728 x 90

قيام هاي خاورميانه,

به دنبال اعتراضات گسترده مردم مراکش، پادشاه این کشور اصلاحات گسترده‌یی را در قانون اساسی اعلام کرد

-

سلطان محمدششم
سلطان محمدششم
به دنبال اعتراضات گسترده مردم مراکش، پادشاه این کشور اصلاحات گسترده‌یی را در قانون اساسی اعلام کرد. این اصلاحات چیست و خواست اعتراضات کنندگان چه می‌باشد؟

یورونیوز: محمد ششم پادشاه مراکش در یک نطق تلویزیونی از اصلاحات در قانون اساسی این کشور خبر داد. اصلاحات مورد نظر پادشاه مراکش شامل اقداماتی در زمینه تکثر گرایی، رعایت حقوق‌بشر، آزادیهای فردی، استقلال نهاد قضایی و اهمیت یافتن نقش احزاب سیاسی خواهد شد. پادشاه مراکش گفت: ابتکار ما در اصلاح قانون اساسی را می‌توان به‌عنوان گامی مهم در تقویت رویکردهای مبتنی بر توسعه و دموکراسی قلمداد کرد. تلاش خواهیم کردتا از رهگذر اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای نهادهای مختلف امکان همکاری را فراهم سازیم. یکی از اختیارات پادشاه در مراکش انتخاب نخست‌وزیر است. پادشاه مراکش اعلام کرده است که انتخاب نخست‌وزیر و رؤسای احزاب از جمله موارد مسلم در اصلاحات قانون اساسی است.

تصمیم اخیر پادشاه مراکش برای اصلاح قانون اساسی در پی اعتراضات مردم این کشور در ماه فوریه صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که طی آن مردم خواستار اصلاح قانون اساسی، بهبود وضعیت اقتصادی کشور، کاهش اختیارات پادشاه و برگزاری انتخابات آزاد شده بودند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12a026dd-b72a-4836-bcbe-2445440319e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات