728 x 90

قیام در عراق -تظاهرات و قیام مردم و جوانان در بندر ام‌ قصر نقطه عطف + فیلم و عکس

این خبر تکمیل می‌شود.

 

فیلمی از درگیری مردم و جوانان قیامی در ام القصر با نیروهای وابسته و مزدور رژیم ایران:

 

فراخوان جوانان قیام در میدان تحریر بغداد به تمامی کارمندان دوائر دولتی،دانشگاهها و دانشجویان  و دانش آموزان و هر فرد شریف برای شروع اعتصاب از روز یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸ برای پیروزی خون شهیدان.

 


درگیری تظاهرکنندگان عراقی و نیروهای امنیتی در بغداد
الشرق‌الأوسط انگلیسی نوشت: نیروهای امنیتی عراقی و تظاهرکنندگان ضددولتی در نزدیکی میدان تحریر بغداد درگیر شدند، منابع پزشکی گفتند در این درگیریها یک نفر کشته و دهها تن مجروح شدند.
خشونتهای شبانه در پایتخت در دو پل ارتباطی بین تحریر به ساحل غربی دجله که اکثر ساختمانهای دولتی و سفارتخانه‌ها در آنجا قرار دارند متمرکز بود. پلیس ضدشورش اقدام به شلیک گاز اشک‌آور در کنار پل برای عقب نگه‌داشتن تظاهرکنندگان کرد، که در مواضع خود سنگر گرفته‌اند.
منابع امنیتی گفتند روز شنبه بعد از این‌که نیروهای امنیتی از مهمات جنگی و گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند، هزاران تظاهر کننده جاده‌های منتهی به‌ ام القصر بندر اصلی عراق را بلوکه کرده‌اند... تمامی فعالیتها در بندر از روز چهارشنبه بعد از این‌که تظاهرکنندگان ورودی آنرا بلوکه کرده‌اند، متوقف شده است...

 

جنگ و گریز در بغداد- تظاهرات بندر ام قصر نقطه عطف
اسکای نیوز در گزارشی از قیام مردم عراق گفت: جمعیت میلیونی است که به خیابانهای بغداد می‌آیند و اگر‌ چه امکان پوشش رسانه‌یی کم است ولی آنها توجهی به این موضوع ندارند. از یک هفته قبل صدها هزار نفر روزانه به‌منظور کمک‌رسانی، به میدان تحریر می‌آیند. در میدان تحریر و نزدیک پل سنک در میدان «خلانی» درگیریهای شبانه بین تظاهرکنندگان و نیروهای ضدشورش به‌صورت جنگ و گریز ادامه دارد. در بغداد هم‌چنان تظاهرکنندگان در میدان تحریر و در مقابل مانع امنیتی اول بر روی پل جمهوری هستند.
اسکای نیوز افزود: اما در رابطه با سایر شهرهای عراق: روز شنبه در استان بصره و خصوصاً در دروازه بندر امالقصر تظاهراتی گسترده‌تر ثبت شده است. یادآوری می‌کنم که این بندر بزرگترین و حیاتی‌ترین بندر عراق است و امتداد تظاهرات به بندر ام القصر نقطه‌عطف جدیدی قلمداد می‌شود.


دیوار ۴متری از آجر بر روی پل جمهوری توسط تظاهرکنندگان
العربیه گزارش داد:‌ هزاران عراقی بعد ازظهر روز شنبه به سوی مرکز شهر بغداد به راه افتادند تا به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه دهند. تظاهرکنندگان در بخش‌هایی از پل جمهوری و میدان تحریر و اطراف آن تجمع کرده و علیه حکومت به‌گفته آنها «فاسد و ناکارآمد» شعار دادند.
تظاهرکنندگان هم‌چنین برای جلوگیری از اصابت نارنجک‌های گاز اشک‌آور، بر روی پل جمهوری منتهی به منطقه «سبز» سدی از آجر و بلوک‌ به بلندی چهار متر ایجاد کرده‌اند تا مانع اصابت مستقیم نارنجک‌های گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان شود.


قیام مردم عراق علیه هیات حاکمه این کشور و دخالت‌های رژیم ایران
به گزارش رادیو آلمان در بغداد با حضور صدها هزار نفر در خیابانهای پایتخت بزرگترین تظاهرات عراقیان در کشور رقم خورده است. اعتراضها در عراق فروکش نکرده و به‌ویژه در مناطق شیعه نشین این کشور ادامه دارد. در بندر ام قصر، واقع در استان بصره در جنوب عراق، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و جنگی به کار بردند و بیش از ۱۲۰معترض را زخمی کردند.. بندر ام قصر مهم‌ترین بندر داخلی عراق است و اهمیت اقتصادی و استراتژیک دارد.
اعتراض عراقیها این بار بیشتر متوجه رژیم ایران و گروه‌های مسلح عراقی حامی این رژیم بوده است. دخالتهای رژیم ایران در عراق حساسیت عراقیها را برانگیخته و در اعتراضات علیه رژیم ایران شعار داده‌اند.

 

واشنگتن پست: توک توک در برابر لندکروز در قلب قیام عراق قرار گرفته است و این توک توک است که پیروز این ماجراست

در عراق، چیزی محبوبتر از یک راننده توک توک بودن در عراق نیست او یکی از شجاع‌ترین و محترم‌ترین مردانی است که جانشان را بخطر می‌اندازند و با چابکی تمام در میان آتش گلوله و گاز اشک‌آور به نجات جان هموطنانش می‌پردازند و مجروحان را مجاناًً به بیمارستان یا آمبولانس‌هایی که نمی‌توانند به جمعیتها دسترسی یابند منتقل می‌کنند.

رانندگان توک توک که زمانی در حاشیه بودند و سمبل زندگی سرسخت روزمره قشر متوسط عراقیها بودند در عمل این جنبش را زنده نگه‌داشته‌اند.

یک گرافیتی در اطراف بغداد آن را انقلاب توک توک نامیده است و حسام الرسام خواننده معروف عراقی در این رابطه ترانه‌یی خوانده و رانندگان توک توک را قهرمانان خوانده است و در آن می‌گوید توک توک شاید مشابه یک اسباب بازی باشد اما به اندازه یک تانک به دشمن آسیب می‌زند.

یک راننده توک توک گفت: این مردم خواستار حقوق زندگی شرافتمندانه‌یی برای کسانی مثل من هستند و این کمترین کاریست که من می‌توانم بکنم و از مرگ هراسی ندارم. هرگز کسانی که روی ما حساب می‌کنند را فراموش نمی‌کنیم. من واقعاً احساس خوشحالی دارم که به خط مقدم تردد می‌کنم و احساس می‌کنم کار بزرگی دارم می‌کنم.

در این میان رانندگان توک توک جای خود را در تاریخ عراق باز کردند.

یک دانشجوی ۲۲ساله پزشکی که کمکهای اولیه امدادی توزیع می‌کند گفت قبلاً از وجود توک توکها در پایتخت بدش می‌آمده و می‌گفته اینها ترکیب و شکل پایتخت را برهم زده و بی‌ریخت کرده‌اند اما حالا، آنها را گل‌های شهر ما می‌بیند، آنها قهرمانان واقعی هستند و شرمنده‌شان هستم، من هم به رانندگی یک توک توک افتخار می‌کنم.


استفاده مفرط نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور
کمیساریای حقوق‌بشر اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق در استفاده از گلوله‌های گاز اشک‌آور در مقابله با اعتراضات مسالمت‌آمیز افراط کرده‌اند. کمیساریا به متوقف کردن فوری استفاده از این سلاح فراخواند. هم‌چنین نسبت به انجام تحقیقات در مورد ماهیت گازهای استفاده شده و انواع آنها و ضرورت توانمند ساختن تظاهرکنندگان به‌منظور تلاش برای به‌دست آوردن حقوق قانونی خود و ابراز نظر آزادانه تأکید کرد. کمیساریا از وزارت بهداشت خواستار افشای نام و تعداد قربانیان گردید.


موج اعتراضات از بصره تا بغداد و سایر شهرهای عراق
اسکای نیوز گزارش داد: از بصره تا بغداد و سایر شهرها موج اعتراضات ادامه دارد. بزرگترین موج اعتراضاتی که حکومت عراق از سال ۲۰۰۳ با آن مواجه است. تظاهرکنندگان هم‌چنان در میدان تحریر و در کنار پل جمهوری و در بصره واقع در جنوب حضور دارند.

اسکای نیوز افزود: تظاهرکنندگان‌ با ترانه‌ها و شمعها و حتی نمایشهای خیابانی بر ادامه اعتراضهای مسالمت‌آمیز خود پای میفشرند. مسالمت‌آمیز بودن در رویارویی با خشونتی که طرف مقابل بر آن مصر است.
یک هنرمند گفت: ما با نمایش خیابانی ظلم و سرکوبی که در تظاهرات به‌وقوع پیوسته را نشان می‌دهیم. من از این خیابان یعنی خیابان «اعتصام» در شهر بصره هستم.

تظاهرات گسترده در بغداد
روز شنبه عراق شاهد ادامه اعتراضات میلیونی در بغداد و سایر شهرهای این کشور بود. اعتراضات در بغداد پاینخت، بصره و کربلا در جنوب صورت گرفت.

تظاهرات در شهر ناصریه، مرکز استان ذی‌قار واقع در جنوب شرقی عراق برای نهمین روز در میدان «الحبوبی» مرکز شهر ناصریه برگزار شد.
رعد سالم، فعال مدنی به العربیه گفت: «ما صحنه مبارزه را ترک نخواهیم کرد مگر همه خواسته‌هایمان که مهمترین آن سرنگونی کامل دولت کنونی است، برآورده شود.

درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی در بصره
قیام‌کنندگان در بصره روز شنبه تظاهرات کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. به گزارش العربیه معترضان خشمگین که اغلب آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، ضمن آتش زدن لاستیک‌ها در وسط شاهراه بصره‌ ام القصر با پلیس ضدشورش که برای متفرق کردن آنها به‌زور متوسل شده بود، درگیر شدند. به‌گفته منابع مطلع عراقی، حداقل ۱۲۰تن در این تظاهرات مجروح شدند.


میدل ایست آی: میدان تحریر در کنترل تظاهرکنندگان عراقی
میدل ایست آی با عنوان تظاهرکنندگان عراقی کنترل میدان تحریر در بغداد را حفظ و ادامه می‌دهند نوشت:‌ خشونت نیروهای امنیتی در جلوگیری از اعتراض تظاهرکنندگان، شکست‌خورده است.
این منبع تصاویری از تظاهرکنندگان در میدان تحریر را منتشر کرد که همکاری و همیاری تظاهرکنندگان را نشان می‌دهد. در زیر یکی از تصاویر نوشته شده است:‌ امدادگران داوطلب در شیفتهای چرخشی در میدان تحریر بغداد به مجروحین و تظاهرکنندگان خدمات پزشکی ارائه می‌کنند.

 

پل جمهوری در بغداد - شلیک مزدوران خامنه‌ای به جوانان شورشگر قیامی 

 

تظاهرات طلاب حوزه علمیه نجف اشرف علیه احزاب حاکم - (ایران اخراج اخراج، عراق آزاد آزاد) - ۱۱ آبان۹۸

 

مادر یک شهید راه آزادی در میدان تحریر از سر بلندی خودش میگوید ‍‍عفیه إبنی ماهبط راسی (آفرین پسرم مرا سربلند کردی)

 

در شهر نجف در عراق زنان به تظاهرات و قیام سراسری پیوستند. 

 

تظاهرکنندگان گسترده در بندر ام قصر و ذی‌قار

مردم در بندر ام قصر و ذی‌قار روز شنبه به‌طور گسترده تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی عراق از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان در بند ام قصر و استان ذی‌قار استفاده کردند. خبرگزاری ملی عراق گفت نیروهای امنیتی تظاهرکنندگانی که سه روز است بندر ام قصر در نزدیکی بصره را بسته بودند را متفرق کرد و میان دوطرف درگیریهایی به‌وقوع پیوست......

 

کربلا:‌ شعار رژیم ایران اخراج اخراج

تلویزیون العربیه  گزارش داد:‌ در شهر کربلا تظاهرکنندگان دخالتهای رژیم ایران را محکوم کردند. در جریان تظاهراتی که روز جمعه در این شهر برگزار شد، تظاهرکنندگان شعار می دادند رژیم ایران اخراج، اخراج، بغداد آزاد، آزاد

 معترضان بنری در دست داشتند  که روی آن نوشته شده بود:‌ رژیم ایران مسبب فجایع و ویرانی زیربناهای عراق است.

روی بنر دیگری این عبارت به چشم می خورد:  قاسم سلیمانی خونریز و جنایتکار با نیروهای امنیتی مزدور و خائن برای سرکوب سلسله تظاهراتها نشست میگذارد.

 

میدان تحریر بغداد - موقعیت اورژانس و کمکهای مردمی 

 

 

بزرگترین تظاهرات در عراق طی ۲ماه گذشته

روز شنبه ۱۱آبان ۹۸ تلویزیون سی.ان.ان خبر داد، در بغداد هزاران نفر در حال برگزاری بزرگترین اعتراضات از زمان شروع ناآرامیها در عراق هستند.
به گزارش این تلویزیون این ناآرامی حدود ۲ماه پیش شروع شد. درگیریهای جدید خیابانی تلفات بیشتری در پی داشته است.
از اول اکتبر تاکنون حداقل ۲۶۴نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

 تلاشهای دولت برای سرکوب و کنترل این اعتراضات، که تلفات زیادی داشته است، هیچکدام نتوانسته معترضین را متوقف کند  . سی ان ان در ادامه این گزارش میافزاید: قیام کنندگان عراقی نظام سیاسی را مسبب این وضعیت می دانند و خواهان سرنگونی آن  هستند و می ‌گویند وعده تغییر دیگر کافی نیست.

پیکار قیام‌کنندگان با مزدوران رژیم ایران در بندر ام القصر در استان بصره

 

برگزاری مراسم و راهپیمایی و روشن کردن شمع برای شهیدان قیام عراق

 

بغداد - پل سنک - مقابله قیام کنندگان و جوانان عراقی با شلیک گاز اشک آور مزدوران رژیم ایران

 

فصلنامه فارین پالیسی: معترضان خشمگین عراقی، رژیم ایران را مسئول کشتارها می‌دانند

فصلنامه فارین پالیسی در گزارشی از قیام مردم عراق گفت: مردم خواستار سرنگونی رژیم هستند،»

روی پل جمهوری که به منطقه سبز منتهی می‌شود، معترضان پشت بلوک‌های بتنی پناه گرفته‌اند، زیرا نیروهای امنیتی با قوطیهای سنگین گاز اشک‌آور آنها را هدف قرار می‌دادند، و تعدادی را طی یک هفته کشتند.

اکنون بسیاری از تظاهرات کنندگان، رژیم ایران و نیروهای تحت حمایت این رژیم را مسئول بدترین خشونتها می‌دانند. یکی از مهمترین خواسته‌های تظاهرکنندگان حذف دخالت رژیم ایران است. شعارهای «رژیم ایران اخراج، اخراج!» در میدان تحریر در مرکز بغداد رایج شده است.

علی کاظم معترض ۱۷ساله گفت: «رژیم ایران، آنها کسانی هستند که ما را نابود و به ما حمله می‌کنند. رژیم ایران در پشت همه افرادی هستند که این وضعیت را ایجاد کرده‌اند، رژیم ایران این کشور را اداره می‌کند.»

کاظم، مانند بسیاری دیگر از تظاهرکنندگان رژیم، ایران را به‌عنوان قدرتی می‌بینند که عادل عبدالمهدی را در مقام خود حفظ کرده است. معترضان تهران را به‌دلیل بهره‌برداری از عراق به‌خاطر پیگری منافع خود سرزنش می‌کنند...

 

فاکس نیوز: اتحاد مردم عراق و لبنان علیه فساد

خبرنگار امور تحقیقاتی فاکس‌نیوز در گزارشی از قیام مردم عراق و لبنان گفت: من فکر می‌کنم آن‌چه که اکنون در عراق و نیز در لبنان می‌گذرد بسیار جالب است. ما با استمرار بهار عرب در سال ۲۰۱۱ مواجه هستیم... در لبنان، ما شاهد استعفای سعد حریری به‌دلیل فساد... بودیم. اکنون هم با همان وضعیت در عراق مواجه هستیم که در آنجا نیز نخست‌وزیر تحت فشار است. من اینها را علائمی مبنی بر این می‌بینم که مردم بالاخره دارند صدایشان را می‌رسانند و خواستار یک دولت با کفایت‌تر و فساد کمتر هستند. از طرف دیگر عراقیها در کنار هم قرار گرفته‌اند.

 

مایکل پریجنت: تظاهرکنندگان در عراق علیه دخالت رژیم ایران اعتراض می‌کنند

مایکل پریجنت کارشناس در مؤسسه‌ هادسون درباره قیام عراق و لبنان به فاکس‌نیوز گفت: اوضاع عراق بیش از هر زمانی شکننده‌تر است زیرا مردم در خیابانهای لبنان و عراق در حال تظاهرات هستند، آن هم جوانان شیعی...

۷۰درصد جمعیت زیر ۳۰سال هستند. آنها در حال اعتراض علیه دخالت رژیم ایران هستند، علیه احزاب مذهبی اعتراض می‌کنند. قاسم سلیمانی، در واقع ریاست جلسه‌یی را در بغداد به‌عهده گرفت که قرار بود نخست‌وزیر آن را به‌عهده بگیرد.

 

خبرگزاری رویترز: عراقیها به خیابانها ریختند و بزرگترین تظاهرات را سازمان دادند

خبرگزاری رویترز گزارش داد:‌ دهها هزار نفر از عراقیها در بزرگترین حرکت اعتراضی ضدحکومتی به مرکز بغداد آمدند و خواستار سرنگونی تمامیت قشر سیاسی حاکم در عراق شدند.

-به‌گفته یک کمیسر حقوق‌بشر عراق؛ یک زن بعد از این‌که مورد اصابت یک کپسول گاز اشک‌آور قرار گرفت کشته شد و حداقل ۱۵۵نفر در روز جمعه مجروح شدند و نیروهای امنیتی که در کنار میدان تحریر مستقر بودند به گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی متوسل‌شدند. بر اثر جراحتهای مشابه ۵نفر هم در جمعه شب جانشان را از دست دادند.

-تا عصر جمعه دهها هزار نفر در میدان تحریر تجمع کردند و قشر سیاسی حاکم را محکوم کردند آنها این دولت را عمیقاً فاسد و وابسته به دولتهای خارجی می‌بینند که مسئول مصیبتهای روزمره مردم است.

-طی ماه گذشته حداقل ۲۵۰نفر کشته شدند.

یک اعتراض کننده گفت عراقیها از دست این باند شیطانی رنج بسیار دیده‌اند. اینها روی تانکهای آمریکا آمدند و برخی از ایران آمدند. الآن هم نفرات قاسم سلیمانی روی مردم عراق آتش باز می‌کنند.

اعتراضات در سایر شهرها هم برگزار شد. در شهر دیوانیه حدود ۳۰۰۰نفر شامل خیلی از خانواده‌ها با فرزندانشان بیرون آمده بودند.

 

تصاویری از حضور مردم و جوانان عراقی در میدان تحریر بغداد دوشادوش رزمندگان آزادی:

میدان تحریر عراق - تصاویری از حضور اقشار مختلف کودکان بزرگسالان و... در قیام مردمی عراق

میدان تحریر عراق - تصاویری از حضور اقشار مختلف کودکان بزرگسالان و... در قیام مردمی عراق

میدان تحریر عراق - تصاویری از حضور اقشار مختلف کودکان بزرگسالان و... در قیام مردمی عراق

میدان تحریر عراق - تصاویری از حضور اقشار مختلف کودکان بزرگسالان و... در قیام مردمی عراق

میدان تحریر بغداد - پوکه‌های شلیک شده گاز اشک‌آور به سوی انقلابیون عراقی توسط مزدوران رژیم آخوندی

میدان تحریر بغداد - پوکه‌های شلیک شده گاز اشک‌آور به سوی انقلابیون عراقی توسط مزدوران رژیم آخوندی

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - روشن کردن شمع و خواندن قرآن برای شهیدان قیام عراق

میدان تحریر بغداد - حضور مادران مقاوم عراقی

میدان تحریر بغداد - حضور مادران مقاوم عراقی

میدان تحریر بغداد - جوانان قیام سنگر مبارزه را رها نمی‌کنند

میدان تحریر بغداد - جوانان قیام سنگر مبارزه را رها نمی‌کنند

میدان تحریر بغداد - نظافت خیابان‌ها توسط زنان و مردان عراقی

میدان تحریر بغداد - نظافت خیابان‌ها توسط زنان و مردان عراقی

میدان تحریر بغداد - مادری به همراه کودکش در وسط میدان تحریر یعنی سنگر مبارزه با مزدوران خامنه‌ای

میدان تحریر بغداد - مادری به همراه کودکش در وسط میدان تحریر یعنی سنگر مبارزه با مزدوران خامنه‌ای

میدان تحریر بغداد - کودکی با پرچم عراق

میدان تحریر بغداد - کودکی با پرچم عراق

ترسوها نمی‌توانند آزادی را بسازند

ترسوها نمی‌توانند آزادی را بسازند

 

 

خبرگزاری فرانسه: معترضان در میدان تحریر بغداد با لنگه کفش به عکس خامنه‌ای و قاسم سلیمانی ضربه می‌زنند

خبرگزاری فرانسه با عنوان «رژیم ایران نگران جنبش‌های مردمی در عراق و لبنان است زیرا نفوذ آن را تهدید می‌کند» نوشت:

با شعله‌ور شدن اعتراضات در عراق و لبنان و در میان نارضایتی گسترده از طبقه سیاسی در هر دو کشور، رژیم ایران نشانه‌هایی از نگرانی از جنبش‌های مردمی را نشان داده است چرا که نفوذ آن در این کشورها را به‌دنبال دارد.

رئیس‌جمهور لبنان، میشل عون، روز پنجشنبه خواستار لغو سیستم فرقه‌گرایانه این کشور شد. این سیستم باعث می‌شد متحدان رژیم تهران در قدرت باشند.

در همان روز، برهم صالح، همتای عراقی عون نیز تلاش کرد تا جنبش مردمی که بغداد را به لرزه انداخته آرام کند، او به تظاهر کنندگان وعده انتخابات زود هنگام داد.

خبرگزاری فرانسه افزود: نکته قابل توجه، فیلمهایی است که از معترضان در میدان تحریر بغداد پخش می‌شود. آنها به عکس خامنه‌ای و قاسم سلیمانی (بد) نام با لنگه کفش ضربه می‌زنند.

خبرگزاری فرانسه به‌ نقل از یک کارشناس رژیم می‌گوید: رژیم تهران با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفتی که برای نفوذ در این عراق و لبنان کرده، تلاش می‌کند قدرت خود را در این دو کشور حفظ کند.

تظاهر کنندگان نارضایتی خود را از رژیم ایران با شعار رژیم ایران اخراج اخراج! بغداد آزاد! آزاد ابراز می‌کنند.

معترضان عراقی "به وضوح" نشان داده‌اند که آنها فقط "خواسته‌های اقتصادی - اجتماعی" را دنبال نمی‌کنند - آنها می‌خواهند "از شر یک دولت دست‌نشانده توسط رژیم ایران خلاص شوند و رژیم ایران را از کشور خارج کنند."...

در زمانی که تحریم‌های آمریکا اثر فلج کننده‌ای داشته است، رژیم تهران هم‌چنین از گسترش اعتراضات به درون سرزمین خود نگران است....

برنارد هورکاد، یک کارشناس سیاسی در پاریس، می‌گوید: شباهتهایی بین خشمی که علیه سیستمهای سیاسی در عراق و لبنان بروز کرده با خشم مردم ایران از مشکلات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد."

 

استمرار قیام در عراق - میدان تحریر بغداد - فیلمی از بالای مطعم ترکی

واشنگتن تایمز: تظاهر کنندگان عراقی می‌گویند می‌خواهیم رژیم ایران از کشورمان اخراج شود

واشنگتن تایمز نوشت: تظاهر کنندگان عراقی دخالت رژیم ایران را هدف قرار می‌دهند.

مهدی الخفاجی که روستایش ۴ساعت با بغداد فاصله دارد خود را به این شهر رسانده است چرا که مصمم است در تظاهرات علیه حکومت شرکت کند.

الخفاجی به واشنگتن تایمز گفت: «دموکراسی وعده داده شد، اما هیچ دموکراسی با این شبه‌نظامیان وجود ندارد.. ما می‌خواهیم رژیم ایران از عراق اخراج شود».

واشنگتن تایمز افزود: بسیاری از تظاهر کنندگان به صراحت از رژیم تهران خواستند دست از حمایت از عناصر دولت عراق بردارد. آنها این دولت را عامل بدبختی خود می‌دانند.

«روز خشم» در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی عراق

العربیه۱۰آبان۹۸:‌ قیام‌کنندگان عراقی با فراخوان در شبکه‌های اجتماعی روز جمعه را «روز خشم» در بغداد و دیگر شهرهای جنوبی عراق اعلام کرده بودند.

در اغلب شهرها نیروهای امنیتی در برابر سیل خروشان تظاهر کنندگان مجبور به عقب‌نشینی کامل شده و میدانها را برای تظاهر کنندگان خالی کردند.

روز جمعه تعدادی از تظاهر کنندگان میدان نفتی «بازرگان» در استان میسان را بسته و از رسیدن کارگران به آن تأسیسات جلوگیری کردند.

معترضان عراقی هم‌چنین دروازه ورودی به بندر «ام قصر» در بصره را بستند و جلوی آن ایستادند.

تظاهر کنندگان بر ادامه اعتراضات و تظاهرات سراسری تا تحقق همه خواسته‌هایشان تأکید کردند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس:‌ مردم عراق به‌شدت علیه دخالت‌های رژیم ایران اعتراض می‌کنند

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی از بغداد اعلام کرد:

دهها هزار تن از مردم عراق در میدان تحریر بغداد در بزرگترین تظاهرات ضدحکومتی که از یک ماه پیش شروع شده تجمع کردند و با نیروهای امنیتی که تعدادی از مردم را کشتند به مقابله برخاستند. آنها به‌شدت به دخالت‌های رژیم ایران در این کشور اعتراض کردند.

این میدان و بلوارهای عریضی که به آن ختم می‌شود مملو از تظاهر کنندگان پرچم به‌دست بود در حالی که نیروهای امنیتی موانع را در دوطرف پل تقویت می‌کردند تا از منطقه به‌شدت حفاظت‌شده سبز که مکان دولت است حفاظت کنند.

نیروهای امنیتی نارنجک‌های گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی را برای پس زدن مردم از پل شلیک می‌کردند.

بسیاری از تظاهر کنندگان خشم خود را متوجه رژیم ایران کرده بودند که روابط نزدیکی با احزاب سیاسی و شبه‌نظامیان دولتی دارد.

فیلم‌هایی بر روی شبکه اینترنت از گروهی از تظاهر کنندگان پخش شده است که پوسترهای خامنه‌ای و قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس را در دست دارند که بر روی عکسهای آنها ضربدر خورده است.

این فیلم نشان می‌دهد که تظاهر کنندگان پوسترها را با لنگه کفش می‌کوبند. این فیلم روز پنجشنبه در میدان تحریر گرفته شده است.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو گفت دولت عراق «باید به‌ درخواستها مشروع مردم عراق گوش دهد کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند تا صدایشان شنیده شود».

 

نیویورک تایمز:‌ سران رژیم ایران تظاهراتهای عراق و لبنان را تهدیدی برای خود می‌بینند

همزمان با اوجگیری قیام مردم عراق و لبنان نیویورک تایمز نوشت: سران رژیم ایران در تظاهرات‌های عراق و لبنان برای خود تهدید می‌بینند.

تظاهرات‌های عظیم ضددولتی در عراق و لبنان که رنگی از تنفر نسبت به رژیم ایران دارند، ناگهان منافع رژیم ایران را با خطر روبه‌رو کرده‌اند. آنها هم‌چنین امکان برانگیختن تظاهرات در خود ایران را ایجاد کرده‌اند.

چنان‌چه تظاهر کنندگان لبنانی و عراقی موفق به سرنگون ساختن دولتهایشان و تضعیف احزاب سیاسی دارای روابط عمیق با سران رژیم ایران گردند، این رژیم ممکن است دهه‌ها سرمایه‌گذاری مالی، سیاسی و نظامی را از دست بدهد.

مقام‌های رژیم ایران در عین‌حال نگران سرایت تظاهرات‌های مردمی از کشورهای همسایه و شکایات مشترک لبنانی‌ها و عراقی‌ها با مردم ایران هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f39561c9-af5f-4f15-9edf-5a13b7f2c53e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات