728 x 90

-

مراسم عید قربان در خانه خدا

-

کعبه خانه خدا
کعبه خانه خدا
امروز سه‌شنبه به وقت مکه روز عید قربان است. دهم ذیحجه سال 1434 هجری قمری. البته عید قربان به وقت ایران فرداست. اجازه بدین از طرف خودم و همکارانم پیشاپیش عید سعید قربان، بین‌الملل فدا و قربانی رو به همهٴ هموطنانمون تبریک می‌گیم. حاجیان که از روز هشتم ذیحجه یعنی از پریروز یکشنبه‌رسماً وارد مناسک حج شدند امروز در اوج این مناسک هستند.

ابتدا زائران خانهٴ خدا از 5 گذرگاه به سمت خانهٴ خدا حرکت کردند و با بستن احرام وارد مناسک حج شدند، در مسجدالحرام 7 بار طواف خانهٴ کعبه کردند وهفت بار هم بین دو کوه صفا و مروه رو به‌حالت دو طی کردند. در روز نهم که دیروز بود، و معروف به روز عرفه بود زائران خانهٴ خدا از مسجد الحرام به صحرای عرفات رفتند، حاجیان در هنگام شب در مشعرالحرام رفتند و صبح از اونجا به سمت محلهایی که معروف به جمرات هستند رفتند. جمرات محلهایی هستند که شیطان رو در اونجا سنگباران می‌کنند. معروفه که وقتی حضرت ابراهیم می‌خواست اسماعیل رو قربانی کنه شیطان به او ظاهر شد برای ممانعت از این کار اما ابراهیم هر بار در برابر شیطان ایستاد و اون رو با سنگ دفع کرد. این کار در سه موضع صورت گرفت که برای هر سه موضع نمادهایی از سنگ زدن به شیطان درست شد که حاجیان در هر سه موضع اون رو سنگ می‌زنند.

بعد از این مرحله حاجیان برای قربانی کردن به سمت قسمت دیگه‌ای از صحرای منا میرن که در اونجا به خرید گوسفند و شتر و سایر احشام می‌پردازند و اونها رو برای مستمندان قربانی می‌کنند.

از این‌جا به بعد برخی ضوابط و محدودیتهایی که حاجیان در شروع مناسک حج داشتند به‌تدریج برداشته می‌شود و این روند با انجام تراشیدن موی سر که در ابتدای مناسک حج جزو ممنوعیتها بود آغاز می‌شود که به این عمل تقصیر می‌گویند. تقصیر یعنی کوتاه کردن.

مناسک حج فردا و پس فردا هم ادامه خواهد یافت. که با طواف خانهٴ کعبه، سعی بین صفا و مروه، رمی جمرات ادامه می‌یابد. مناسک حج با طواف زنان و نماز طواف زنان در روز دوازدهم ذیحجه به پایان می‌رسد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b5b329d-6960-4270-ab5b-458cebb429de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات