728 x 90

-

معمای میزان واقعی پولهای آزاد شده از تحریم

-

--
--
این روزها این سؤال زیاد به ذهن می‌زندکه چرا مقامهای رژیم از پاسخ روشن به این سؤال ساده که پولهای بلوکه شده چقدر بوده و چقدر از آنها آزاد شده و به دست دولت می‌رسد، طفره می‌روند؟

واقعیت این است که از حرفهای مقامهای رژیم و از منابع حکومتی اصلاً نمی‌شود به رقم مشخصی رسید یا به یک رقمی اطمینان نسبی پیدا کرد، اما منابع آمریکایی، از آزاد شدن حدود 100میلیارد دلار از داراییهای ایران که در بانکهای آمریکایی مسدود شده بود، صحبت می‌کنند. البته پولهای مسدود شده ایران به بانکهای آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه در بانکهای اروپایی، بانکهای ژاپن و سایر کشورها هم پولهای هنگفتی بلوکه شده است؛ در مصاحبه تلویزیونی رئیس کل بانک مرکزی رژیم هم از 22میلیارد دلار که در بانکهای چینی وجود دارد صحبت به میان آمد؛ بنابراین با محافظه‌کارانه‌ترین تخمینها، جمع این پولها بایستی حداقل 150میلیارد دلار باشده.

در این مورد، با توجه به صحبت دیروز سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم در کنفرانس مطبوعاتی که مطرح کرد از یک مبلغ 400 میلیون دلاری که در آمریکا بلوکه شده بود و به گفته او الآن این مبلغ با بهره‌ش موقع تحویل به یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده، می‌توان فهمید که اگر چند سال پیش پولهایی که بلوکه شده، مثلاً 100میلیارد بوده است، الآن با بهره‌ش مثلاً می‌شود 120میلیارد!

اما در همین مصاحبه رئیس بانک مرکزی فقط به آزاد شدن 6/32میلیارد دلار اشاره کرد که تنها 4 یا 4 و نیم میلیاردش به خزانه دولت می‌ریزد، و مشخص نکرد که آیا این 30میلیارد قسط اول است؟ و سایر اقساط کی به دست رژیم می‌رسد.

قابل توجه این‌که روحانی هم امروز در سخنرانی خودش در به‌اصطلاح همایش اجرای برجام، با این‌که به‌طور مفصل درباره مسائل اقتصادی صحبت کرد، اما باز هم به پولهای آزاد شده و مقدار آنها اشاره نکرد، اما در عوض به‌طور مفصل روضهٴ مصیبت اقتصاد خواند؛ تغییر لحن روحانی که تا دیروز طوری صحبت می‌کرد که‌گویی با اجرای برجام همهٴ مسائل حل می‌شود یا راه به حل می‌برد، به این‌که الآن سعی می‌کرد بگوید که به این زودیها منتظر هیچ تغییری نباید بود، یک پنهانکاری مشخص است که در آن، یک فساد عظیم و چپاول چندین میلیاردی خوابیده، کمااین‌که الآن می‌گویند که در دولت احمدی‌نژاد سرنوشت 400میلیارد دلار معلوم نیست چی شده است؟

اینکه روحانی بر خلاف وعده‌ها و در باغ سبز نشان دادنهای دیروز، امروز به ذکر مصیبت اقتصادی پرداخت، روشن می‌سازد که آن حرفها و وعده‌ها مربوط به قبل از برجام بوده است، الآن در مرحله پسابرجام که بایستی به مطالبات مردم جواب بدهد، وی از اقتصاد فلج که نباید از آن انتظار داشت که سریع حرکت کند و بدود و... سخن می‌گوید.

به راستی که تمام اینها شیادی و دجالگری برای بالا کشیدن حقوق مردم محروم و غارت شده است. اما در مقابل مردم ایران که این آخوندها را خوب شناختند، می‌دانند که آنها تنها زبان زور را می‌فهمند، از استمرار و گسترش حرکتهای اعتراضی می‌شود فهمید که مردم، ایستاده‌اند و مصمم هستند که حق خود را از حلقوم این غارتگران بیرون بکشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5891d7ca-4786-406f-8931-1172cbc7729e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات