728 x 90

قیام در عراق در بغداد، نجف، کربلا، ناصریه‌، ذی‌قار، بصره، العماره،ام قصر و سایر شهرهای عراق بی‌وقفه ادامه دارد + فیلم و عکس

قیام مردمی در عراق - بغداد
قیام مردمی در عراق - بغداد

این خبر تکمیل می‌شود.

 

قیام در عراق در بغداد، نجف، کربلا، ناصریه‌، ذی‌قار، بصره، العماره،ام قصر و سایر شهرهای عراق بی‌وقفه ادامه دارد.

روز پنجشنبه درگیریهای مختلف در بغداد گزارش‌شده است. جوانان شورشی سه پل اصلی شهر را بسته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز در جریان درگیریهای خونین روز پنجشنبه بر اثر اصابت گلوله حداقل ۴تن کشته و دهها تن مجروح شدند.

در جریان درگیریهایی که از شب پنجشنبه تا ظهر ادامه داشت تعدادی کشته و مجروح شدند.درگیرهای شدید در خیابان رشید بغداد تا پاسی از شب پنجشنبه ادامه داشت. جوانان دلیر در میان رگبار مزدوران و وحوش خامنه‌ای گلوله‌های اشک‌آور را مجدداً به سمت آنها پرتاب می‌کردند. روز پنجشنبه جمعیت بزرگی از دانشجویان و دانش اموزان به انقلابیون میدان تحریر بغداد پیوستند.

 

درگیریهای گسترده در پل باب المعظم بغداد و جنگ و گریز میان جوانان و مأموران امنیتی از روز چهارشنبه شروع شد.

 

جوانان شورشی کربلا به ساختمان استانداری حمله کردند و در آن را به آتش کشیدند در جریان این درگیری که تا پاسی از شب پنجشنبه ادامه داشت، نیروهای امنیتی به طرف تظاهرات‌ کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند

اسکای نیوز نیز در گزارشی از تظاهرات مردم کربلا در روز چهارشنبه گفت: دو تظاهر کننده طی درگیریهای چهارشنبه در شهر کربلا به‌قتل رسیدند. درگیریها در نزدیک مقر استانداری کربلا رخ داد. پیش از این تظاهرات‌ کنندگان به کنسولگری رژیم ایران حمله و تلاش کردند آن‌را به آتش بکشند

 

تلویزیون العربیه گزارش داد: در شهر العمارهٴ مرکز استان میسان تظاهرات‌ کنندگان علیه رژیم ایران شعار دادند: این پیمان ماست. که نگذاریم رژیم ایران در کشور ما باقی بماند.

 

به گزارش اسکای نیوز در بصره دانشجویان و دانش‌آموزان تظاهرات کردند و حمایت خود را از قیام اعلام کردند.

 

قیام‌کنندگان هم‌چنان بر بندر ام قصر مسلط هستند... به گزارش خبرگزاری رویترز مقامهای بند ام قصر گفتند معترضان ضددولتی روز پنجشنبه ساعاتی پس از شروع مجدد کار، ورودی بندر ام قصر را بستند.

کار در ام قصر، از یک هفته پیش با بسته شدن جاده‌های منتهی به بندر جنوبی، توسط قیام کنندگان، متوقف شده بود. به گزارش رویترز دولت گفته است این توقف بیش از ۶میلیارد دلار خسارت در برداشته است.

رویترز افزود: چند ساعت پس از بازگشایی بندر، ورودی اصلی آن بار دیگر توسط معترضان بسته و کار متوقف شد.

شب پنجشنبه درگیریهایی میان قیام‌کنندگان و نیروهای امنیتی و پلیس عراق در اطراف ساختمان استانداری در بصره رخ داد.

 

اسکای نیوز گزارش داد:‌در بغداد تظاهرات مردمی شکل جدیدی به خود گرفته که آنرا جنگ پلها می‌نامند. تظاهرات‌ کنندگان توانستند ۷پل حیاتی از ۹پل موجود در پایتخت را ببندند. پلهایی که از شروع اعتراضات در آغاز اکتبر گذشته بسته شده شامل پلهای معلق، جمهوری، سنکsenek و پل احرار است.. پلهایی که تظاهرات‌کنندگان اکنون تلاش می‌کنند آنها را ببندند شامل پلهای شهدا، باب المعظم، و الصرافیه است. این سه پل اکنون به نقاط محوری اعتراض تبدیل شده‌اند. هدف تظاهرات‌کنندگان بعد از رسیدن به این پلها دست یافتن به کاظمیه و کرخ و در ادامه منطقه حفاظت‌شده سبز است.

 

جوانان دلیر شورشی عراق هنرهای رزم خیابانی را به بهترین شکل اجرا می‌کنند.

زنان، مردان، پیر و جوان همگی در صحنه حضور دارند و با نیروهای سرکوبگر روبه‌رو می‌شوند، بر سر راه آنها مانع خیابانی ایجاد می‌کنند،دیوارها و موانعی را که نیروهای سرکوبگر از پشت آن به مردم شلیک می‌کنند را از سر راه بر می‌دارند، آتشی را که به سوی‌شان پرتاب شده به سوی همان عناصر سرکوب بر می‌گردانند،‌ دستجمعی به خودروهای آنها یورش می‌برند و هیچ سد و مانعی را به‌رسمیت نمی‌شناسند انقلابی گسترده و مردمی که لبه تیز آن متوجه دخالت‌های خامنه‌ای و دست‌نشاندگان در عراق است.

 

خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد: نیروهای امنیتی عراقی برای پراکنده کردن تظاهرات‌ کنندگان در مرکز بغداد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند این در حالیست که بزرگترین تظاهراتهای ضددولتی به سراسر پایتخت عراق گسترش یافته است...

خبرنگار رویترز گفت: منابع امنیتی و انرژی گفتند تظاهرات‌ کنندگان روز چهارشنبه ورودی به پالایشگاه ناصریه را مسدود کردند و از ورود کامیونهای سوخت به پالایشگاه ممانعت به‌عمل آوردند...

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد معترضان در میدان تحریر بغداد دوباره از کفشهای خود استفاده می‌کنند، آنها با کفشهای خود بر بنرهای تصاویر خامنه‌ای، ضربه می‌زنند. تظاهرات‌ کنندگان خشمگین در جنوب عراق دفتر مرکزی احزاب (وابسته به رژیم ایران) و شبه‌نظامیان مرتبط با رژیم ایران را آتش زدند و بمبهای آتش‌زا به سمت کنسولگری رژیم ایران پرتاب کردند.

این خبرگزاری افزود: قیام در عراق و اعتراضات مشابه ضددولتی در لبنان، برای متحدان اصلی رژیم ایران در شرایطی که تهران تحت فشار تحریمهای آمریکا قرار دارد، تهدید به حساب می‌آید...

درست کردن نمایشگاه یادبود شهدا در ساختمان مشرف به میدان تحریر که قیام‌کنندگان نام آن را کوه احد گذاشتند.

هنر انقلابی توسط هنرمندان جوانان جلوه ویژه‌یی به میدان تحریر و خیابانهای بغداد داده است:

در میسان وحوش خامنه‌ای به‌نام حشدالشعبی یکی از رهبران تظاهرات به‌نام امجد الدهامات را با سلاح صداخفه‌کن ترور کردند.

 

زنان خشمگین عراقی با پذیرش خطر به صفوف انقلاب می‌پیوندند. قیام عراق نقطه عطفی برای زنان است

ایندیپندنت انگلستان نوشت:‌ در عراق زنان در میان هزاران شهروندانی هستند که به خیابانها آمده و خواهان دگرگونی سیستم سیاسی می‌باشند

زنان که توسط مذهبیون سنتی برای مدت زیادی در حاشیه قرار گرفته، و مجبور به سکوت شده بودند، سرانجام تصمیم گرفته‌اند تا اعتراضات آنها شنیده شود.

زنان، خشمگین از سرکوب خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌ کنندگان غیرمسلح و نمایش فیلمهای وحشتناک از کشتار آنان، به این تصمیم رسیده‌اند که دیگر بس است.

نور ۲۰ساله از میسان عراق گفت تصمیم گرفته در این قیام نقشی داشته باشد چون هیچگاه از وضع موجود راضی نبوده است: ”من نمی‌توانم قبول کنم با انگشتان کسی که با کشورهای دیگر رابطه دارد، بازی داده شوم، کشورهایی که برنامه‌ها و مصالح خودشان را دنبال می‌کنند. آرزوی زندگی در یک سرزمین آزاد دلیل اصلی است که من به خیابان آمده‌ام“

این اعتراضات به مردم برای آینده عراق امید داده است و آن احساسی از تعلق است که زنان را برانگیخته تا در سنین مختلف در فعالیت‌های مشخص در میدان نبرد هرکجا که اعتراضات هست،سهمی داشته باشند

شکی وجود ندارد که این قیام یک نقطه‌عطف برای زنان عراقی است

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در چهاردهمین روز از تظاهرات، عراق این هفته را با موج جدیدی از نافرمانی سراسری مردم آغاز کرد. به‌خصوص در بغداد، جاییکه نیروهای امنیتی با گلوله‌های جنگی بسوی مردمی که شعار سرنگونی حکومت را می‌دادند شلیک کردند. قطعی خطوط اینترنت در شهرهای عراق که از روز دوشنبه آغاز شد، این نگرانی را به‌وجود آورده است که ممکن است طرحی برای سرکوب مجدد تظاهرات باشد. آن هم به همان شکل بی‌سابقه‌یی که اخیراً صورت گرفت.

با این حال شورش و اعتراض در بغداد و دیگر شهرهای عراق هم‌چنان ادامه دارد و معترضان خواهان برکناری حکومت کنونی هستند.

 

سازمان ملل ‌متحد روز پنجشنبه طی بیانیه‌یی اعلام کرد، نیروهای امنیتی عراق هم‌چنان از اسلحه گرم علیه تظاهرات‌ کنندگان استفاده می‌کنند و با گلوله به سوی آنها شلیک می‌کنند.

سازمان ملل در بیانیه‌یی خواستار توقف کشتار تظاهرات‌کنندگان شد.

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل ‌متحد نیز روز پنجشنبه در بیانیه با ابراز نگرانی عمیق از تعداد کشته و زخمی شدگان در صفوف تظاهرات‌کنندگان عراقی خواستار توقف کشتار شد.

 

تأکید قیام‌کنندگان در شهرهای جنوبی عراق به استمرار قیام

قیام‌کنندگان در شهرهای بصره و نجف به استمرار قیام تا رسیدن به خواسته‌هایشان تأکید کردند.

یک شهروند گفت: خواسته‌های ما منحل کردن دولت و پارلمان و اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات تحت نظارت ملل ‌متحد و نه زیر نظر عراقیان است.

یک خانم معترض عراقی گفت: اینها فقط به ما گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند و هر بار هم نوع آنرا قوی‌تر می‌کنند اما مردم عراق انشاءالله هر چه بیشتر مقاومت خواهند کرد.

یک تظاهر کننده دیگر گفت: ما تا آخرین دقیقه عمرمان دست از تظاهرات برنخواهیم داشت. باید به‌خاطر احترام به مسلمانان دزدان و فاسدین را پیدا کنیم.

 

میدان تحریر بغداد - مرکز امداد پزشکی مردمی برای رسیدگی به  مجروحین

 

دقایقی پیش، میدان تحریر بغداد حمایت قاطع دانش آموزان و دانشجویان از قیام کنندگان

میدان تحریر بغداد -حمایت قاطع دانش‌آموزان و دانشجویان از قیام کنندگان

میدان تحریر بغداد -حمایت قاطع دانش‌آموزان و دانشجویان از قیام کنندگان

 

 

اسکای نیوز: ادامه تحصن در میدان تحریر بغداد

تظاهرکنندگان عراقی به تحصن خود در میدان تحریر بغداد را ادامه میدهند و سه پل اصلی پایتخت را بسته اند.

خبرنگار اسکای نیوز گفت تظاهرکنندگان از شب گذشته مقامات را متهم میکنند که بمنظور ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و جلوگیری از آنها برای پشتیبانی از تظاهرکنندگان میدان تحریر و سایر میدانها، اقدام به شلیک گاز اشکاور میکنند.

 

رویترز: معترضان در ام قصر با شروع کار ورودیهای بندر را بستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از وضعیت بندر ام قصر در بصره گفت: مقامات بندر گفتند که دهها معترض ضددولتی روز پنجشنبه ساعاتی پس از شروع مجدد کار، ورودی بندر ام قصر عراق را بستند.

 در ام قصربیش از یک هفته پس از آن‌که معترضین جاده‌های منتهی به بندر جنوبی را بستند، کار متوقف شده بود. دولت گفته است این توقف بیش از ۶میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته است.

رویترز افزود بیشتر معترضان منطقه را ترک کرده بودند ولی اوایل روز پنجشنبه اعتراض خود را از سر گرفتند. مقامات گفتند، دهها تن از مردم و جوانان، از بستگان یک تظاهر کننده که طی هفته‌ها درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد، به شهر بازگشتند تا دروازه اصلی را ببندند.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در چهاردهمین روز از تظاهرات، عراق این هفته را با موج جدیدی از نافرمانی سراسری مردم آغاز کرد. به‌خصوص در بغداد، جاییکه نیروهای امنیتی با گلوله‌های جنگی بسوی مردمی که شعار سرنگونی حکومت را می‌دادند شلیک کردند. قطعی خطوط اینترنت در شهرهای عراق که از روز دوشنبه آغاز شد، این نگرانی را به‌وجود آورده است که ممکن است طرحی برای سرکوب مجدد تظاهرات باشد. آن هم به همان شکل بی‌سابقه‌یی که اخیراً صورت گرفت.

با این حال شورش و اعتراض در بغداد و دیگر شهرهای عراق هم‌چنان ادامه دارد و معترضان خواهان برکناری حکومت کنونی هستند.

 

تلویزیون اسکای نیوز بیوگرافی تاکتیک جنگ پلها در بغداد

در بغداد تظاهرات مردمی شکل جدیدی به خود گرفته که آنرا جنگ پلها می‌نامند. تظاهرکنندگان در کادر عبور از رصافه به کرخ که در دو ساحل رود دجله قرار داشته و بغداد را به دو قسمت تقسیم می‌کند، توانستند ۷ پل حیاتی از ۹ پل موجود در پایتخت را ببندند. پلهایی که از شروع اعتراضات در آغاز اکتبر گذشته بسته شده شامل پلهای معلق،  جمهوری،  سنک و پل احرار می‌باشد. پلهایی که تظاهرکنندگان اکنون تلاش می‌کنند آنها را ببندند شامل پلهای شهدا، باب المعظم، و  الصرافیه است. این سه پل اکنون به نقاط محوری اعتراض تبدیل شده اند. در حال حاضر تنها دو پل فعال است. پل اول در جادریه می‌باشد که با توجه به وجود آن در این منطقه پل «الجادریه» نام دارد و از طولانی ترین پلهای بغداد قلمداد میشود. اما پل دوم پل «الاعظمیه» میباشد که منطقه الاعظمیه و الکاظمیه که در دو سوی ساحل دجله قرار دارند را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. این دو پل اکنون بسیار مزدحم می‌باشد و توانایی پاسخگوی به تراکم ورود به بغداد را ندارند. تاکتیک تظاهرکنندگان به اینصورت است که مجموعه هایی حدودا ۱۵۰ نفره به سمت پلهای مختلف در بغداد قدیم که به منطقه الکاظمیه می‌رسد، می‌روند. هدف تظاهرکنندگان بعد از رسیدن به این پلها دست یافتن به کاظمیه و کرخ و در ادامه منطقه حفاظت شده سبز میباشد. شایان یادآوری است که سفارتخانه‌ها و کلیه مراکز دولت و ارتش در منطقه سبز قرار دارد.

 

بغداد: یک منبع امنیتی روز پنجشنبه ۱۶ آبان ۹۸ گفت خیابان الرشید در مرکز بغداد شاهد تظاهرات هایی بود که در آن بسیاری از شهروندان شرکت داشتند.
این منبع در مصاحبه با السومریه نیوز گفت: "تظاهرکنندگان امروز در خیابان الرشید در مرکز بغداد برای اعتراض تجمع کردند."
 
این منبع گفت: "نیروهای امنیتی سعی کردند تا آنها را با گاز اشک آور پراکنده کنند."

 

قیام عراق - شهر نجف شب گذشته و امروز شاهد تظاهرات و درگیری بود.

در شهر نجف امروز پنجشنبه قیام کنندگان اقدام به بستن خیابانها کردند. شب گذشته در بصره نیروهای سرکوبگر با استفاده زیاد از گاز اشک آور مردم دلیر این استان را مورد حمله قرار داده و جوانان این استان در همیاری به خنثی سازی تاثیرات گاز اشک آور روی همرزمانشان پرداختند.

برایان هوک:‌ قاسم سلیمانی در جلسه مقام‌های عراقی در بغداد دستور سرکوب تظاهرات را صادر کرد

برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت‌خارجه آمریکا به نقش پاسدار قاسم سلیمانی در سرکوب قیام مردم عراق پرداخت.

وی گفت گزارشهایی را در رسانه‌های عراقی دیده‌ایم که در مورد تیراندازی به تظاهر کنندگان توسط عوامل ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های عراق در جلسه‌ای در بغداد شرکت کرده بودند که ریاست آن با قاسم سلیمانی بود. او نیز برای درهم شکستن تظاهرات توصیه‌هایی کرده بود. رژیم ایران به چیزی کمتر از تسلط کامل بر عراق راضی نمی‌شود. اما نفوذ رژیم ایران در عراق جز فساد عمیق و گسترده حاصل دیگری نداشته است.

قیام عراق نقطه عطفی برای زنان است

زنان خشمگین عراقی با پذیرش خطر به صفوف انقلاب می‌پیوندند.

ایندیپندنت انگلستان نوشت:‌ در عراق زنان در میان هزاران شهروندانی هستند که به خیابانها آمده و خواهان دگرگونی سیستم سیاسی می‌باشند.

زنان که توسط مذهبیون سنتی برای مدت زیادی در حاشیه قرار گرفته، و مجبور به سکوت شده بودند، سرانجام تصمیم گرفته‌اند تا اعتراضات آنها شنیده شود.

زنان، خشمگین از سرکوب خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌کنندگان غیرمسلح و نمایش فیلمهای وحشتناک از کشتار آنان، به این تصمیم رسیده‌اند که دیگر بس است.

نور ۲۰ساله از میسان عراق گفت تصمیم گرفته در این قیام نقشی داشته باشد چون هیچگاه از وضع موجود راضی نبوده است: ”من نمی‌توانم قبول کنم با انگشتان کسی که با کشورهای دیگر رابطه دارد، بازی داده شوم، کشورهایی که برنامه‌ها و مصالح خودشان را دنبال می‌کنند. آرزوی زندگی در یک سرزمین آزاد دلیل اصلی است که من به خیابان آمده‌ام“.

این اعتراضات به مردم برای آینده عراق امید داده است و آن احساسی از تعلق است که زنان را برانگیخته تا در سنین مختلف در فعالیت‌های مشخص در میدان نبرد هرکجا که اعتراضات هست،سهمی داشته باشند.

شکی وجود ندارد که این قیام یک نقطه‌عطف برای زنان است.

 

گسترش فعالیت قیام‌کنندگان بر روی پلها در بغداد (جمهوری، سنک، احرار، شهدا و پل مدینه الطب) 

تلویزیون اسکای نیوز درباره قیام مردم عراق گزارش داد به‌رغم این‌که تعدادی از قیام‌کنندگان بر اثر شلیک گلوله جنگی و گاز اشک‌آور کشته و مجروح شدند، اما مردم عراق آرام نمی‌شوند.

خبرنگار اسکای نیوز افزود: روز چهارشنبه عراق تحولاتی جدیدی را تجربه کرد که یکی از صحنه‌های مهم آن پلهای بغداد بود. تظاهر کنندگان فعالیت‌های خود را از پل جمهوری و سنک به سمت پل احرار و پل شهدا و پل معروف به مدینه الطب در قلب پایتخت در منطقه باب المعظم گسترش دادند. درگیریهایی بین تظاهر کنندگان و نیروهای ضدشورش رخ داد. تظاهر کنندگان تلاش کردند کنترل پل شهدا را به‌دست گرفته یا آنرا ببندند و در عمل نیز موفق شدند. پل شهدا هم‌چنان بر روی عبور و مرور بسته است.

اسکای نیوز افزود: در سایر استانها نیز هم‌چنان تظاهرات جریان دارد..

 

فیلمهایی از درگیری مردم و جوانان شورشی عراقی در خیابانها و پلهای بغداد با مزدوران رژیم آخوندی:

خبرگزاری رویترز: درگیری تظاهرات‌کنندگان با نیروهای امنیتی عراقی در جنگ پلها

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی از قیام مردم عراق با عنوان نیروهای امنیتی عراقی در جنگ پلها، تظاهرات‌کنندگان را پراکنده کردند گفت: نیروهای امنیتی عراقی روز چهارشنبه برای پراکندن تظاهرات‌کنندگان در مرکز بغداد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند این در حالیست که بزرگترین تظاهراتهای ضددولتی به سراسر پایتخت عراق گسترش یافته است...

خبرنگار رویترز افزود: منابع امنیتی و انرژی گفتند تظاهرات‌کنندگان روز چهارشنبه ورودی به پالایشگاه ناصریه را مسدود کردند و از ورود کامیونهای سوخت به پالایشگاه ممانعت به‌عمل آوردند...

 

ادامه درگیریها در بصره و تسلط جوانان عراقی بر بندر ام قصر

به گزارش الحدث قیام‌کنندگان بر بندر ام قصر کاملاً مسلط هستند... بنا‌ به این گزارش درگیریها میان قیام‌کنندگان و نیروهای امنیتی و پلیس عراق در اطراف ساختمان استانداری در بصره جریان دارد.

 

تظاهرات‌کنندگان در کربلا در استانداری را به آتش کشیدند

السومریه نیوز به‌نقل از یک منبع امنیتی در استان کربلا نوشت:‌ روز چهارشنبه عده‌یی در ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

این منبع افزود در جریان این درگیری که شبانه ادامه داشت، نیروهای امنیتی به طرف تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

 

معترضان عراقی خشم خود را علیه رژیم ایران آشکار می‌کنند

خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان در میدان تحریر بغداد دوباره از کفشهای خود استفاده می‌کنند، با آنها بر بنرهای تصاویر خامنه‌ای، ضربه می‌زنند. خشم شدیدتر تظاهرات‌کنندگان در جنوب عراق فوران کرده است، جایی که معترضان دفتر مرکزی احزاب (وابسته به رژیم ایران) و شبه‌نظامیان مرتبط با رژیم ایران را آتش زدند و بمبهای آتش‌زا به سمت کنسولگری رژیم ایران پرتاب کردند.

این خبرگزاری افزود: معترضان هم‌چنین با هدف قرار دادن احزاب و شبه‌نظامیان سیاسی شیعه با روابط نزدیک با تهران، خشم طولانی‌مدت خود از نفوذ ایران در این کشور ابراز کرده‌اند...

قیام در عراق و اعتراضات مشابه ضددولتی در لبنان، برای متحدان اصلی ایران در شرایطی که تهران تحت فشار تحریمهای ایالات متحده قرار دارد، تهدید مطرح می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2bc13fec-4eb9-463e-bf18-8829aafde67d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات