728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

روحانی بر سر چهارراه «چه کنم» در سفر به نیویورک

-

حسن روحانی
حسن روحانی
برخلاف سال گذشته که آخوند حسن روحانی روحانی برگ تأیید ولی‌فقیه در مورد ”نرمش قهرمانه“ و کوتاه آمدن در برابر غرب و آمریکا را در جیب داشت و به‌اصطلاح با دست پر راهی نیویورک شد، روحانی امسال در حالی برای شرکت در مجمع عمومی ملل‌متحد به نیویورک می‌رود که با مشکلات عدیده‌ای روبه روست و دستش خالی است که می‌توان گفت با توجه به این مشکلات روحانی با ورد چه کنم، چه کنم راهی نیویورک خواهد شد.
در زمینه داخلی روحانی هیچ دستاورد جدی نداشته و هیچ مشکل جدی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل نکرده است، طوری که این روزها فضای اجتماعی جامعه در زمینه‌های مختلف ملتهب است و طبعاً روی مواضع روحانی با طرف حسابهای خارجی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
اختلافات باندی و مخالفت طیفی از باند خامنه‌ای با مذاکرات و عقب نشینیهای دولت روحانی نیز یکی از عواملی است که پشت او را در این سفر خالی کرده است. زیرا اختلافات در درون نظام بر سر مسایل هسته‌یی جدی است و بدون حل و فصل این اختلافات، به فرض این‌که روحانی بخواهد در مذاکرات تاثیرگذار باشد با مانع جدی داخلی روبه‌روست. مگر این‌که خامنه‌ای شخصاً دخالت کند و در راستای عقب‌نشینی بیشتر رژیم به تصریح یا تلویح از روحانی حمایت کند تا روحانی با داشتن چنین برگی، بتواند مذاکرات را پیش ببرد و هم بتواند باند دلواپسان را خلع‌سلاح کند.
اختلافات باقیمانده با کشورهای 5+1 بر سر حل وفصل نهایی مسأله هسته‌یی نیز یکی از معضلات جدی روحانی است. به‌رغم عقب‌نشینیهای ذلت‌بار دولت روحانی بر سر برنامه هسته‌یی و دادن امتیازات کلان در برابر گرفتن مقدار کمی ازداراییهای بلوکه شده رژیم، هم‌اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید نمی‌کند که نظام آخوندی به‌طور کامل با آژانس همکاری کرده است و این موضوع نیز قطعاً روی مذاکرات با 5+1 در نیویورک تاثیر خواهد گذاشت.
رسانه‌هایی از هر دوباند به این موضوع اشاره دارند که سفر روحانی به نیویورک نمی‌تواند گره جدی از بن‌بست مذاکرات بگشاید. روزنامه اعتماد وابسته به باند روحانی - رفسنجانی در این زمینه می‌نویسد: ”سخنگوی دولت 10روز پیش گفته بود «اینکه برخی‌ها تصور دارند رفتن رئیس‌جمهور بر مذاکرات تاثیر خواهد داشت این‌گونه نیست» (اعتماد 24شهریور 93)
اختلافات جدی با آمریکا در زمینه مسایل منطقه‌ای، مسایل عراق و سوریه و موضوع ائتلاف جهانی علیه داعش نیز یکی از مسائلی است که قطعاً در سفر روحانی به نیویورک و مذاکرات هسته‌یی تاثیر خاص خود را خواهد داشت در این زمینه روزنامه حکومتی اعتماد می‌نویسد: ”روحانی در فضایی کاملاً متفاوت رهسپار نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد شد؛ فضایی که شاید بیشترین تمرکز آن بر نشست کشورهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی برای مقابله با داعش است که آمریکا، ایران و روسیه را از حضور در آن منع کرده. شکی نیست که این تحولات هم فضای خارجی حضور روحانی در نیویورک را متأثر از خود خواهد کرد. به موازات همه این اختلافات ایران و طرفهای خارجی‌اش و علی‌الخصوص آمریکایی‌ها مشغول پیش‌بردن مذاکراتی حیاتی هستند که خیلی‌ها را چشم انتظار توافق آن گذاشته است “ (اعتماد24شهریور 93)
روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز مذاکرات هسته‌یی رژیم در نیویورک را تحت الشعاع اختلافات رژیم با آمریکا می‌داند و در این زمینه می‌نویسد: ”پرونده هسته‌یی ایران در شرایط کنونی تحت تاثیر دو مسأله قرار گرفته است؛ موضوع اول گروه تروریستی داعش و اجماع بین‌المللی برای از میان بردن آن است و موضوع دوم نیز سرخوردگی طرفین مذاکره از به نتیجه رسیدن آن است. در این میان نباید گزارشات حاشیه‌ای آژانس و سازمان ملل را نیز نادیده گرفت. آژانس انرژی اتمی گزارش اخیر خود را با روحیه سیاسی‌تر از دیگر گزارش‌ها ارایه کرد و موارد منفی بیشتری در این گزارش بود، از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز در رابطه با مسأله حقوق‌بشر گزارشی علیه ایران ارایه کرده و مجموع این عوامل در جهت به محاق بردن مذاکرات است“. (جهان صنعت24شهریور)
با توجه به اختلافاتی که بین آمریکا و رژیم بر سرمسایل هسته‌یی و همچنین بر سر موضوعات منطقه‌یی نظیر عراق و سوریه و راه نیافتن رژیم به ائتلاف جهانی علیه داعش و... وجود دارد، به نظر می‌رسد اگر روحانی عازم نیویورک شود و مذاکراتی هم با آمریکا در هرسطحی صورت بگیرد نتیجه‌یی برای رژیم نخواهد داشت و اختلافات اساسی هم‌چنان باقی خواهد ماند، مگر این‌که رژیم در زمینه موضوع هسته‌یی و موضوعات منطقه‌یی و سایر موضوعات مورد اختلاف امتیازات اساسی بدهد و با خفت و خواری بیشتر عقب‌نشینی کند، این هم بدون تأیید خامنه‌ای امکانپذیر نیست و تنها درصورتی این امکان وجود دارد که خامنه‌ای تصمیم گرفته باشد جام زهر را به‌طور کامل نوش جان کند که این هم شق بعیدی به نظر می‌رسد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1316b1ed-88fb-4a83-b1af-720578500069"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات