728 x 90

افشاگري ويكي ليكس,احتمال حمله نظامي,اعمال تحريمات

نیوزویک: دشمن دشمن من دوست من است

-

نیوزویک
نیوزویک
نیوزویک ۹آذر نوشت: تلگرامهای ویکی‌لیکس در مورد احتمال یک جنگ منطقه‌یی با ایران و روشهای تعجب‌آور آمریکا و روسیه برای همکاری جهت مهار این تهدید را فاش می‌کنند.
اسناد ویکی‌لیکس که تاکنون منتشر شده‌اند تصویر قابل توجهی از میزان کار نزدیک آمریکا و روسیه برای مهار رژیم ایران رسم می‌کنند. تبادل نظر بسیار جزیی بین مقامات ارشد آمریکا و روسیه در واشنگتن در فوریه ۲۰۱۰ به‌طور ریز شرح داده شده است.

در این جلسه، دو طرف یادداشتها بر سر آخرین اطلاعات خود در مورد ایران و تواناییهای موشکی کره شمالی را مبادله کردند… .

روسیه برای هرگونه تلاش جهت مهار تهدید موشکی ایران به دلایل بسیاری نقش کلیدی دارد. از جمله این واقعیت که به‌عنوان یک واسط ناخواسته برای خرید تکنولوژی پیشرفته موشکی عمل می‌کند که هر دو این کشورهای یاغی به‌دنبال آن هستند.

تلاشهای سرویس امنیتی فدرال برای ”جلوگیری از اقدامات ایران و کره شمالی جهت خرید تکنولوژی محرمانه، یا انتقال مواد طرف سوم از طریق روسیه“ نیز وجود دارند.

حتی سوریه نگران است
اسناد ویکی‌لیکس هم‌چنین تغییر رفتارهای منطقه‌یی نسبت به ایران را برجسته می‌کند. یک تلگرام در ۲۵فوریه گزارش می‌دهد که در جلسه‌یی بین معاون وزیر خارجه آمریکا ویلیام برنز و معاون وزیر در امور خارجی ترکیه فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلومات ترک فاش ساخت که حتی سوریه که سابقا یک متحد نزدیک تهران بوده است راجع به برنامه هسته‌یی ایران نگران است…

صحبت از جنگ
در ناهاری بین وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس و وزیر دفاع فرانسه هروه مورین، در پاریس در ۸فوریه ۲۰۱۰، این دو موافقت کردند که روسیه موضعش را بر روی ایران تغییر داده است، و گیتس پی برده است که ”رد کردن مداوم پیشنهادهای بین‌المللی برای راه‌حل مذاکرات توسط تهران و پنهان کردن تاسیسات قم، نظر روسها را تغییر داده، حتی تا حدی که چین را ترغیب کرده است که تحریمات اضافی را وتو نکنند“. گیتس به مورین گفت او، ”با نخست‌وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان صریح بوده و به او گفته است که اگر ایران تسلیحات هسته‌یی توسعه دهد ما با دو سناریو روبه‌رو خواهیم بود: تکثیر هسته‌یی در خاورمیانه، یک جنگ منطقه‌یی و شاید هردو“ …».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/deb403d6-f762-4c2e-a3e9-1553bd4482c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات