728 x 90

سوريه,

دونالد ترامپ:‌ اجرای آتش‌بس در جنوب سوریه باعث خوشحالی است

-

آتش بس در جنوب سوریه به اجرا در آمد
آتش بس در جنوب سوریه به اجرا در آمد
به گزارش خبرگزاری رویتر 19تیر 96 روز یکشنبه آتش‌بسی که توسط آمریکا، روسیه و اردن هماهنگ شده است آرامش و سکوت را به جبهه‌های جنوبی سوریه برگرداند.

در سه استان درعا، قنیطره و سویدا که تحت پوشش این آتش‌بس قرار گرفته‌اند، درگیریها و خمپاره بارانها متوقف شده است.

رامی عبدالرحمان رئیس سازمان نظارت بر حقوق‌بشر سوریه مستقر در لندن گفت ”جبهه‌های اصلی بین نیروهای رژیم و جریانهای اپوزیسیون در سه استان شاهد توقف درگیریها و خمپاره‌باران بوده است.“.... .

در واشینگتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در توئیتر خود نوشت از این‌که درگیریها از سر گرفته نشده‌اند خوشحال هستم. به‌نظر می‌رسد آتش‌بس سوریه ادامه دارد.

رویتر افزود:‌ هیچ اظهارنظر رسمی از جانب دولت سوریه در مورد آتش‌بس نبوده است...

روز جمعه قبل از اعلام توافق آتش‌بس یک هیأت از رزمندگان خواستار اجرای آتش‌بس در سراسر سوریه و نه بخشی از آن شدند.

 

بيشتر بخوانيد:

 

جزییاتی از ایجاد مناطق کاهش تشنج در جنوب غرب سوریه


آمریکا، اردن و روسیه توافق کردند در جنوب غرب سوریه آتش‌بس اعمال شود. هنوز جزییات این توافق منتشر نشده است اما واشینگتن پست نوشته بود هدف محدود شدن رژیم ایران و شبه‌نظامیان آن در سوریه به‌ویژه در مرزهای اردن است:
العربیه 18تیر 96می‌گوید:‌ ملاقات اول میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین دستاورد مهمی داشت. دستاوردی که روسیه، ترکیه و رژیم ایران از دستیابی به آن در پنجمین دیدار آستانه شکست خوردند.
تنها چند دقیقه بعد از دیدار میان سران آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس جی 20، طرفین اعلام کردند استان درعا به مناطق کاهش تنش افزوده می‌شود. آنها اعلام آمادگی کردند از روز یکشنبه در این منطقه آتش‌بس اعمال می‌شود.

ولادیمیر پوتین گفت: در امان پایتخت اردن کارشناسان روسی، اردن و آمریکا کارهایشان را تمام کردند و بر سر یک پیش‌نویس در مورد مناطق کاهش تشنج در جنوب غرب سوریه شامل درعا، قنیطره و سویدا توافق کردند و این آتش‌بس از نهم ژوئیه شروع خواهد شد.

اگر چه گروه‌های اپوزیسیون خواهان چنین آتش‌بسی بودند ولی این تصمیم سؤالهای زیادی را در میان آنها ایجاد کرد. آنها به‌خاطر این‌که هیچ طرف سوری در این گفتگوها شرکت نداشته انتقاد کردند.

یاسر الفرحان عضو هیأت سیاسی ائتلاف ملی سوریه معتقد است توافق به‌عمل آمده شک برانگیز است.
با وجود مخالفتهایی که با این توافقات وجود دارد اما برای دونالد ترامپ که رابطه‌هایش با روسیه جدال برانگیز است پیروزی بحساب می‌آید. البته ماه گذشته نیز مشابه چنین توافقی وجود داشت ولی رژیم اسد آن را رد کرد و با کمک گرفتن از شبه‌نظامیان حزب‌الله تلاش کرد تا در شهر درعا پیشروی کند. رژیم اسد می‌خواست به مرزهای میان اردن و سوریه برسد تا بتواند از ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه جلوگیری کند. این شبه‌نظامیان نه تنها در صحنه نظامی نتوانستند کاری از پیش ببرند بلکه هم‌اکنون نیز در صحنه سیاسی خواسته‌هایشان نقش بر آب شده است.


آتش‌بس آمریکا و روسیه در جنوب غربی سوریه به مورد اجرا گذاشته شد

خبرگزاری رویتر روز یکشنبه 18تیر گزارش داد توافق آتش‌بس میانجیگری شده آمریکا و روسیه برای جنوب غربی سوریه از ظهر روز یکشنبه به مورد اجرا گذاشته شد، که آخرین تلاش بین‌المللی برای صلح در جنگ 6ساله است.
آمریکا و روسیه و اردن به آتش‌بس و ”توافق رفع تخاصم ”این هفته با هدف آتش‌بسی جامع تر و قاطع‌تر رسیدند. این اعلام بعد از ملاقات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس جی 20کشورهای بزرگ اقتصادی در آلمان بود.



توافق آتش‌بس برای جنوب سوریه نظامیان (رژیم) ایران را از مناطق همجوار با مرزهای اردن دور نگه می‌دارد


به‌دنبال دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در اجلاس جی 20در هامبورگ آلمان، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، ایالات متحده، روسیه و اردن به یک توافق سه‌جانبه آتش‌بس برای جنوب سوریه دست یافته‌اند. این آتش‌بس قرار است از ظهر روز یکشنبه به‌وقت دمشق به اجرا گذاشته شود.
ای.بی.سی.نیوز آمریکا، گزارش داد: «تیلرسون اعلام این آتش‌بس را به‌عنوان اولین گامِ همکاری آمریکا و روسیه در سوریه مورد تقدیر قرار داد و گفت: «به‌نظرم روسیه، منافع مشترکی با ما دارد که سوریه به یک مکان امن تبدیل بشود».
وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود همچنین بر لزوم برکناری اسد تأکید کرد و گفت: «موضع ما هم‌چنان این است که نقش درازمدتی برای رژیم اسد نمی‌بینیم. ما برای همه از جمله در گفتگوهایمان با روسیه روشن ساخته‌ایم... که جامعه جهانی نمی‌تواند سوریه‌یی را بپذیرد که رژیم اسد بر آن حکومت می‌کند».
وی افزود: «نحوه رفتن اسد باید مشخص شود، اما دیدگاه ما این است که طی روند سیاسی، انتقالی به دور از خانواده اسد صورت خواهد گرفت».
تیلرسون همچنین گفت ترامپ و پوتین بیشتر گفتگوهای خود را که بیش از 2ساعت به طول انجامید به موضوع سوریه اختصاص داده‌اند.
وی اضافه کرد که اگر آتش‌بس در جنوب سوریه به موفقیت دست یابد، این توافق می‌تواند برای مناطق دیگر نیز تکرار شود.
یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا گفت، توافق آتش‌بس نتیجه چند ماه مذاکرات پشت پرده است که در شروع دولت ترامپ آغاز شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره این آتش‌بس با رژیم آخوندی ارتباطی صورت گرفته است، گفت: «ما بر سر این مسأله با (رژیم) ایران صحبت نکردیم و ارتباطی با نیروهای نیابتی آن هم‌چون حزب‌الله نداریم. انتظار می‌رود روسیه از نفوذش استفاده کند و تضمین کند که نیروهای (رژیم) ایران و (نیروهای) نیابتی آن، این آتش‌بس را رعایت می‌کنند».
یو.اس.ای تودی نوشت که توافق آتش‌بس مذکور، نشان‌دهنده سطح جدیدی از دخیل‌شدن آمریکا در تلاش برای حل جنگ در سوریه است.
به گزارش یو.اس.ای.تودی، آندرو تابلر، یک تحلیلگر امور سوریه در مؤسسه واشینگتن برای سیاست خاورنزدیک، درباره توافق آتش‌بس آمریکا، روسیه و اردن، گفت: «رژیم اسد در موضع دفاعی است. آنها نیروی لازم را برای تهاجم ندارند و از این‌رو به شبه‌نظامیان (رژیم) ایران اتکا می‌کنند. این توافق شبه‌نظامیان (رژیم) ایران را از مناطق همجوار با مرزهای اردن و اسراییل به دور نگه می‌دارد
».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94949ce0-848a-411c-8741-fa3e10a75599"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات