728 x 90

جزئیاتی از شورش در زندان مرکزی تبریز – خلع‌سلاح گارد زندان و زخمی شدن زندانیان + فیلم

بر اساس گزارشهای تکمیلی از شورش روز پنجشنبه ۷فروردین در زندان تبریز که در اعتراض به وضعیت زندان و آزاد نکردن زندانیان در شرایط شیوع بیماری کرونا صورت گرفت، زندانیان شورشی موفق به خلع‌سلاح زندانبانان از جمله افسر نگهبان شده و با نیروهای گارد ضدشورش درگیر شدند. برخی گزارشها حاکی است که در جریان این درگیریها تعدادی از زندانیان جان‌باخته یا مجروح شدند. شماری از مجروحان نیز تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان نظامی بستری هستند.

با اوجگیری شورش در زندان رژیم آخوندی یگان ویژه را به منطقه اعزام کرده بود. بر روی پل کابلی که کنار زندان است تک‌تیرانداز مستقر کرده بودند تا هر زندانی که موفق به فرار می‌شود هدف قرار دهند.

در جریان شورش زندانیان در زندان تبریز، شماری از زندانیان موفق به فرار شدند.

خبرگزاری سپاه پاسداران روز ۸فروردین در گزارشی از این واقعه نوشت: «تعدادی از زندانیان در بندهای هفت و ۹زندان مرکزی تبریز از روز گذشته در اعتراض به عدم اعطای مرخصی و خطر ابتلا به ویروس کرونا در محیط زندان از تحویل غذا خودداری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، ظهر امروز(پنجشنبه ۷فروردین) تعدادی از زندانیان با اعتراض به عدم اعطای مرخصی، با آتش زدن پتوهای‌شان به اعتراض خود ادامه دادند که این امر منجر به ورود نیروهای امنیتی زندان به بند زندانیان شد.

گفته می‌شود زندانیان به سوی افسر نگهبان حمله‌ور شدند و وی را خلع‌سلاح کردند و نیروهای امنیتی در این دو بند برای آرام کردن اوضاع مجبور به تیراندازی شدند که چند نفر از زندانیان زخمی شده که به بیمارستان ارتش و نیروی انتظامی تبریز منتقل شدند».

زندان مرکزی تبریز

زندان مرکزی تبریز

 

شورش زندانیان در زندان مرکزی تبریز

روز پنجشنبه ۷فروردین زندانیان در بندهای ۹و ۷زندان مرکزی که حدود ۸۰۰زندانی هستند، از روز چهارشنبه در اعتراض به‌ آزاد نکردن و حتی ندادن مرخصی در مقابله با خطر ابتلا به‌ویروس کرونا در محیط زندان از تحویل گرفتن غذا خودداری و به این وسیله اعلام اعتراض و اعتصاب کردند.

ظهر پنجشنبه تعدادی از زندانیان در واکنش به بی‌توجهی آخوندها و زندانبانان با برافروختن آتش دست به شورش زدند.

زندان مرکزی تبریز

زندان مرکزی تبریز

 

شلیک به زندانیان و زخمی شدن تعدادی از آنها

نیروهای گارد در زندان به‌طور وحشیانه‌ای به‌زندانیان بی‌دفاع حمله کردند و آنها را با شلیک مستقیم هدف قرار دادند که منجر به زخمی شدن حداقل ۷نفر از زندانیان شد.

تیراندازی تا بعدازظهر پنجشنبه در زندان مرکزی تبریز ادامه داشت و ستونهای دود به هوا برخاسته بود.

نیروهای امنیتی رژیم تمامی اطراف زندان را با ایجاد پست ایست و بازرسی محاصره کرده بودند.

زندان مرکزی تبریز

زندان مرکزی تبریز

 

فراخوان مریم رجوی به کمیسر عالی حقوق‌بشر:

خانم رجوی: کمیسر عالی حقوق‌بشر باید هر چه سریع‌تر از رژیم بخواهد یک هیأت بین‌المللی برای بازدید از زندان تبریز و اطلاع از سرنوشت زندانیان را قبول کند.

سخنگوی مجاهدین:

سخنگوی مجاهدین به زندانیان شورشی درود فرستاد و بار دیگر تأکید کرد در چنین وضعیتی راه‌حل شورش و آزادی است تا رژیم مجبور به آزاد کردن تمام زندانیان شود.

 

مقاومت ایران هم‌چنین خواهان مداخله فوری سازمان ملل برای نجات جان زندانیان شد.

 

سرپوش گذاشتن به شورش زندانیان توسط فرماندار رژیم

متعاقباً فرماندار اطلاعاتی رژیم در تبریز تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر شورش زندانیان و کوچک کردن آن به کار بست. به گزارش خبرگزاری رسمی رژیم مهدوی فرماندار تبریز گفت:

«وقوع آتش‌سوزی جزیی و نگرانی ناشی از آن میان زندانیان و انتظامات زندان تبریز موجب التهاب در این مکان شد. بدیهی است که وقوع آتش‌سوزی و دود ناشی از آن در فضای سربسته و حساسی مانند زندان تبریز موجب نگرانی زندانیان از یک‌سو و عوامل انتظامی از سوی دیگر شود و به همین دلیل نیز نیروهای انتطامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع به‌حالت آماده‌باش درآمدند».

خبرگزاری رسمی رژیم خاطرنشان کرده است: «ساعتی قبل خبرهایی مبنی بر تیراندازی، حضور نیروهای مسلح در زندان تبریز و مشاهده دود در این مکان در فضای مجازی منتشر شد». (خبرگزاری ایرنا ۷فروردین۹۹)

زندان مرکزی تبریز

زندان مرکزی تبریز

 

 

بخشی از اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران در گزارشی از شورش در زندان مرکزی تبریز نوشت: بعدازظهر روز ۷فروردین ۱۳۹۹، زندانیان بندهای ۷و ۹زندان تبریز که در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند دست به شورش زدند. رژیم آخوندی برخلاف هیاهوی تبلیغاتی‌اش در حالی‌که ویروس کرونا در زندانها شیوع پیدا کرده است، نه تنها از آزاد کردن زندانیان ولو به‌طور موقت خودداری می‌کند، بلکه مستمراً زندانیان جدیدی را بدون قرنطینه کردن وارد زندان می‌کند.

 

پاسداران و دیگر نیروهای سرکوبگر برای خاموش کردن شورش به سوی زندانیان آتش گشودند و شماری از زندانیان را مجروح کردند. دود از داخل زندان بلند شده و صدای گلوله و آژیر آمبولانسها در اطراف زندان به گوش می‌رسد.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9fb85168-1c75-476b-a997-b669b87c1bf9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات