728 x 90

اعلام موجودیت فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق

اعلام موجودیت فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق
اعلام موجودیت فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق

فراکسیون «اصلاح و سازندگی» روز دوشنبه ۱۲شهریور۹۷با ۱۸۴نماینده اعلام موجودیت کرد و به‌عنوان ائتلاف بزرگتر در چهارمین دوره پارلمان عراق، به ثبت رسید.

 

پایگاه خبر رسانی العربیه نوشت بر پایه قانون عراق، فراکسیونی که در نخستین جلسه پارلمان به‌عنوان ائتلاف بزرگتر اعلام موجودیت کند، مأمور تشکیل دولت خواهد شد.

به گزارش رسانه‌ها، حیدر العبادی به‌عنوان نماینده ائتلاف النصر برگه‌های فراکسیون «اصلاح و سازندگی» را که به امضای ۱۸۴نماینده رسیده بود، تقدیم رئیس سنی پارلمان کرد.

در این فراکسیون، ۱۰ائتلاف از جمله سائرون به رهبری مقتدی صدر، النصر به رهبری حیدر العبادی، الحکمه به رهبری عمار حکیم، الوطنیه به رهبری ایاد علاوی و المحور به رهبری اسامه النجیفی حضور دارند.

جاسم الحلفی عضو ائتلاف سائرون گفت جلسه پارلمان به مدت ۷۲ساعت برای توافق بر سر گزینش سه رئیس (رئیس جمهوری، رئیس پارلمان و رئیس دولت) به‌حال تعلیق درخواهدآمد.

در جلسه دوشنبه پارلمان، تمام نمایندگان راه‌ یافته به پارلمان در انتخابات ۱۲مه، برای ادای سوگند قانونی، حضور یافتند.

 

تنشهای پیش از جلسه پارلمان

ساعتهایی پیش از برگزاری نخستین جلسه پارلمان عراق، خبرهای ضد و نقیضی درباره این‌که کدام ائتلاف‌ها موفق به تشکیل فراکسیون بزرگتر شدند، منتشر شده بود.

 

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و در مقابل، ائتلاف الفتح متشکل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی (حشدالشعبی) هر کدام به‌طور جداگانه اعلام کرده بودند که موفق به تشکیل فراکسیون بزرگتر شده‌اند.

 

خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد ائتلاف سائرون، با ائتلاف الحکمه، النصر، الوطنیه، القرار، جبهه ترکمن‌ها، بیرق‌های خیر، ائتلاف مسیحی-صابیی و شماری دیگر از جریانها، موفق به تشکیل فراکسیون بزرگتر با ۱۷۷نماینده شدند.

 

در مقابل قیس الخزعلی سرکرده گروه شبه‌نظامی «عصائب » که توسط رژیم ایران حمایت می‌شود تهدید کرد که مسأله هنوز به پایان نرسیده است. در پی این تهدید، ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی عراقی و نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق، تشکیل فراکسیون بزرگتر را اعلام کردند.

 

العبادی: خواستار بنای روابط منطقه‌یی بر پایه عدم دخالت در امورمان هستیم

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق که دوره دولتش به پایان رسیده، در همین جلسه در افتتاحیه دور جدید پارلمان عراق گفت کشورش خواهان بنای روابط منطقه‌یی بر پایه احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی خود است.

او از پارلمان جدید خواست با دولت آینده همکاری کند. او همچنین خواهان آن شد که دیگر بحثهای فرقه‌گرایانه در پارلمان این کشور انجام نشود و تأکید کرد که اسلحه باید تنها در دست نهادهای دولتی باشد.

شایان ذکر است که پارلمان عراق ۳۲۹ نماینده دارد.

به گزارش الشرق‌الأوسط، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و رهبر ائتلاف «النصر» که پیشتر درباره انتقادات ایران از موضع وی در خصوص تحریمهای آمریکایی واکنشی نشان نداده بود، در گفتگو با خبرنگاران محافظه کاری را کنار گذاشته و گفت موضع دولتش در خصوص تحریمهای آمریکا علیه ایران، فقط شامل عدم تعامل با دلار است.

 

او گفت «امانتی که بر عهده‌ داریم ایجاب می‌کند سرنوشت ملت خود را برای خشنودی ایران و یا هر کشور همسایه دیگری به خطر نیندازیم».

 

نخست وزیر عراق با انتقاد نسبت به اقدامهای خرابکارانه رژیم ایران در موضوع آبهای میان دو کشور گفت: «یک کشور همسایه حق ندارد آب رود کارون را از شط العرب قطع کند و باعث ایجاد بحران آب شود».

 

احتمال انتخاب مجدد حیدر العبادی

سلام الهاشمی، تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: حیدر العبادی نخست‌وزیر فعلی که ائتلاف «النصر» را رهبری می‌کند، شانس بیشتری را برای تصدی پست نخست‌وزیری دارد.

به گفته الهاشمی بر اساس قانون اساسی عراق، فراکسیون «اصلاح و سازندگی» با ۱۸۴رأی می‌تواند نام نخست‌وزیر را اعلام کند.

 

ریاست پارلمان عراق

بر اساس سنت سیاسی معمول در دولتهای متوالی عراق پس از سال ۲۰۰۳، ریاست مجلس نمایندگان، این کشور از میان سنی‌ها است و نامزدهای این پست از سوی فراکسیونهای سنی در پارلمان انتخاب می‌شود.

 

به گفته لیث الدلیمی سخنگوی «محور ملی » که از سنی‌ها تشکیل شده است محمد الحلبوسی و اسامه النجیفی دو نام برجسته برای پست ریاست پارلمان هستند.

لیث الدلیمی گفت این دو شخصیت مورد قبول اغلب سنی‌ها هستند در نتیجه یکی از آنها برای این پست انتخاب خواهد شد.

ریاست جمهوری عراق

در عراق ریاست‌جمهوری از سال ۲۰۰۳تا کنون از سهمیه کردهای این کشور بوده است.

یک منبع به العربیه گفت:« از میان شخصیت‌های کرد برای پست ریاست‌جمهوری مطرح شده است اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از آنها انتخاب خواهد شد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ada6c1a6-c6e4-4c9f-9abb-2a13803136c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات