728 x 90

اخاذی از اولیای دانش‌آموزان

مدارس کپری - اخاذی از دانش‌آموزان
مدارس کپری - اخاذی از دانش‌آموزان

تا وقتی جلو دوربین هستند دم از ممنوع بودن اخذ شهریه از اولیاء دانش‌آموزان می‌زنند اما در پشت آن فریاد خانواده‌ها بلند است.

رژیم آخوندی حتی در قانون اساسی خودش تأمین مخارج تحصیل دانش‌آموزان را به‌عهده دولت گذاشته است. در اصل سی‌ام این قانون اساسی آمده است:

 «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد».

اما ببینیم واقعیت چیست؟ آش آن‌قدر شور شده که تلویزیون رژیم می‌گوید:

 «وقتی امتحانات پایان سال هم در بعضی مدارس دولتی پولی می‌شه هر دانش‌آموز ۳۰هزار تومن باید بپردازده. این ۴۰هزار تومن که درخواست کردیم از اولیا برای امتحانات پایان ساله برای هزینه‌های مختلف امتحانه...

اجباریه؟...

اجباریه بله... این‌که مبلغ یست... گفتیم که هر دانش‌آموز این مبلغ رو بیاره...

گفتین هر دانش‌آموز که این مبلغ را نیاره سر امتحان نمی‌ذاریم بره؟...

بله سر امتحان نمیتونه حاضر بشه».(خبرآنلاین ۵اریبهشت ۹۷)

در گزارش دیگری از سایتهای حکومتی در کرمان می‌خوانیم:‌

مادر یک دانش‌آموز می‌گوید: «ضمن این‌که برای ثبت‌نام دخترم در پایه اول دبستان در مدرسه‌یی بیش از ۱۰بار به یک مدرسه مراجعه کردم تا دخترم را با هزار منت ثبت‌نام کنند، گفتند برای ثبت‌نام باید ۳۰۰هزار تومان یکجا بپردازی تا دخترت را ثبت‌نام کنیم.

مادر دانش‌آموز دیگری گفت: هر سال برای ثبت‌نام در مدرسه‌‌یی مبلغی را از من می‌گیرند و به هیچ عنوان هم اختیاری نیست و می‌گویند اگر پول ندهی خبری از ثبت‌نام نیست».(پایگاه خبری کرمان نو  ۱۹تیر  ۹۵)

بر اساس گزارشهای رسیده از بوکان در شروع سال تحصیلی ۹۶-۹۷ عوامل دست‌نشانده رژیم در مدارس بوکان از هر دانش‌آموز مبلغ یکصدهزار تومان وجه نقد به‌مناسبت سال تحصیلی جدید به بهانه‌های مختلف اخاذی کرده‌اند.

این اخاذی‌ها طی سالهای اخیر با اعتراضات گسترده خانواده‌ها مواجه شده است و به‌خصوص این سؤال که چرا پول ساخت‌وساز مدارس برای ما خرج تروریسم در یمن و سوریه و لبنان می‌شود. ۲سال قبل معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش آخوند روحانی به نام حمید رضا گفت:‌

 «دانش‌آموزان ما نگویند مشکلات مردم یمن، سوریه، عراق و... به ما مربوط نیست».(خبرگزاری حکومتی تسنیم ۸مهر  ۹۴)

 یک سایت دیگر حکومتی با عنوان «شهریه‌های اجباری با ژست اختیاری» اعتراف می‌کند:

 «مسئولان آموزش و پرورش... در پی راه‌کارهایی هستند که به آرامی و بی‌آن‌که کسی متوجه شود مصوباتی را تصویب کنند که به هر ترتیب هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شود».(سایت قدس آنلاین ۱۲تیر ۹۶)

یک سایت حکومتی به نام علم و فن‌آوری در گزارشی در دهم اردیبهشت ۹۷ در مورد نتایج اخاذیها از مردم محروم می‌نویسد: «طبق آمار در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵هزار کودک از تحصیل در ایران بازمانده‌اند... در این بین مشکلات اقتصادی... نقش مهمی را در بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل داشته است. این سایت حکومتی اضافه می‌کند: «امروزه در کشورمان و با توجه به منطقه زندگی افراد در هنگام ثبت‌نام از والدین مبلغی بین ۱۰۰هزار تومان، حتی گاهی یک میلیون تومان از والدین دانش‌آموزان گرفته می‌شود. در این بین مادر یکی از دانش‌آموزان که در یکی از شهرستانهای استان همدان زندگی می‌کند گفت: «در هنگام ثبت‌نام دخترم در مدرسه، مدیر مدرسه از ما تقاضای پرداخت پول به‌وسیله عابر بانک و دستگاه کارت‌خوان کرد. با توجه به این‌که شوهر بنده کارگر فصلی می‌باشد و از لحاظ مالی نیز در مضیقه می‌باشیم به این کار مدیر اعتراض کردیم اما مدیر مدرسه به‌راحتی به ما گفت: اگر پول ندارید بروید جای دیگر ثبت‌نام کنید».

البته این همه واقعیت نیست. شلاق خوردن دانش‌آموزان دختر کرمان به‌خاطر این‌که قادر به پرداخت پول خواسته‌شده نبودند در سال گذشته و خودکشی یک دانش‌آموز در اشنویه چون خانواده‌اش قادر به پرداخت شهریه او نشده بود، وجه دیگری از تاثیرات مخرب رژیم در آموزش و پرورش کشور است.

البته در برابر این‌همه اجحاف و ستم، اعتراضات مکرر دانش‌آموزان و اولیاء آنها ترفندهای چپاولگرانه حاکمیت آخوندی را با چالشهای بزرگی مواجه کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6198e2b3-a8f2-497a-a96c-61381aaf989f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات