همواره آن را قال می‌گذارد.

ظرف ۲ماه گذشته این دومین بار است که روسیه بدون دعوت از حاکمیت آخوندی در مورد سوریه با کشورهای دیگر اجلاس دارد.

در ۲۷شهریور ۹۷ در کنفرانس سوچی پوتین و اردوغان، رهبران روسیه و ترکیه، در یک نشست مطبوعاتی مشترک در سوچی در مورد ایجاد یک منطقه غیرنظامی در عمق ۱۵ تا ۲۵کیلومتری ادلب در سوریه به‌توافق رسیدند. بر اساس این توافق از ۱۵اکتبر منطقه غیرنظامی در ادلب میان اپوزیسیون و نیروهای دولت سوریه ایجاد می‌شود.

در این کنفرانس ولادیمیر پوتین ترکیه را شریکی استراتژیک برای روسیه خواند و تصریح کرد «همکاری تجاری روسیه و ترکیه افزایش خوهد یافت».

تمامی این واقعیتها بیانگر تضعیف بیش‌از‌پیش عمق استراتژیک نظام به‌دنبال تضعیف موقعیت رژیم در پهنه سیاست جهانی و منطقه‌یی است.

تضعیف موقعیت نظام آخوندی در زمینه سیاست خارجی و به‌خصوص در زمینه سیاست منطقه‌یی آن نیز بر اساس تضعیف موقعیت آن در داخل و در رویارویی با قیام مردم ایران است.

زیرا حاکمیتی که با جنبشی اجتماعی قوی و برانداز در داخل مواجه است و در چنبره بحرانهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، ناتوان‌تر از آن است که بتواند با جهت گیریهای سیاسی جهانی و منطقه‌یی علیه خود مقابله کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/47b11265-e422-4497-ac91-dcf524d6b608"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات