728 x 90

بحران اقتصادى,

نگرانی از تاثیر منفی فاز دوم هدفمندی بر بازار سرمایه و بورس

-

بازار بورس تهران
بازار بورس تهران
روزنامه حکومتی جهان صنعت نزدیک به باند رفسنجانی_روحانی نگرانی محافل بورسی این باند را در مقاله‌یی با عنوان «بورس تسلیم فاز دوم» انعکاس داد و از جمله نوشت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که دیر یا زود در سال جاری به‌صورت جامع به مرحله عملیاتی می‌رسد تاثیرات متفاوتی بر بازارهای مالی و سرمایه‌یی خواهد گذاشت.
در این بین بازار سرمایه که همیشه تحت‌تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی می‌باشد نیز از تیررس حاشیه و فشارهای اجرای این طرح که به جراحی اقتصاد نیز معروف شده است دور نخواهد ماند. اگر به تاثیرات مرحله نخست این طرح در بورس نگاه کنیم متوجه می‌شویم یک شوک منفی در ابتدا بر این بازار وارد شد... حال که فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها تنها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای سال آغاز شده است، سهامداران با واکنش منفی خود معاملات بورس را بر خلاف چند سال گذشته که از ابتدای سال با صعود همراه می‌شد به سرازیری سقوط، کاهش قیمت و شاخص‌ها هدایت کرده‌اند.
به خوبی روشن است که با اعمال سایر اصلاحات اقتصادی دیگر طرح در فاز دوم بجز صنعت پتروشیمی بورس که در حال حاضر تحت‌تاثیر قرار گرفته و خود به عامل اصلی افت بورس تبدیل شده است سایر صنایع حاضر در بازار سرمایه ایران و حتی فراتر از بورس اوراق بهادار نیز با این‌گونه فشارها مواجه خواهند بود که زمینه‌ساز ابهام‌های گسترده و حتی غیرقابل کنترل خواهند شد.
برای مهار این نگرانی‌ها دولت باید بر خلاف دولت پیشین با حمایتهای سیستماتیک از صنایع، فشارهای اجرای طرح را برای جامعه هدف طرح قابل‌تحمل کند تا موج نگرانی و ریزش‌ها به بورس سرازیر نشود در غیراین صورت سهامداران بورس در یک چشم بر هم زدن تمام راهی را که در یک سال طی کردند... به عقب باز خواهند گشت که این تحول می‌تواند برای دولت و مسئولان بورس‌ گران تمام شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3adf3603-0cc3-4d72-b188-a756060556eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات