728 x 90

دکتر یحیی الکبیسی: چیزی به‌نام دولت عراق وجود ندارد

یحیی الکبیسی مشاور مرکز پژوهشهای عراق
یحیی الکبیسی مشاور مرکز پژوهشهای عراق
اظهارات قیس خزعلی سرکرده شبه‌نظامیان عصائب وابسته به رژیم ایران در مورد شرکت در انتخابات عراق با واکنشهای مردم و شخصیتهای سیاسی مستقل عراق روبه‌رو شده است. تلویزیون اسکای نیوز با طرح این سؤال که طرح توسعه‌طلبانه رژیم ایران و افزایش آن در منطقه را چطور می‌توان تفسیر کرد؟

یحیی الکبیسی مشاور مرکز پژوهشهای عراق:
من فکر نمی‌کنم صحبتهایی که قیس خزعلی کرده جدید باشد!
ما اینجا از شبه‌نظامیانی صحبت می‌کنیم که دنبال فرقه‌گرایی هستند و تلاش می‌کنند خرافات و ارتجاع را بر عراق حاکم کنن. آنها از سوریه حرف می‌زنند. این پروژه فرقه‌گرایانه یمن و بحرین را هم شامل می‌شود. لذا مشکل اصلی در دو مسأله خلاص می‌شود

اول: سازش طرفهای رسمی عراقی با این‌گونه اظهارات و دوم سازش جامعه بین‌المللی با این اظهارات.. ما می‌دانیم که جامعه جهانی از طریق ائتلاف بین‌المللی کمکهای بزرگی به این شبه‌نظامیان ارائه می‌کند. این مشکل واقعی است.

مشکل واقعی در دولت عراق است. قانون حشدالشعبی آن را به‌عنوان یک نیروی نظامی تعریف کرده است در نتیجه بر اساس قانون اساسی عراق این این نیرو حق ندارد که در هیچ انتخاباتی شرکت کند. اما خزعلی علنی ظاهر می‌شود و می‌گوید که ما در انتخابات شرکت می‌کنیم. این در عمل یعنی قانونی که تصویب شد، تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به این شبه‌نظامیان بوده است. در نتیجه این شبه‌نظامیان به موازات دولت عراق کار می‌کنند. کسی که بر دولت عراق تسلط دارد با این شبه‌نظامیان و این اظهارات سازش و همراهی می‌کند. این امر پدیده خطرناکی است.

مشکل در عراق این است که شبه نظامیان دولت را به گروگان گرفته‌اند و پوشش سیاسی از سوی طرفهایی دارند که بر دولت عراق مسلط هستند. هم شبه‌نظامیان را تأمین مالی می‌کنند هم از آنها حمایت می‌کنند و بر فعالیتهای ننگین آنها چشم می‌پوشند. به‌سادگی بگویم که چیزی به‌نام دولت عراق وجود ندارد. جامعه جهانی با این شبه‌نظامیان سازش می‌کند و به آنها کمک می‌رساند از طریق دولت عراقی که عراقی نیست. این مشکل اصلی است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52c734db-cc07-4ddb-9ccb-282c58e4fcf6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات