728 x 90

قیام مردم عراق عمق استراتژیک ولایت‌فقیه ارتجاع را به لرزه درآورده است

قیام عراق - پل جمهوری و میدان تحریر
قیام عراق - پل جمهوری و میدان تحریر

این قیام با وجود کشتار وحشیانه و تقدیم صدها کشته و بیش از ۱۰هزار مجروح هر روز شعله‌ورتر می‌شود. روز شنبه ۱۱ آبان ۹۸ میدان تحریر بغداد و میادین و خیابانهای کربلا و بصره و ام القصر و سایر شهرها صحنه درگیریهای گسترده با مأموران امنیتی بود. این قیام قهرمانانه در مسیر تعمیق و رادیکالیزم خود عامل اصلی فتنه و جنایت در عراق یعنی خامنه‌ای و پاسداران آن را هدف قرار داده است. در کربلا شعار رژیم ایران اخراج اخراج و بغداد آزاد آزاد بار دیگر طنین‌انداز شد.

تلویزیون العربیه گزارش داد:‌ در شهر کربلا تظاهر کنندگان دخالت‌های رژیم ایران را محکوم کردند. آنها شعار می‌دادند رژیم ایران اخراج، اخراج، بغداد آزاد، آزاد.

معترضان بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود:‌ رژیم ایران مسبب فجایع و ویرانی زیربناهای عراق است.

روی بنر دیگری این عبارت به چشم می‌خورد: قاسم سلیمانی خون‌ریز و جنایتکار با نیروهای امنیتی مزدور و خائن برای سرکوب سلسله تظاهراتها نشست می‌گذارد.

روی یکی دیگر از بنرهای تظاهر کنندگان نوشته شده بود:‌ مرجعیت: اجازه دخالت بین‌المللی و منطقه‌یی یعنی رژیم ایران را نمی‌دهیم.

این عبارت هم روی یکی دیگر از بنرها به چشم می‌خورد: ای استعمارگران از کشور ما خارج شوید ما اسلام فاجعه‌بار شما را نمی‌خواهیم.

العربیه در گزارش دیگری گفت: در شهر کربلا با صداهایی بسیار بلند تصویر علی خامنه‌ای در مقابل مقر یکی از گروه‌های شبه‌نظامی را آتش زدند شعارهای محکومیت تهران و قاسم سلیمانی همه جا شنیده می‌شود و تمامی محلهای تظاهرات شاهد این شعارها هستند. شعارهای مردم عراق علیه حکومت به بلوغی رسیده که تابحال شاهد آن نبوده‌ایم.

 

اسکای نیوز گفت تظاهر کنندگان در بندر نفتی‌ ام القصر در استان بصره در زیر گاز اشک‌آور و در حالی که بیش از ۱۰۰تن مجروح شده بودند، شعارهایی علیه رژیم ایران و دخالت‌هایش در عراق سردادند.

 

تلویزیون الحره گزارش داد: عراقیان در تظاهرات خود می‌گویند که عوامل رژیم ایران به‌صورت گسترده‌ای در ریختن خون آنها دست دارند. تظاهر کنندگان تنفر خود از احزاب وابسته به رژیم ایران و شبه‌نظامیان آنها در عراق را نیز مخفی نمی‌کنند.

 

دو تن از معترضان عراقی با پلاکاردی در دست، خطاب به حاکمان دست‌نشانده عراق نوشته‌اند: الشعب یرید اسقاط النظام، اگر نمی‌فهمید به ایرانی (فارسی) می‌گویم: مردم می‌خواهند سیستم را براندازند.

 

خبرگزاری فرانسه در عنوان گزارش خود از قیام در عراق نوشت: «رژیم ایران نگران و مضطرب از جنبش‌های مردمی در عراق و لبنان است زیرا نفوذ آن را تهدید می‌کند».

این خبرگزاری افزود: با شعله‌ور شدن اعتراضات در عراق و لبنان و در میان نارضایتی گسترده از طبقه سیاسی در هر دو کشور، رژیم ایران نشانه‌هایی از نگرانی از جنبش‌های مردمی را نشان داده است چرا که نفوذ آن در این کشورها را به‌دنبال دارد.

خبرگزاری فرانسه افزود: نکته قابل توجه، فیلمهایی است که از معترضان در میدان تحریر بغداد پخش می‌شود. آنها به عکس خامنه‌ای و قاسم سلیمانی (بد) نام با لنگه کفش ضربه می‌زنند.

 

خبرگزاری فرانسه افزود: تظاهر کنندگان نارضایتی خود را از رژیم ایران با شعار رژیم ایران اخراج اخراج! بغداد آزاد! آزاد ابراز می‌کنند.معترضان عراقی "به وضوح" نشان داده‌اند که آنها فقط "خواسته‌های اقتصادی - اجتماعی" را دنبال نمی‌کنند - آنها می‌خواهند "از شر یک دولت دست‌نشانده توسط رژیم ایران خلاص شوند و رژیم ایران را از کشور خارج کنند."...

در زمانی که تحریم‌های آمریکا اثر فلج کننده‌ای داشته است، رژیم تهران از گسترش اعتراضات به درون سرزمین خود نگران است..

 

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین می‌نویسد: نماینده آیت‌الله سیستانی در مراسم هفتگی نماز جمعه گفت«هیچ گروه یا طرفی یا شخصی و هیچ بازیگر منطقه‌ای و بین‌المللی نباید خواست خود را بر مردم عراق اعمال کند». این اظهارات سیستانی، یک روز بعد از اظهارات خامنه‌ای صورت می‌گیرد که گفته بود چاره ناامنی را در اولویت قرار دهید.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد:‌ دهها هزار نفر از عراقیها در بزرگترین حرکت اعتراضی ضدحکومتی به مرکز بغداد آمدند و خواستار سرنگونی تمامیت قشر سیاسی حاکم در عراق شدند.

به‌گفته یک کمیسر حقوق‌بشر عراق؛ یک زن بعد از این‌که مورد اصابت یک کپسول گاز اشک‌آور قرار گرفت کشته شد و حداقل ۱۵۵نفر در روز جمعه مجروح شدند.

یک اعتراض کننده گفت عراقیها از دست این باند شیطانی رنج بسیار دیده‌اند. اینها روی تانکهای آمریکا آمدند و برخی از ایران آمدند. الآن هم نفرات قاسم سلیمانی روی مردم عراق آتش باز می‌کنند.

اعتراضات در سایر شهرها هم برگزار شد. در شهر دیوانیه حدود ۳۰۰۰نفر شامل خیلی از خانواده‌ها با فرزندانشان بیرون آمده بودند.

 

نیویورک تایمز همزمان با اوجگیری قیام مردم عراق و لبنان، نوشت: سران رژیم ایران در تظاهرات‌های عراق و لبنان برای خود تهدید می‌بینند.تظاهرات‌های عظیم ضددولتی در عراق و لبنان که رنگی از تنفر نسبت به رژیم ایران دارند، ناگهان منافع رژیم ایران را با خطر روبه‌رو کرده‌اند. آنها هم‌چنین امکان برانگیختن تظاهرات در خود ایران را ایجاد کرده‌اند.

چنان‌چه تظاهرکنندگان لبنانی و عراقی موفق به سرنگون ساختن دولتهایشان و تضعیف احزاب سیاسی دارای روابط عمیق با سران رژیم ایران گردند، این رژیم ممکن است دهه‌ها سرمایه‌گذاری مالی، سیاسی و نظامی را از دست بدهد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی از بغداد اعلام کرد: دهها هزار تن از مردم عراق در میدان تحریر بغداد در بزرگترین تظاهرات ضدحکومتی که از یک ماه پیش شروع شده تجمع کردند و با نیروهای امنیتی که تعدادی از مردم را کشتند به مقابله برخاستند. آنها به‌شدت به دخالت‌های رژیم ایران در این کشور اعتراض کردند.

فیلم‌هایی بر روی شبکه اینترنت از گروهی از تظاهر کنندگان پخش شده است که پوسترهای خامنه‌ای و قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس را در دست دارند که بر روی عکسهای آنها ضربدر خورده است.

این فیلم نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان پوسترها را با لنگه کفش می‌کوبند. این فیلم روز پنجشنبه در میدان تحریر گرفته شده است . وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو گفت دولت عراق « باید به‌ درخواست‌های مشروع مردم عراق گوش دهد کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند تا صدایشان شنیده شود».

 

تلویزیون فاکس‌ نیوز گزارش داد:

آنچه که اکنون در عراق و در لبنان می‌گذرد بسیار جالب است. ما با استمرار بهار عرب در سال ۲۰۱۱ مواجه هستیم...

مایکل پریجنت کارشناس اطلاعاتی گفت: اوضاع بیش از هر زمانی شکننده‌تر است زیرا مردم در خیابانهای لبنان و عراق در حال تظاهرات هستند آن هم جوانان شیعی... هفتاد درصد جمعیت زیر ۳۰سال هستند. آنها در حال اعتراض علیه دخالت رژیم ایران هستند، علیه احزاب مذهبی اعتراض می‌کنند و قاسم سلیمانی، روز چهارشنبه در واقع ریاست جلسه‌ای را در بغداد به‌عهده گرفت که قرار بود نخست‌وزیر آن را به‌عهده بگیرد...

 

فصلنامه فارن پالیسی در گزارشی از قیام مردم عراق نوشت: مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند،

اکنون بسیاری از تظاهر کنندگان، رژیم ایران و نیروهای تحت حمایت این رژیم را مسئول بدترین خشونتها می‌دانند. یکی از مهمترین خواسته‌های تظاهرکنندگان قطع دخالت رژیم ایران است. شعارهای «رژیم ایران اخراج، اخراج!»در میدان تحریر در مرکز بغداد رایج شده است.

علی کاظم معترض ۱۷ساله گفت: «این، رژیم ایران است که ما را نابود و به ما حمله می‌کند.رژیم ایران در پشت همه افرادی است که این وضعیت را ایجاد کرده‌اند، رژیم ایران این کشور را اداره می‌کند

 

واشنگتن تایمز نوشت: مهدی الخفاجی یکی از تظاهرکنندگان بغداد می‌گوید:‌ ما می‌خواهیم رژیم ایران از عراق اخراج شود».بسیاری از تظاهرکنندگان به صراحت از رژیم تهران خواستند دست از حمایت از عناصر دولت عراق بردارد. آنها این دولت را عامل بدبختی خود می‌دانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f307eb7c-9615-4b13-81bd-505b2cad086c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات