728 x 90

قيام هاي خاورميانه,

قیام کنندگان لیبی، حرکت اعتراضی را به سمت غرب کشور گسترش می‌دهند

-

تظاهرات در لیبی
تظاهرات در لیبی
معمر قذافی: من رهبر انقلابم و تا ابدالدهر در این سمت باقی خواهم ماند
این در حالی است که در اتحادیه اروپا، نیکولا سرکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست کرده لیبی را مورد تحریم قرار دهند. لیبی از سال ۲۰۰۵، شش سال پیش که از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شده، پذیرای سرمایه‌گذاران اروپایی از جمله شرکت توتال فرانسه، انی ایتالیا، رویال داچ شل از هلند و بریتانیا و شرکتهایی از ترکیه بوده است. گزارشها حاکی است بیشترین سرمایه‌گذاری متوجه ایتالیا است که در صنایع نفتی لیبی سرمایه‌گذاری زیادی کرده و از این بابت خسارتهایی را متحمل می‌شود. شرکت تاو از ترکیه، پیمانکار ساخت فرودگاه در طرابلس است و رئیس این شرکت به خبرگزاریها گفت که کارکنان خود را از لیبی‌خارج کرده و به پروژه‌های پیمانکاری که در تونس دارند، منتقل کرده است.

آلمان و فنلاند هم پیشتر تقاضای تحریم لیبی و افراد نزدیک به معمر قذافی را مطرح کرده بودند که با مخالفت ایتالیا، قبرس و مالت روبه‌رو شده است.

رویترز گزارش داده که درگیری در میان شرق و غرب لیبی ادامه دارد و بنغازی در دست مخالفان است و طرابلس هم در وضعیت نامتعادل و ناپایداری قرار دارد. رویتر هم‌چنین نوشته شماری از افرادی که از آنها به‌عنوان ارتش لیبی یاد می‌شود، مزدورهایی هستند که برای مدت متمادی معمر قذافی آنها را به عضویت ارتش خود درآورده که از دیگر کشورهای آفریقایی مثل کنگو و چاد وارد شده‌اند و اصلیت لیبیایی ندارند.
در گزارش رویترز آمده که بنغازی به‌عنوان مهد بروز ناآرامی‌ها در لیبی، امروز در جشن و سرور بوده و مردم از این‌که توانسته‌اند شهر را از دست نظامیان آزاد کنند، ابراز خوشحالی کرده‌اند. این گزارش می‌گوید مخالفان تلاش می‌کنند حرکت اعتراضی خود را به سمت غرب لیبی هم ادامه دهند.
کاخ سفید واشنگتن می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خشونتها علیه شهروندان لیبی را محکوم کرده و حتی ممکن است از اعمال تحریمها علیه این کشور حمایت کند.
پروازهای کمکی زیادی راهی طرابلس شده تا تخلیه شهروندان خارجی از لیبی را انجام دهند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی خبر داد اسراییل هم به‌رغم این‌که اجازه بازگشت پناهندگان فلسطینی به اسراییل را نمی‌دهد، اجازه داده ۳۰۰ تن از شهروندان فلسطینی که در لیبی به‌سر می‌بردند به کرانه باختری بازگردند.
در عربستان سعودی، پادشاه این کشور در میان مردم حاضر شده و مقادیر زیادی پول نقد به شهروندان این کشور اعطا کرده است. عبدالله پادشاه عربستان که برای درمان در خارج از کشور به‌سر می‌برد، در یک جلسه عمومی ظاهر شده و درصد مزایای اجتماعی برای مردم را هم بالا برده است. گزارشها حاکی است پادشاهی عربستان نگران است که مبادا فقدان آزادیهای سیاسی و اجتماعی و درصد بیکاری، باعث بروز ناآرامی در این کشور شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1887fc0f-5e8f-4377-a64f-5da581d18c09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات