728 x 90

استرالیا خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌رسمیت شناخت

کاراکاس - تجمع طرفداران خوان گوایدو
کاراکاس - تجمع طرفداران خوان گوایدو

وزیر خارجه استرالیا با انتشار بیانیه‌یی، اعلام کرد: استرالیا از اقدام خوآن گوآیدو، که خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت معرفی کرده است، حمایت می‌کند و این اقدام را به‌رسمیت می‌شناسد. این امر مطابق با قانون اساسی ونزوئلا و تا زمان برگزاری انتخابات برقرار خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا برای تظاهراتهایی علیه نیکولاس مادورو در روزهای چهارشنبه و شنبه فراخوان داد.

 

همچنین نمایندگان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا با مقامهای وزارت‌خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کردند.

الیوت آبرامز، مسئول جدید تیم ونزوئلا در وزارت‌خارجه آمریکا و «کیمبرلی برایر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیم‌کره غربی، با نمایندگان خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا در واشنگتن دیدار کردند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا با خوان گوایدو همکاری خواهد داشت تا به منابع مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۶بهمن۹۷ اعلام کرد که در پی به‌رسمیت شناختن خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا، این وزارتخانه نیز سیاست‌هایی را در پیش خواهد گرفت تا معاملاتی مربوط به شرکتهای دولتی و ذخایر بین‌المللی آن، با به‌رسمیت شناختن خوان گوایدو منطبق باشد.

 

خبر دیگری حاکیست، سرهنگ خوزه لویی سیلوا کاردار وزارت دفاع ونزوئلا در آمریکا از دولت نیکلاس مادورو جدا شد. وی از مردم و به‌خصوص پرسنل ارتش خواست از رئیس‌جمهور قانونی مردم ونزوئلا یعنی خوان گوایدو Guaido حمایت کنند...

 

سپاه پاسداران رژیم آخوندی روز ۷بهمن ۹۷ در خبرگزاری خود حمایت بین‌المللی از اعتراضات مردم ونزوئلا و به‌رسمیت شناختن رئیس پارلمان ونزوئلا را «بدعتی خطرناک در صحنه بین‌المللی» توصیف کرد و با ترس و نگرانی نوشت: اگر نگاهی دقیق به ماجراهای روز گذشته در ونزوئلا داشته باشیم، روندی که آمریکا و کشورهای غربی برای برکناری دولت مادورو دنبال می‌کنند، بدعتی خطرناک در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود.

روزنامه حکومتی سیاست روز نیز از موضعگیری اتحادیه اروپا و مجامع بین‌المللی در حمایت از اپوزیسیون ونزوئلا ابراز نگرانی کرد و نوشت:‌ آنچه کشورهای اروپایی در قبال ونزوئلا صورت داده‌اند و از سرنگونی نظام این کشور حمایت کردند نشان داد که این کشورها در کنار آمریکا هستند. این رفتار بار دیگر این درس را داشته که دلبستن به ساختارهایی هم‌چون اف.ای.تی.اف، پالرمو و سی.اف.تی نمی‌تواند مشکلی از مشکلات کشور حل کند چرا که این ساختارها هرگز مستقل نبوده و جز همراهی با نظام سلطه برنامه‌یی ندارند

 

به‌دنبال التیماتوم هشت روزه دولتهای انگلستان فرانسه، آلمان و اسپانیا مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد در این کشور، اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی با تأکید بر همین اولتیماتوم، اعلام کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه گذشته در ونزوئلا نه آزاد و عادلانه و نه معتبر بود و فاقد مشروعیت دموکراتیک بود. این کشور فوراً نیاز به یک دولتی دارد که واقعاً اراده مردم ونزوئلا را نمایندگی کند.

در التیماتوم کشورهای اروپایی تأکید شده در صورتی که در این زمانبندی هشت روزه انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا اعلام نشود، این کشورها "خوان گوایدو" را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به‌رسمیت خواهند شناخت.

خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، با استقبال از رویکرد اتحادیه اروپا در حمایت از مردم این کشور، از این اتحادیه خواست برای کاستن از مشکلات اقتصادی مردم ونزوئلا نسبت به ارسال کمکهای انسان‌دوستانه اقدام کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/06405e20-0fc1-45da-83fe-728c2cc71b3a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات