728 x 90

کوچک شدن مستمر سبد معیشت خانوار

کالا
کالا

افزایش تورم و گرانی روزافزون مواد غذایی منجر به کاهش قدرت خرید مردم و خالی شدن سفره اکثریت مردم شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم هزینه خانوار در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزایش یافته است.

این در شرایطی است که حقوق و دستمزد کارگران نسبت به تورم و افزاش هزینه مواد خوراکی، افزایش ناچیزی داشته است.

 

افزایش هزینه خانوار

روزنامه حکومتی آرمان تحت عنوان «افزایش ۵۰درصدی هزینه‌های خانوار ایرانی» می‌نویسد: « بررسی اعداد و ارقام منتشر شده در درگاه ملی آمار نشان می‌دهد که خانوارهای کشور بیش از ۵۰درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٧برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده­ اند. روند افزایشی نرخ تورم متأثر از نوسانات ارزی شدت گرفت و در نتیجه آن قدرت خرید خانوار کاهش یافت».

این روزنامه در ادامه گزارش خود اضافه می‌کند: «گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به خردادماه نشان می‌دهد، نرخ گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش ۲/۰درصدی داشته در حالی که نسبت به خردادماه سال قبل رشد ۱/۷۴درصدی یافته است».(آرمان ۳خرداد ۹۸)

 

تغییر قیمت برخی از اقلام و کالاهای اساسی

سایت حکومتی ۹۰اقتصادی درجدول زیر تغییر قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار را در اردیبهشت ماه ۹۸نسبت به اردیبهشت ۹۷را چنین برآورد کرده است:

عکس ۱

 

در شرایطی که طی یک سال گذشته مردم قدرت خریدشان را از دست داده‌اند و به خاک سیاه فقر نشسته‌اند، یک قلم از چپاول‌های رژیم و نهادهای وابسته به آن برنگشتن ۳۶میلیارد دلار ارز صادراتی کشور و ریخته شدن این ارزها در حساب‌های سرمداران و مهره‌های رژیم در خارج کشور است.

یک قلم دیگر ضرر و زیان ۳۶هزار میلیارد تومانی دولت از بابت غارت مؤسسات مالی اعتباری است که دولت آخوند روحانی از اموال و پول همین مردم پرداخته‌است.

 

نابرابری بین افزایش حقوق و تورم و گرانی

در شرایطی قیمتها لجام گسیخته بالا می‌رود و قیمت خوراکی‌ها ۷۴درصد رشد پیدا کرده که حقوق کارگران و کارمندان برای سال ۹۸بیست درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای دولتی یک خانواده ۴نفره که درآمد آن حداقل دستمزد تعیین شده است دو میلیون و ۲۵۰هزار تومان در ماه کسری بودجه دارد(روزنامه جهان صنعت ۲۹خرداد ۹۸)

البته آمارهای دولتی به هیچ‌وجه قابل اتکا و منطبق با واقعیت زندگی و معیشت مردم نیست، زیرا بر اساس واقعیتها قدرت خرید بسیاری از مردم یک چهارم خط فقر است.

بر اساس آمار واقعی و نه آمار حکومتی خط فقر بیش از ۶میلیون تومان است، و براین اساس تفاوت کسری بودجه بسیاری از خانوارهای کارگری و کارمندی بیش از۴میلیون تومان است.

تفاوتی که منجر به افزایش آمار جمعیت زیر خط فقر مطلق شده است

روزنامه رسالت ۲۹خرداد ۹۸می‌نویسد: «در سال ۱۳۹۶،در حدود ۱۶درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشته‌اند، تا پایان سال ۱۳۹۷در حدود ۲۳الی ۴۰درصد (با سناریوهای مختلف برای وضعیت درآمدی خانوار در سال ۱۳۹۷) در زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و هزینه تأمین حداقل نیازهای زندگی به‌شدت افزایش خواهد یافت».

 

جهنم رکود!

روزنامه جهان صنعت۲۶خرداد ۹۸با عنوان« جهنم رکود» در زمینه تاثیر فقر و کاهش قدرت خرید مردم در افت تولید می‌نویسد:« به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم فروش بنگاههای اقتصادی نیز روند کاهشی پیدا می‌کند و همین امر دلیل سقوط تولید در سال ۹۸است»

بسیار واضح است که روند کاهش تولید به بیکاری و فقر بیشتر در میان مردم خصوصاً کارگران بنگاهها و مؤسسات تولیدی دامن زده، و باز هم عده زیادی از مردم به کام فقر و فلاکت می‌روند، و کارگران زیادی هم به ارتش بیکاران می‌پیوندند.

 

نقش دولت آخوند حسن روحانی در افزایش قیمت‌ها

تاثیر افزایش قیمتها در زندگی مردم و به زیر خط فقر رفتن آنها در شرایطی است که سردمداران و مهره‌ های حکومتی در سایه دزدی از اموال مردم همین مردم محروم و فقر زده در ناز و نعمت هستند.

به‌نوشته روزنامه جهان صنعت ۱۹خرداد ۹۸: «نه آقای رئیس‌جمهور و نه وزرا و دیگر مدیران عالی‌رتبه دولت ایشان برای یک‌بار هم که شده بدون محافظان و گماشتگان برای خرید مایحتاج روزانه به بازار نرفته‌اند و از نزدیک در جریان چند و چون قیمتها و بلایی که سیاست وارد کردن شوک‌های قیمتی بر سبد هزینه زندگی مردم وارد کرده است، قرار نگرفته‌اند».

این روزنامه وابسته به باند روحانی در ادامه به نقش دولت روحانی در بالا رفتن قیمت‌ کالاهای مصرفی و خوارکی اذعان می‌کند و در این رابطه می‌نویسد: «شوک‌های قیمتی به بازار که بی‌تردید سرنخ آن در دست خود دولت است به افزایش قیمت یک یا چند قلم کالای مصرفی یا خوراکی مورد نیاز مردم محدود نمی‌شود و امروز سراغ هر کالایی که می‌رویم مشاهده می‌کنیم که قیمت آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده.از قیمت مسکن و اجاره خانه گرفته تا قیمت میوه و سبزی و گوشت و همه آن چیزهایی که اصطلاحا از آنها با عنوان کالاهای اساسی نام برده می‌شود، اما مسئولان دولت در برابر این افزایش قیمت‌های فاجعه‌آمیز هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند».

تاثیر گرانی بر سفره مردم آن‌چنان است که امام جمعه‌های رژیم نیز ناگزیر شده‌اند سنگ سفره مردم را به سینه بزنند و اعتراف کنند سفره مردم خالی و فقیرانه‌است.

آخوند محمد جواد باقری امام جمعه اسالم گیلان در نمازجمعه ۱۷خرداد ۹۸می‌گوید: «حتی خرما که دیگر یک غذای ساده است و یکی از مستحبات سفره افطار مسلمانها در ماه مبارک رمضان هست خیلیها توانایی خرید خرما را هم نداشتند و خیلی سفره‌ها در این ماه مبارک رمضان رنگ خرما به خودشان ندیدند».(سایت شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه)

البته به این آخوند باید گفت وضعیت فقر و فاقه مردم به‌گونه‌ای است که بسیاری از آنان حتی رنگ نان را هم در سفره خود به سختی می‌بینند هم  هستند کسانی که از همسایه‌ها و نانوایی‌ها محل نان قرض می‌کنند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9624016-ab45-498b-a125-ed8d67539d4b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات