728 x 90

درخواست سه سناتور آمریکا برای لغو تمامی معافیتهای مرتبط با برنامه هسته‌یی رژیم ایران

مارکو روبیو - تام کاتن - تد کروز
مارکو روبیو - تام کاتن - تد کروز

سناتورهای برجسته آمریکا تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز امروز چهارشنبه ۱۲تیرماه در نامه‌یی به دونالد ترامپ از وی درخواست کردند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های ذخیره غنی‌سازی اورانیوم از سوی رژیم ایران، آمریکا واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌یی این رژیم در قالب برجام را لغو کند.

در نامه‌ این سه سناتور آمده است:‌ «با توجه به نقض فنی برجام از سوی رژیم ایران، فشارها علیه این رژیم افزایش یابد».

 

روز دوشنبه ۱۰ تیرماه، رژیم ایران از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، برخلاف توافق برجام خبر داد.

براساس توافق برجام نباید میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کند. اما ظریف وزیر خارجه رژیم آخوندی عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم را از میزان معین شده در برجام را تائید کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم و عبور آن از میزان مجاز، اعلام کرد که از موضوع آگاه است و به زودی درباره این اقدام رژیم ایران گزارش می‌دهد.

سناتور تد کروز، در واکنش به این اقدام رژیم ایران از دونالد ترامپ خواست تحریم‌ها علیه رژیم را افزایش دهد و در بیانیه‌ای نوشت که رژیم ایران «قبل از اجرایی شدن این توافق سوءاستفاده از آن را آغاز کرد و مخفیانه زیرساخت‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کرده و آشکارا محدودیت‌ها علیه مواد هسته‌ای خودش را نقض می‌کرد- طرف‌های دیگر تنها منفعلانه این تخلفات را نادیده گرفته و آنها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند.»

 

لیندزی گراهام،  هم خواستار ارسال «پیامی قوی» از سوی دولت دونالد ترامپ به رژیم ایران شد که نشان دهد «آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.»

 

سناتور تام کاتن به خبر عبور رزیم آخوندی از میزان تعیین شده ذخایر اورانیوم غنی شده واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای نوشت: «ایران مرزی را که نشان می‌داد برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است، رد کرد.»

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده رژیم ایران گفته بود که تنها دلیل این اقدام ، تلاش رژیم ایران برای «کاهش زمان گریز هسته‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای» است.

راجر مارشال، از سناتورهای حامی سیاست خارجی دولت پرزیدنت ترامپ، در گفت‌وگویی با فاکس‌نیوز با اشاره به سیاست‌های دولت آمریکا در مقابل رژیم ایران، خواستار «اعتماد» به سیاست خارجی دولت شد.

مارشا بلک‌برن به نقض برجام رژیم واکنش نشان داد. و در صفحه توئیتر خود نوشت این اقدام ایران «موجب بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه در راه رسیدن به سلاح هسته‌ای» خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8eff47d-6c6a-452b-9b04-b9d6be0b2531"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات