728 x 90

اتمي رژيم,اعمال تحريمات عليه رژيم,

آژانس اتمی مدعی است که ایران ممکن است به‌طور مخفیانه مشغول کار برای تولید یک سلاح هسته‌یی باشد

-

آژانس بین المللی انرژی اتمی
آژانس بین المللی انرژی اتمی
لس‌آنجلس تایمز – به قلم کین دیلانیان – آژانس دیدبان هسته‌یی سازمان ملل روز سه‌شنبه در گزارش شدیدالحنی گفت، اسناد معتبر سالیان نشان می‌دهد که ایران ممکن است به‌طور مخفیانه مشغول کار برای تولید یک سلاح هسته‌یی باشد. این گزارش مباحثات بین قدرتهای غربی بر سر نحوه مهار جاه‌طلبیهای هسته‌یی جمهوری اسلامی را تجدید نمود…
ممکن است افشای علنی این اسناد، تلاش آمریکا و اروپا برای تشدید تحریمهای سازمان ملل را با وجود مقاومت از جانب چین، روسیه و چندین کشور دیگر، تقویت نماید.
هم‌چنین ممکن است این افشاگری به فراخوانهایی در آمریکا و اسراییل برای اقدامات شدیدتر، از جمله تخریب، عملیات سری و حملات نظامی منجر شود.
مقامات دولت اوباما گفتند که این گزارش ارزیابی آنها در مورد تواناییهای ایران را منعکس می‌کند. آنها گفتند، کاخ سفید هم‌چنان به پیش‌بردن دیپلوماسی در برابر اقدام نظامی متعهد است.
یک مقام ارشد دولت، که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، در یک بریفینگ تلفنی به خبرنگاران گفت، ”ایران موظف است به سؤالهای بسیار جدی مطرح شده در این گزارش پاسخ بدهد“. در غیراین صورت، ”ما در پی اعمال فشار بیشتر روی دولت ایران، “ از جمله تحریمهای جدید ”خواهیم بود“.
یک مقام ارشد دیگر دولت که او نیز در همین بریفینگ صحبت می‌کرد، تأکید نمود که این گزارش ”مسلماً مدعی نیست که ایران از تمام تکنولوژیهای ضروری برخوردار گشته و ما با این ارزیابی موافق هستیم“.
این مقام افزود، به نظر می‌رسد فعالیت هسته‌یی ایران از سال۲۰۰۳ ”نسبتاً ناهماهنگ و پراکنده بوده است. به نظر من این پیشرفت چندان زیادی نیست“.
سناتور جمهوریخواه مارک کرک، یک حامی برجسته مقابله با ایران، این پیشرفتها را نگران‌کننده توصیف کرد.
او گفت، ”سازمان ملل، که به عدم اظهارنظر روشن در مورد بسیاری از موضوعات شهرت دارد، اکنون دارد چیز روشنی به ما می‌گوید: این‌که جمهوری اسلامی ایران دارد در راستای تولید سلاح هسته‌یی طراحی می‌کند و پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم وقوع چنین چیزی را اجازه بدهیم“.
کرک به تحریمها علیه بانک قدرتمند مرکزی ایران فراخواند.

دولت اوباما از انجام چنین کاری سر باز زده و استدلال نموده که چنین کاری بازارهای بین‌المللی نفتی را مختل خواهد کرد و به اقتصاد لرزان آمریکا و اروپا آسیب بیشتری خواهد رساند.
دیوید آلبرایت، یک بازرس سابق هسته‌یی سازمان ملل و رئیس یک بنگاه غیرانتفاعی به نام مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن گفت، این اسناد نشان می‌دهد که ایران، در صورت تصمیم به تولید یک بمب، برای غنی‌سازی اورانیوم جهت تغذیه یک سلاح هسته‌یی تنها به ۶ماه نیاز خواهد داشت. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ جدول زمانی ارائه نمی‌دهد… .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0048ced0-1916-424e-ace0-e5f53bab3c5f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات